Curtea de Apel București a respins cererea COTAR ca neîntemeiată, iar decizia poate fi atacată cu recurs. Practic, sentința arată că punctul 11 al articolului I din norma 18/2022, a ASF, își poate face în continuare efectele. Norma 18/2022 aduce cele mai mari modificări de până acum la norma 20/2017, privind asigurările auto, iar articolul I a fost vehement contestat de către brokerii de asigurare. Concret, prevederea amintită introduce în premieră termenul de „primă de asigurare netă de cheltuieli de distribuție” și dă, practic, posibilitatea ca polițele RCA să fie vândute la prețuri finale diferite, în funcție de costurile cu distribuția. Menționăm că, într-un alt dosar, de asemenea pierdut la Curte de Apel, COTAR a atacat și celelalte schimbări din norma 18.
Modificarea a fost gândită pentru a veni în întâmpinarea clenților de RCA, în condițiile în care aceștia pot beneficia de o ofertă mai amplă și chiar de prețuri mai mici decât cele cu care erau obișnuiți, în condițiile în care achiziționează asigurare prin canale care presupun costuri mai mici decât cel mai uzual canal actual, adică brokerii de asigurări. Vânzarea online, de exemplu, este indicată de mulți ca o variantă mai ieftină, comparativ cu dstribuția prin brokeri, calea prin care ajung astăzi la clienți circa 90% din toate polițele RCA.
În acest context, brokerii de asigurare au contestat vehement decizia ASF, susținând că va conduce la distrugerea pieței brokerajului și, implicit, la restrângerea opțiunilor aflate la dispoziția clienților.
Brokerii se tem că noile reglementări le-ar putea afecta masiv activitatea. Asigurătorii îi contrazic și subliniază că cei care câștigă sunt în primul rând clienții
Deși modificările nu au fost încă implementate la nivelul întregii piețe, au apărut deja primele oferte adaptate la noile condiții, fapt care îi nemulțumește pe unii dintre intermediari, care apreciază că vânzarea unei polițe, în online, cu un comision de vânzare de 1-2% sau chiar 0 le va afecta activitatea, scoțând din piață o parte din jucători. Menționăm că, potrivit datelor din piață, în primele la nivelul primelor șase luni din 2022, comisionul mediu încasat de brokeri pentru vânzarea de RCA a fost în jur de 10,5%, reducerea acestor costuri la doar 1% însemnând, pentru client, o reducerea echivalentă a prețului de achiziție a RCA.
” Am văzut câțiva asigurători care vorbesc despre costuri de distribuție care sunt nerealiste. Vânzarea online presupune clar costuri mai mari – vorbim de costuri asociate plăților cu cardul, responsabilitatea actului de distribuție cade în sarcina unor angajați care operează “spatele” platformei de distribuție – de unde alte costuri; se adaugă cheltuieli materiale (energie, etc.) și costuri de mentenanță a sistemelor IT. Ar fi bine ca asigurătorii în cauză să folosească cifre mai realiste ca să nu introducă distorsiuni artificiale în piață.”, a comentat, la o conferință de profil, Ștefan Prigoreanu, CEO al Millenium Broker, unul dintre intermediarii de top. Acesta a precizat că deja sunt asigurători care încearcă să vândă polițe online la prețuri mai reduse.
Îl contrazic, totuși, reprezentanții firmelor de asigurare. ” Pentru noi, ca asigurători, adăugarea unui comision de intermediere pentru online ar însemna să considerăm acești bani ca profit – pentru că nu avem cui să-i plătim. Este clar că fiecare model de distribuție are costuri de operare. Să nu confundăm însă polița intermediată cu cea neintermediată. Noi astăzi operăm cu emitere electronică pe RCA – care nu înseamnă vânzare online. Fiecare model de distribuție are costuri de operare…”, a declarat Virgil Șoncutean, CEO al Allianz Țiriac, cea mai profitabilă companie de asigurări din România și unul dintre cei mai mari trei jucători pe RCA începând din 2022.
În aceeași direcție merge și Călin Matei, director adjunct al Groupama, cealaltă societate mare, cu portofoliu diversificat, care a ales să apese tare pedala RCA după falimentul City Insurance și care este în prezent al doilea mare jucător din RCA și, probabil, lider al întregii piețe după primele șase luni din 2022. Reprezentatul companiei franceze spune, în primul rând, că, în opinia sa, consumatorul are nevoie să compare mai multe prețuri.
” Vânzările online ale asigurătorilor nu vor fi niciodată un competitor pentru brokeri, indiferent de comision. Clienții vor să înțeleagă unde ești situat în piața și au nevoie de sfaturi. Competiția reală va fi mai degrabă între brokeri și platformele de comparații online. În Groupama, pe zona RCA remunerarea angajaților noștri este identică cu cea din companiile de brokeraj. Vânzătorul nostru însă are un dezavantaj în raport cu un broker – nu poate furniza informații despre concurență, ceea ce pentru client este un serviciu incomplet în raport cu ceea ce poate primi de la un broker”, a explicat Matei.