Transportul rutier de mărfuri a crescut în 2022

Transportul rutier de mărfuri a înregistrat, în primele nouă luni din 2022, o creștere cu 6,9% în ceea ce privește volumul mărfurilor transportate, comparativ cu perioada similară din 2021, în timp ce în transportul feroviar s-a consemnat o scădere de 2,9%, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS).

În transportul rutier, din totalul de 238,448 milioane tone mărfuri transportate, 83% au fost înregistrate în transport național, care a marcat o creștere cu 8,3% față de aceeași perioadă a anului precedent. Parcursul mărfurilor s-a majorat cu 5%, în transport național înregistrându-se un avans de 9%.

Pe de altă parte, în transportul feroviar au fost transportate 41,797 milioane tone mărfuri, din care 77,9% în transport național. Parcursul tarifar al mărfurilor a scăzut cu 2,6% și s-a înregistrat o diminuare doar în transport național, respectiv cu 10,9%. Potrivit datelor INS, în perioada menționată, în transportul maritim au fost înregistrate 45,443 milioane tone, din care 45,433 milioane tone în transport internațional, iar față de perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2021, volumul total a marcat o creștere cu 13,9%. Mărfurile transportate pe căi navigabile interioare au totalizat 21,446 milioane tone, din care 37,4% în transport național. Volumul mărfurilor transportate a înregistrat scădere cu 12,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, în timp ce parcursul mărfurilor a scăzut cu 22,1%.

Transportul prin conducte petroliere magistrale a înregistrat 5,080 milioane tone mărfuri transportate, în creștere cu 3,4% comparativ cu perioada similară din 2021, în timp ce parcursul mărfurilor s-a majorat cu 7,5%, de la an la an. În transportul aerian, volumul mărfurilor transportate a înregistrat un total de 37.000 de tone, în creștere cu 26,7% față de primele nouă luni ale anului anterior. Totodată, în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2022, în transportul rutier național, 63,4% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe între 1 și 49 km, 20,2% pe distanțe cuprinse între 50 și 149 km, iar 13,1% pe distanțe cuprinse între 150 și 499 km. De asemenea, în transportul național pe căi navigabile interioare, 56,2% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe cuprinse între 150 și 299 km.

În transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost: minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (32,8%) și alte produse minerale nemetalice (19,4%). În același timp, pe transportul feroviar ponderi semnificative au fost înregistrate pentru diviziunile: cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (21,0%) și cocs, produse rafinate din petrol (20,8%).

Ponderile cele mai mari în transportul maritim au fost consemnate la diviziunile produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit (35%) și cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (20,1%), precum și în transportul pe căi navigabile interioare la diviziunile minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (36,3%) și produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit (33,8%). Pe segmentul transportului rutier de mărfuri, mărfurile transportate în cont propriu au reprezentat 57,7% din total, iar în ceea ce privește destinația, 17% din total au fost înregistrate în transport internațional.

Din totalul mărfurilor în transport rutier internațional, respectiv 40,632 milioane tone, transportul între state terțe a reprezentat 46,3%, cabotajul 21,9% și mărfurile încărcate 17,7%. Statistica INS arată că, în transportul rutier internațional de mărfuri, 93% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene (UE) și 94,2% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinație state-membre. Cele mai mari cantități de mărfuri descărcate au provenit din Germania (20%), Ungaria (14,7%) și Italia (13,5%), iar în ceea ce privește încărcările, 18,3% din volumul mărfurilor au avut ca destinație Germania, 17,3% Italia și 12,4% Ungaria.

Related posts