Transportatorii solicită Guvernului coordonare instituţională transfrontalieră pentru reducerea timpilor de aşteptare de la frontiere

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului măsuri urgente de coordonare instituţională atât naţională, cât şi transfrontalieră, pentru reducerea timpilor de aşteptare în frontiere şi fluidizarea traficului.

“UNTRR se arată deosebit de îngrijorată de situaţia actuală de la punctele de trecere a frontierei dintre România şi ţările vecine, întrucât se înregistrează timpi de aşteptare foarte mari care afectează şi perturbă grav operaţiunile internaţionale ale transportatorilor români. În ultima perioadă, UNTRR a primit tot mai multe sesizări din partea transportatorilor rutieri români cu privire la timpii de aşteptare la trecerea frontierelor dintre România şi ţările vecine, care depăşesc frecvent 12 ore, iar cozile de camioane chiar 10 – 12 km. Zilele de sărbătoare nu pot justifica aceste întârzieri care au devenit frecvente şi în săptămânile fără restricţii de circulaţie”, se arată într-un comunicat al transportatorilor trimis redacției noastre.

Totodată, UNTRR solicită Poliţiei de Frontieră Române să întreprindă măsuri operative de coordonare cu autorităţile din statele vecine pentru normalizarea traficului comercial şi reducerea timpilor de aşteptare care generează costuri suplimentare pentru transportatori şi clienţii lor, inclusiv cei români.

Potrivit datelor Băncii Naţionale şi Consiliului de Export al României, aproape un sfert din exportul total de servicii al României din 2017, de peste 20 miliarde euro, a fost realizat de ramura transportului rutier, aceasta fiind principala ramură contributoare la exportul de servicii.

În 2017, transportul rutier a adus 4,75 miliarde euro la exportul de servicii al ţării, având o contribuţie cu 22% mai mare decât întreaga ramură de servicii telecom şi IT la exportul de servicii.

De asemenea, anul trecut, peste 4 milioane de autocamioane au tranzitat România, dintre care 1,9 milioane pe sensul de intrare şi 2,1 milioane pe sensul de ieşire, potrivit datelor de la Poliţia de Frontieră, cele mai aglomerate puncte de trecere a frontierei fiind Giurgiu, Nădlac II şi Borş.

Studiile Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere (IRU) au arătat că infrastructura la nivelul punctelor de trecere a frontierei este necesară, dar nu suficientă pentru dezvoltarea economică şi 39,7% din totalul timpului destinat transporturilor reprezintă întârzierea la trecerea frontierelor, lucru inadmisibil în spaţiul economic european, susţin transportatorii.

“În lipsa unui personal suficient şi bine instruit, dacă se pierde mult timp la trecerea frontierelor, dacă procedurile nu sunt armonizate şi dacă toate acestea pot duce şi la plăţi neoficiale – atunci transporturile sunt întârziate şi economia este penalizată”, se menţionează în comunicat.

UNTRR semnalează din nou faptul că transportatorii rutieri din România suportă un handicap grav competiţional în raport cu transportatorii din ţările vecine europene, în principal din cauza infrastructurii rutiere precare a cărei îmbunătăţire înseamnă timp şi bugete importante.

În aceste condiţii, UNTRR, ca reprezentant al transportatorilor rutieri, solicită măsuri urgenţe de fluidizare a traficului prin eliminarea totală a obstrucţiilor induse de o defectuoasă colaborare a instituţiilor cu sarcini administrative în zonele de frontieră, care generează prin timpii mari de aşteptare costuri suplimentare uriaşe acestei industrii.

UNTRR este o organizaţie profesională şi patronală fondată în 1990, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

Related posts