Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicitã Guvernului României includerea transporturilor rutiere în planul național de redresare și reziliențã (PNRR) care va fi transmis Comisiei Europene, pentru finanțarea prioritarã a digitalizãrii și a achiziției de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfã (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bazã de gaz natural comprimat/lichefiat(CNG/LNG), iar în viitor și a celor pe bazã de hidrogen, precum și pentru dezvoltarea de stații de alimentare CNG/LNG în România.
Transportatorii spun într-un comunicat transmis redacției: “Considerãm cã este o oportunitate istoricã pentru sectorul transporturilor rutiere din România sã primeascã sprijin din partea mecanismului UE pe baza planului național de redresare și reziliențã pregãtit de Guvernul României, stabilind prioritãțile naționale de reformã și investiții pânã în 2026. Noul mecanism oferã României posibilitatea fãrã precedent de a sprijini redresarea firmelor românești de transport rutier în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19 și de a realiza tranziția verde în domeniul transporturilor rutiere prin sprijinirea transportatorilor rutieri români sã achiziționeze vehicule cu combustibili alternativi, pe modelul programelor de sprijin acordate de alte State Membre.
Transportul rutier este coloana vertebralã care menține economia româneascã și europeanã în mișcare. În ultimii ani, transportul rutier a fost cel mai mare contribuitor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,68 miliarde euro în 2020 (pondere de 24,23%), în scãdere cu 9,3% fațã de 2019, din care 5,53 miliarde euro (-9,34%) reprezintã transport rutier de mãrfuri, restul fiind generat de transportul rutier de pasageri – 31 milioane euro (-39,2%) și alte tipuri de transport rutier – 121 milioane euro (+6,1%), potrivit datelor Bãncii Naționale a României (BNR). Totodatã, sectorul transportului rutier este un angajator major, însã evoluțiile negative recente la nivel european, determinate de adoptarea Pachetului Mobilitate 1 și de criza Covid-19, afecteazã semnificativ transporturile rutiere românești, amenințând competitivitatea și chiar supraviețuirea multor firme care opereazã în acest sector economic important.
Transportatorii rutieri români trebuie sã-și echipeze flotele cu soluții digitale. În urmãtorii 5 ani, toate vehiculele comerciale de peste 2,5 tone utilizate în transportul internațional trebuie sã fie echipate cu un tahograf inteligent. În același timp, transportatorii rutieri români trebuie sã își dezvolte infrastructura digitalã, care permite interoperabilitatea cu alți operatori și furnizori de servicii digitale, cum ar fi eCMR și eTIR pentru transportul rutier de mãrfuri. În ultimii ani, UNTRR a solicitat constant Guvernului României digitalizarea documentelor de transport și mãsuri concrete pentru începerea implementãrii e-CMR în România”.
În ciuda pierderilor și incertitudinii economice, transformarea sectorului transporturilor rutiere va continua și chiar în ritm accelerat în domeniul decarbonizãrii, având în vedere obiectivele europene ambițioase ale Pactului Verde European, iar presiunea asupra sectorului de transport este foarte mare pentru a realiza o reducere cu 90% a emisiilor generate de transporturi pânã în 2050.
Transportatorii români doresc sã investeascã în vehicule ecologice, iar la acest moment, CNG/LNG sunt singura soluție fezabilã importantã pentru companiile românești care opereazã transporturi rutiere internaționale în UE, având în vedere faptul cã pe distanțe lungi, vehiculele electrice nu sunt viabile din punct de vedere economic.
România are mari rezerve de gaze naturale, iar noile descoperiri recente vor ajuta România sã devinã mai independentã din punct de vedere energetic, folosind resursele proprii de gaz natural pentru transporturile operate cu vehicule CNG/LNG.
Încă din 2019, UNTRR a solicitat sprijinul Administrației Fondului pentru Mediu pentru acordarea de subvenții transportatorilor români în vederea achiziționãrii de camioane CNG/LNG. Prin comparație, State Membre precum Franța și Germania oferã de mult timp subvenții transportatorilor din aceste țãri pentru achiziționarea de camioane CNG/LNG, prin programe de subvenționare a achiziției de camioane CNG/LNG acoperind pânã la 40% din costul vehiculului (Germania), prin exceptarea vehiculelor CNG/LNG de la plata taxelor de drum și prin instituirea unui nou bonus ecologic la achiziția de vehicule ecologice sau pentru finanțarea prin leasing operațional a vehiculelor grele electrice si a celor care funcționeazã pe bazã de hidrogen(Franța).
Totodatã, majoritatea Statelor Membre și-au dezvoltat o rețea de stații de alimentare CNG/LNG, în prezent Germania având 817 stații alimentare CNG/LNG, Italia – 1403, Bulgaria- 121 în timp ce în România nu existã decât 3 stații de alimentare CNG/LNG.
În acest context, considerãm cã tranziția verde prin decarbonizarea transporturilor rutiere din România este unul din domeniile prioritare pentru România, cu cea mai mare nevoie de sprijin prin finanțarea UE pentru:
– reînnoirea flotei (camioane, autocare și autobuze) cu vehicule funcționând pe combustibili alternativi prin acordarea de subvenții transportatorilor români de pânã la 50% din costul vehiculului, similare celor acordate transportatorilor din alte State Membre pentru achiziționarea vehiculelor CNG/LNG,
– dezvoltarea unei rețele de stații de alimentare CNG/LNG în România la un nivel similar celorlalte State Membre UE.
Instrumentele sub umbrela Next Generation EU (UE – Generația Viitoare) oferã României oportunitatea istoricã de a folosi sprijinul financiar european pentru relansarea economicã competitivã, cu mãsuri pentru atingerea obiectivelor de digitalizare și decarbonizare în același timp.
UNTRR solicitã Guvernului României valorificarea pragmaticã și concretã a sprijinului financiar important acordat de UE prin Pachetul de redresare – NextGenerationEU, respectiv alocarea a 5 mld. Euro pentru sectorul transporturilor rutiere prin planul național de redresare și reziliențã în urmãtorii 3 ani, pentru digitalizare și reînnoirea a jumãtate din flota României de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfã (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bazã de gaz natural comprimat/lichefiat(CNG/LNG) și pentru dezvoltarea a 100 de stații de alimentare CNG/LNG în România.