În ceea ce privește compensarea creșterii accizei la motorină: UNTRR solicită implementarea unui mecanism automat de rambursare până la 100% din acciza suplimentară conform legislației UE și practicată de mai multe state, se arată într-un comunicat trimis redacției.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR salută măsura luată de Guvernul României privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor.
Având în vedere frecvența cu care se modifică acciza la motorină în România, UNTRR solicită instituirea unui mecanism automat de rambursare minim de 75% până la 100% din acciza suplimentară pentru menținerea competitivității pieței de transport.
Radu Dinescu, Secretar General UNTRR: “Solicităm instituirea unui mecanism automat de rambursare a până la 100% din acciza suplimentară față de nivelul minim european conform practicii din celelalte state europene. Propunerea actuală a Guvernului prevede rambursarea a 13 bani pe litru de motorină, ceea ce echivalează cu compensarea a numai 24% din creșterea accizei la motorină în luna iulie 2024, raportată la nivelul minim European. UNTRR consideră că acest nivel de compensare este insuficient pentru a menține competitivitatea transportatorilor români în fața concurenței transportatorilor din alte țări europenecare primesc compensări de până la 100%.“
De la începutul anului, UNTRR a cerut Guvernului României să implementeze o schemă de restituire parțială a accizei pentru a contracara impactul majorării accizelor la motorină. Acciza a crescut la 1.850,95 lei/1000 litri (372 Euro/1000 litri) începând cu 1 ianuarie 2024 și va crește la 2.183,85 lei/1000 litri (439 Euro/1000 litri) începând cu 1 iulie 2024.
Conform Directivei 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice, România, în calitate de Stat Membru UE are posibilitatea să restituie diferența dintre nivelul standard al accizelor la nivel național și nivelul redus al accizelor către operatorii economici licențiați în Uniunea Europeană, care nu poate fi mai mic decât nivelul minim de 330 Euro/1000 litri. Deci, considerând nivelul standard al accizei la motorină de 439 Euro/1000 litri la care se va ajunge anul acesta, România poate rambursa maxim 109 Euro/1000 litri în timp ce prin actualul proiect legislativ este prevăzută rambursarea a numai 26 Euro/1000 litri sau 2,6 eurocenți/l (13 bani/l) reprezentând doar 24%din acciza suplimentară față de nivelul minim european în timp ce alte state europene rambursează până la 100% .
Precizăm că în Spania, unde acciza standard la motorină pentru anul curent este de 379 Euro/1000 litri, se restituie 49 Euro/1000 litri sau 4,9 eurocenți/l, asigurându-se astfel compensarea integrală a creșterii accizei raportată la nivelul minim european de 330 Euro/1000 litri. Un alt Stat Membru care rambursează integral acciza suplimentară este Croația, în timp ce Ungaria rambursează aproape 70% din acciza suplimentară.
Alte State Membre UE precum Belgia rambursează 19,3 eurocenți/l respectiv 72% din acciza suplimentară, Franța 15 eurocenți/l respectiv 60% din acciza suplimentară, iar Italia rambursează 21 eurocenți/l respectiv 75% din acciza suplimentară.
Transportatorii rutieri români au nevoie de instituirea urgentă a schemei de restituire a accizei la carburant care să le asigure rambursarea până la 100% a accizei suplimentare raportată la nivelul minim european. Această măsură este esențială având în vedere provocările cu care se confruntă industria transporturilor rutiere la nivel național și european, precum majorările succesive ale accizei la motorină și timpii mari de așteptare la frontiere sau costurile legate de respectarea Pachetului de Mobilitate 1, care impune retro-echiparea obligatorie cu tahografe inteligente 2 a camioanelor până la finalul acestui an.
Industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% la exportul de servicii al României și joacă un rol crucial în logistica mărfurilor din țară. Potrivit Analizei UNTRR – Piața Transporturilor Rutiere 2018-2030, în anul 2022 și preliminar în 2023, transportul rutier de mărfuri a reprezentat 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) în termeni de tone-kilometri parcurși.