Aproximativ 400 de transportatori din Timişoara, Arad şi Oradea protestează, vineri, la Arad şi Oradea, pe şoşelele de centură ale celor două oraşe, faţă de intenţia Guvernului de a supraimpozita acest sector din România.
Aproape 400 de transportatori rutieri din Timișoara, Arad și Oradea au scos astăzi camioanele în stradă pentru a protesta împotriva tentativei Guvernului de a supra-impozita sectorul transporturilor din România. Protestul se desfășoară pe centurile municipiilor Arad și Oradea.
Supra-impozitarea apărută ad-hoc printr-o reinterpretare a legii, împinge spre faliment sectorul transporturilor rutiere din România, singura industrie în care capitalul românesc reprezintă peste 98% și care reușește să se claseze pe al treilea loc la nivelul Uniunii Europene.
Transportatorii protestează astăzi pe centurile orașelor Arad și Oradea împotriva unui abuz de încredere publică al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), instituție care, printr-o (re)interpretare fiscală abuzivă, a hotărât că diurnele șoferilor transportatorilor români trebuie impozitate retroactiv, pe 5 ani.
,,Diurnele nu se impozitează în niciun stat din Uniunea Europeană’’ a declarat Dorin Jurjuț, vicepreședinte al Asociației Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE – 2002). ,,Suntem puși cu spatele la zid, cu ale cuvinte suntem împinși spre faliment, prin reinterpretarea diurnei ca venit salarial și solicitându-ne sume pentru ultimii 5 ani, sub amenințarea sechestrului și a închiderii companiilor’’, a adăugat Dorin Jurjuț.
,,Este fără precedent. Firmele de transport cu capital românesc sunt efectiv mutilate, solicitându-li-se retroactiv impozite pe ultimii 5 ani, impozite inventate care, în condițiile unor marje de profit de 2,5%-3% pe an, echivalează cu profitul pe 20 de ani. În mod real, aceste sume nu pot fi plătite și nici nu trebuie plătite, întrucât diurnele nu se impozitează nicăieri în Uniunea Europeană’’, a declarat Adrian Pop – Președinte al APTE 2002.
,,Ne solidarizăm astăzi cu toți colegii noștri transportatori care au declanșat această formă de protest pentru că își văd amenințate locurile de muncă. Supra-impozitarea solicitată de ANAF, retroactiv, are două efecte: pe de-o parte amenință peste 40.000 de companii de transport românești și pune în pericol peste 300.000 de locuri de muncă iar pe de altă parte urmărește, de facto, o naționalizare a patrimoniului companiilor românești de transport, în beneficiul altor economii naționale’’, a mai declarat vicepreședintele APTE 2002, Dorin Jurjuț.
,,Nu ne explicăm lipsa de dialog a Guvernului și solicităm, și pe această cale, imperativ ca primul ministru, ministrul finanțelor și Președintele ANAF să vină urgent la discuții cu noi, pentru a găsi soluții. Nu cerem clemență, cerem ca în România supremația legii să fie respectată, inclusiv de către ANAF’’, afirmă Dorin Jurjuț.
,,Oamenii trebuie să înțeleagă faptul că împingerea noastră în faliment va avea ca rezultat dispariția a sute de mii de locuri de muncă din economia României și va conduce imediat la scumpiri în lanț ce se vor resimți dramatic în scăderea nivelului de trai al populației’’, a mai spus Vicepreședintele APTE 2002.
Problema recalificării diurnelor ca venit salarial a apărut și în trecut când excesele inspectorilor fiscali, în contradicție cu aquis-ul comunitar în ceea ce privește impozitarea diurnelor și îndreptate împotriva transportatorilor români au trebuit să fie corectate printr-o lege a amnistiei adoptată de Parlament.
APTE 2002 consideră că și în 2021 este imperios necesară, ca măsură tranzitorie, o astfel de inițiativă legislativă pentru a repara erorile majore ale fiscului resimțite deja în piața (și nu pentru a fi iertați de o datorie care nu există) și totodată este necesară o clarificare definitivă în Codul Fiscal a regimului diurnelor astfel încât legislația în vigoare să nu mai fie interpretată abuziv, vreodată, în contradicție cu legislația europeană și pentru a nu mai dezavantaja în niciun fel competitivitatea în condiții de piață a transportatorilor români față de concurenții din Uniunea Europeană.
Sectorul transporturilor rutiere din România este reprezentat de 40.000 de companii care angajează peste 300.000 de persoane și care contribuie printr-un excedent de balanță comercială sectorial anual de peste 5 miliarde de Euro la diminuarea dezechilibrelor economice din România.
Având în vedere ramificațiile pe orizontală a industriei transporturilor rutiere (industria auto, leasing, service-uri, consum, contribuții la buget etc), contribuția reală a sectorului transporturilor din România depășește 10% din PIB în timp ce angajează aproape 8% din forța de muncă.