Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită Guvernului României un set de măsuri economice care să se aplice imediat, pentru a salva populația României și mediul de afaceri de consecințele acestei crize fără precedent.
Transportatorii amintesc că Germania adoptă un plan de salvare fără precedent de la al doilea război mondial încoace, pentru a contracara criza provocată de pandemia de Coronavirus, printr-un proiect de lege care prevede punerea la dispoziţie a unei sume de 822 de miliarde de euro ca împrumuturi, cu scopul de a ajuta intreprinderile şi salariaţii să facă faţă consecintelor economice care se vor resimţi după criza Covid-19.
“Comisia Europeană a cerut suspendarea Pactului de Stabilitate, nu mai există reguli bugetare, astfel încât guvernele să poată pompa în economie oricâți bani e nevoie. Guvernul ceh va compensa costurile cu salariile ale firmelor afectate de măsurile luate pentru a încetini răspândirea pandemiei. Guvernul ungar suspendă plata creditelor pentru populație și companii până la finalul anului. În plus, valoarea totală de plată (DAE) a creditelor de consum contractate s-a plafonat la dobânda de bază a Băncii Naționale a Ungariei, aceasta fiind de +5%. În sectoarele economice cele mai afectate – turism, servicii culturale, restaurante, transport de persoane – se va suspenda plata taxelor către stat în totalitate, iar taxele plătite de angajați se vor reduce subtanțial, în toate sectoarele economiei. România nu are, până acum, un plan de măsuri care să ne mențină și să ne scoată din criza economică iminentă”, spun cei de la COTAR.
Transportatorii spun: “Guvernul României pare a nu înțelege ce se întâmplă, iar măsurile anunțate până acum nu reușesc să salveze România. Nu s-au luat decizii ferme, cu aplicare imediată, nu s-a ținut cont de nevoia de a elimina birocrația, s-au anunțat unele măsuri bune, dar care nu se vor putea aplica, din cauza haosului existent în sistem. Mai mult, planul de măsuri pare a fi făcut pentru a salva băncile și multinaționalele, nicidecum firmele românești, mai ales IMM-urile, sau populația.
Nu se gândește nimeni că dacă societățile private mici si mijlocii se închid, s-a terminat cu toată economia? Bugetarii și pensionarii nu mai primesc nimic, pentru că noi închidem, multinaționalele își duc banii în afară, așa cum fac de ani de zile, iar singurii plătitori erau firmele cu capital privat românesc. În ultima săptămână am observat, cu stupoare, cum fac profit multinaționalaele petroliere: cu toate că a scăzut prețul barilului cu peste 50%, la noi la pompe nu se vede aceeași scădere. Dacă ar fi ccrescut prețul petrolui, a doua zi toți ar fi mărit prețul la pompă”.
Transporturile de marfă, transporturile de persoane prin curse regulate, regulate speciale sau ocazionale, transportul de persoane internațional, școlile de șoferi, centrele de formale profesională, service-urile auto, transportul in regim de taxi, toate funcționează în regim de avarie. Mai mult, o parte dintre ele și-au închis activitatrea la nivel național. Toate aceste activități aduceau peste 10% din PIB-ul României. Închiderea lor mai înseamnă și zeci de mii de șomeri, înseamnă că statul nu va mai încasa bani, ba va trebui să plătească șomaj. În loc să creeze cadrul propice distrugerii economiei, Guvernul ar face mai bine să identifice urgent soluții pentru a menține în viață oamenii și afacerile care alimentează bugetul statului. Un ajutor financiar dat acum este mult mai eficient decât pierderea totală.