Prevederile RCA încă nemulțumesc transportatorii

Legea asigurarilor auto obligatorii de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule (RCA) a fost adoptata in 13 septembrie de catre Senat, urmand a intra în discutie la Camera Deputatilor in perioada următoare.

Pentru asigurarea indeplinirii obiectivelor ce vizeaza stabilitatea pietei asigurarilor RCA si protejarea intereselor consumatorilor, in urma unor consultari cu asociatiile transportatorilor si cu societatile de asigurare, precum si urmare a completarii legislatiei in domeniu cu pachetul de masuri adoptat de ASF, a fost emisa o ordonanta de urgenta in acest sens.

Proiectul de ordonanta prevede:

  • posibilitatea incheierii contractelor RCA pe o perioada cuprinsa intre o luna si 12 luni, multiplu de o luna, in functie de optiunea asiguratului
  • suspendarea contractului RCA la cererea asiguratului, pe perioada in care este suspendat dreptul de circulatie sau vehiculul este imobilizat
  • in cazul producerii unei daune pe perioada suspendarii contractului RCA, asiguratorul este obligat la plata despagubirii urmand sa-si recupereze suma de la persoana vinovata de producerea accidentului
  • compensarea directa: persoana vatamata este despagubita de propriul asigurator, iar acesta isi va recupera banii de la asiguratorul persoanei vinovate
  • in cazul in care, pentru acelasi vehicul, la data producerii accidentului, exista mai multe contracte RCA valabile, despagubirea se suporta in parti egale de catre toti asiguratorii RCA.

Despagubirea se plateste integral de asiguratorul RCA caruia i s-a adresat persoana prejudiciata, urmand ca ulterior asiguratorul RCA in cauza sa se indrepte impotriva celorlalti asiguratori.

Prin proiectul de OUG sunt stabilite limite de raspundere acoperite prin asigurarea RCA, conform reglementarilor Uniunii Europene, astfel:

  • pentru prejudicii materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire pentru accidente se stabileste la un nivel de 1.000.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
  • pentru vatamari corporale si decese , inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul de persoane prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 5.000.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
  • limitele de raspundere sunt revizuite din 5 in 5 ani, in functie de evolutia indicelui European al preturilor de consum (IEPC) si sunt prevazute in reglementarile ASF.

Transportatorii acuză că proiectul de lege RCA a fost modificat brutal în ultimele 24 de ore

“Patronatele din transporturi – FORT, UNTRR, APTE2002 si APULUM  prezente marții prin reprezentant la lucrările Comisiei de Transporturi din Camera Deputățiilor pe proiectul de lege RCA, au constatat cu stupoare ca materialul transmis de Senat către aceasta comisie a fost modificat brutal în ultimele 24 de ore”, se arată un comunicat de presă al comun al FORT, UNTRR, APTE2002 și APULUM.
Prezentăm comunicatul de presă:
“Știrbirea proiectului inițial a fost făcuta într-o lipsă de transparentă totală chiar de către reprezentanții ASF prezenți ieri la Senat, in condițiile in care nici unul din patronatele din transporturi nu a fost invitat la discuții.

Textul care prevedea introducerea tarifului de referința ca principiu de baza in construcția tarifului de prima RCA a dispărut fata de forma inițială negociata cu transportatorii, fiind de fapt un „copy-paste” din Ordonata de Urgenta a Guvernului care prevede ca tariful de referința sa funcționeze doar pentru o perioada de 6 luni, ceea ce este inacceptabil din punct de vedere al transportatorilor. O alta modificare este legata de dispariția plafonului de 25% raportat cheltuielilor administrative si de vânzare a ploițelor, ce fusese acceptat inițial in forma negociata cu Comisia de Buget Finanțe a Senatului.

În numai două săptămâni, după proteste și audieri, o parte dintre senatori  își bat joc de piața de transport, modificând total netransparent ceea ce anterior fusese agreat și asumat. Totodată nici Ordonanța de Urgență publicată  ieri in Monitorul Oficial, nu corespunde proiectului inițial de OUG publicat de Ministerul de Finanțe, varianta publicata în Monitorul Oficial nefiind funcțională, întrucât, exact la articolul care menționa termenul de 6 luni în care ar funcționa tariful de referința, stabilește ca acesta să fie cu caracter orientativ si nicidecum obligatoriu a fi alocat ca plafon maximal. La aliniatul 2 al aceluiași articol 18 este în mod eronat menționat art. 34, alin. 3, in loc de art. 36 alin. 3.  FORT, UNTRR, APTE2002 și APULUM au cerut astăzi membrilor Comisiei de Transporturi din Camera Deputățiilor amânarea votului si întocmirii raportului pe varianta transmisa de Senat, tocmai pentru faptul ca a fost modificata brutal si netransparent, lucru pe care cu majoritatea celor prezenți, Comisia de Transporturi l-a agreat.

Exista însă riscul ca aceste amânări sa conducă la o perioada de peste 6 luni de zile până la care acest act normativ extrem de important să fie aprobat și publicat, motiv pentru care  FORT, UNTRR, APTE2002 și APULUM fac un apel către toți parlamentarii din Senat si Camera Deputățiilor,  indiferent de culoarea politica să își  asume principiile stabilite inițial, astfel încât acest act normativ sa îmbunătățească cu adevărat pe termen lung piața asigurărilor RCA, înlocuind abuzurile cu normalitatea.

Totodată privitor la  Ordonanța de Urgență, FORT, UNTRR, APTE2002 si APULUM consideră că publicarea acesteia a fost amânată special pentru a depăși momentul protestelor transportatorilor și solicită public explicații Guvernului legate atât de eroarea din actul normativ publicat, cât și de modul în care va fi aplicată plafonarea tarifelor și nivelul acestora”.

Related posts