Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR urmărește cu adâncă îngrijorare evoluția conflictului din Ucraina și exprimă sprijinul industriei transporturilor rutiere din România pentru asistența umanitară de urgență în Ucraina, însă nu este de acord ca în acest contest firme private din alte țări terțe să obțină facilități fiscale în detrimentul firmelor din România, anunţă transportatorii prin intermediul unui comunicat.
În condițiile în care piața de transport din România se luptă să supraviețuiască întrucât tariful de transport abia acoperă creșterile costurilor cu întoarcerea acasă a camioanelor la 8 săptămâni, creșterea galopantă a prețului la motorină, AdBlue, RCA și efectele războiul din Ucraina, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România a elaborat un Ordin de ministru prin care scutește de la plata tarifului suplimentar (AST) de utilizare a drumurilor pentru depășirea greutății firmele de transport din Republica Moldova.
În acest sens, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România a publicat în data de 01.03.2022 pe pagina de web, la transparență decizională, Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea unor derogări de la aplicarea tarifelor prevăzute în anexa nr. 1 și nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, iar în 02.03.2022 a organizat ședința extraordinară a plenului Comisiei de Dialog Social pentru discutarea acestui act.
Transportatorii de la UNTRR atrag atenţia că acest Ordin încalcă Legea Concurenței și nu respectă cadrul legal prevăzut de DIRECTIVA nr. 96/53/CE din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunității, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul național și internațional și a greutății maxime autorizate în traficul internațional și ORDONANŢA GUVERNULUI Nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
“Având în vedere că pe teritoriul Republicii Moldova se aplică HOTĂRÎREA Nr. 1073 din 01.10.2007 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la autorizarea, controlul și efectuarea pe drumurile publice a transporturilor cu greutăți și/sau dimensiuni CARE NU SCUTEȘTE DE PLATA autorizațiilor speciale de transport (AST) transportatorii din Moldova și nici alți transportatori, (din contră tarifele pentru depășirea greutății și dimensiunilor maxime admise fiind mai mari ca în România), nu înțelegem de ce Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România a elaborat un act legislativ prin care îi scutește de plata AST doar pe transportatorii rutieri din Republica Moldova care efectuează transport rutier contra cost. Marfa transportată de aceștia nu are caracter umanitar, ci comercial.
Conform Directivei nr. 96/53/CE din 25 iulie 1996 scutirea de la plata AST nu trebuie să afecteze în mod semnificativ concurența internațională în sectorul transportului rutier”, spun reprezentanții UNTRR.
Dacă se aplică o scutire de la plata tarifului AST, această scutire trebuie aplicată și transportatorilor rutieri din România și din statele membre UE. Excepția poate fi acordată pentru camioane și rută, nu pentru naționalitatea operatorului de transport.
Înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, operatorii de transport din Moldova plăteau tarife suplimentare de utilizare a drumurilor pentru depășirea greutății și pe teritoriul Ucrainei și pe teritoriul Republicii Moldova. Prin acest Ordin, operatorii de transport din Republica Moldova sunt scutiți de plata tarifelor suplimentare doar pe teritoriul României, pe teritoriul Moldovei fiind obligați prin legislație să plătească tariful suplimentar pentru utilizarea drumurilor.
“Având în vedere cele prezentate, pentru a nu discrimina firmele de transport din România pe teritoriul României solicităm sprijinul Guvernului României să retragă Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea unor derogări exclusive și dedicate de la aplicarea tarifelor prevăzute în anexa nr. 1 și nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere”, au concluzionat transportatorii români.