Transportatorii nu se regăsesc de niciun fel în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), în cadrul unei conferinţe. Transportatorii ameninţă cu proteste, nemulţumiţi de faptul că nu sunt consultaţi înainte de introducerea de noi reglementări care le vizează activitatea. Aceştia spun că autorităţile urmăresc ”Uberizarea” României şi că sunt hărţuiţi de autorităţile de control fiscale.
”Când sunt derapaje, noi trebuie să ne căutăm dreptatea. Aşa cum există acest Plan de Rezilienţă şi Redresare, unde noi nu ne regăsim de niciun fel, ziariştii trebuie să se întrebe următorul lucru: există un plan undeva de distrugere a firmelor de transport cu capital românesc? Să ştim şi noi dacă cumva se urmăreşte ca transportatorii cu capital românesc integral trebuie să fie distruşi”, a spus Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
Vineri, 18 iunie, între 14:00 şi 17:00, transportatorii de marfă din mai multe centre economice ale României vor circula cu viteză redusă pe cele mai importante artere de trafic din ţară.
”Această acţiune este pornită mâine de către transportatori, cărora le-a ajuns cuţitul la os. Aceste proteste vor urma. Aşa cum am fost – şi trebuie să ţină foarte bine minte Guvernul – RCA-ul din 2017 – unde ne-am unit cu toţii, aşa ne vom uni şi acum, pentru că problemele sunt foarte multe. Transportatorii cu activităţi conexe aduc peste 18% din PIB-ul României, sunt bani foarte mulţi”, a spus Ştefănescu.
El a vorbit şi de o lege promulgată miercuri privind transportul de persoane.
”Vedem că se urmăreşte până la urmă uberizarea României în transport. Adică transportatorii care sunt transportatori să nu mai existe. Să existe Uberizare, atât în transportul de marfă, cât şi în transportul de persoane. Ce urmărim până la urmă? Trebuie să înţeleagă Guvernul României că ne-a ajuns cuţitul la os şi că nu mai rezistăm. Trebuie să vadă domnul prim-ministru problemele care sunt în Mnisterul Transporturilor, care muncesc de fapt pentru interesul lor propriu şi personal, pentru a-şi consolida afacerea pe termen mediu şi scurt. Domnul prim-ministru trebuie să înţeleagă că în curând toate patronatele, toţi transportatorii din ţara asta vor fi în Bucureşti. Vom veni la Bucureşti cu mic şi mare”, a adăugat el.
Reprezentantul COTAR precizează că va cere autorizaţii de protest şi afirmă că e sigur că le vor fi refuzate, ”după care transportatorii, presupun că vor face greve spontane”.
Industria transporturilor se consideră hărţuită de autorităţile de control fiscale, care au decis reîncadrarea diurnelor acordate şoferilor ca venituri de natură salarială şi impozitarea acestora cu impozit pe venit şi contribuţii sociale.
”Controalele se efectuează, în cele mai multe cazuri, pe ultimii cinci ani, astfel că valoarea deciziilor de impunere rezultate se ridică la câteva milioane de euro la firmele cu parcuri în jur de 100 de camioane, depăşind cu mult cifra de afaceri pe 2-3 ani a acestor firme. Cu alte cuvinte, vorbim de sume imense, pe care în majoritatea cazurilor firmele sancţionate nu au fonduri din care să le achite. Cu toate că asociaţiile patronale ale transportatorilor – APTE 2002, Apulum Alba Iulia, ATM Bucovina, ARTRI, COTAR, FORT şi UNTRR – au arătat Ministrului Finanţelor că vorbim în fapt de nişte abuzuri, iar Ministrul Finanţelor împreună cu Ministrul Muncii au dat un ordin comun de constituire a unui grup de lucru format din specialişti ai celor două ministere, ANAF şi ai Inspecţiei Muncii, la care au fost invitati si reprezentantii asociatiilor de transportatori – consultările în cadrul grupului de lucru au intrat în impas, reprezentanţii Ministerului Finanţelor venind în final nu cu o soluţie de rezolvare a problemei actuale, ci cu o propunere de modificare pe viitor a actualului prag de neimpozitare a diurnei externe de la 2,5 ori nivelul indemnizaţiilor acordate funcţionarilor de stat la 1,2-1,5 ori valoarea acordată astăzi funcţionarilor de stat”, spun transportatorii.
O astfel de modificare a Codului fiscal ar reduce diurna acordată şoferilor de la un maximum de 87,5 euro pe zi la 45 euro/zi, respectiv un total lunar echivalent cu valoarea unui salariu mediu pe economie, ceea ce înseamnă o reducere a veniturilor nete ale şoferilor, dar şi o creştere a costurilor transportatorilor cu cel puţin 3,5 eurocenţi pe kilometru, cu efecte evidente în creşterea preţurilor produselor la raft pentru toată populaţia.
”Reducerea diurnei pentru şoferi este echivalentă cu împingerea forţei de muncă din sector către firmele din vestul Europei, care îi aşteaptă pe şoferii români cu braţele deschise. O impozitare a unei părţi a diurnei ar creşte costurile firmelor de transport într-atât încât nu ar mai fi competitive pe piaţa internaţională, ca urmare a nivelului ridicat al taxelor şi impozitelor aplicate pe muncă în România. Nemulţumiţi de propunerea Ministerului Finanţelor, care, în schimb, nu oferă nicio soluţie la problemele actuale de reîncadrare a diurnelor, firmele de transport doresc începerea unor acţiuni de protest, susţinute de toate asociaţiile patronale şi de sindicatul soferilor SSSDB”, mai spun ei.
Astfel, vineri, 18 iunie, între 14:00 şi 17:00, transportatorii de marfă din mai multe centre economice ale României vor circula cu viteză redusă pe cele mai importante artere de trafic din ţară.
”O altă revendicare importantă o reprezintă eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiază angajaţii la stat faţă de privaţi – este vorba de prevederile HG 714/2018, care oferă bugetarilor posibilitatea de a deconta, fără documente justificative, 230 de lei pe noapte pentru cheltuieli de cazare. Transportatorii de marfă sunt preocupaţi şi de intenţia actualului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, de a introduce vinieta pe km, după principiul ‘poluatorul plăteşte’, promovată intens de Comisia Europeană de ani de zile, dar neintrodusă în practică de nicio ţară europeană, ca urmare a taxelor de drum care ar creşte exponenţial pentru transportatorii de mărfuri. Creşteri, care, evident, în final s-ar reflecta în preţurile produselor la raft. În timp ce alte state est-europene caută soluţii să menţină competitivitatea propriilor companii de transport pe piaţa comunitară, competitivitate redusă prin reglementările protecţioniste impuse de vest-europeni prin Pachetul Mobilitate, care va intra în vigoare complet în februarie 2022, Guvernul României se gândeşte să penalizeze suplimentar firmele româneşti prin supraimpozitare şi suprataxare”, adaugă ei.
Potrivit acestora, firmele de transport internaţional contribuie masiv la reducerea deficitului balanţei comerciale a României, care în 2020 a ajuns la peste 16 miliarde de euro.
”Astfel, pare de neînţeles hotărârea cu care instituţiile statului român acţionează în direcţia punerii pe butuci a unui segment economic care angajează aproape 400.000 de oameni direct şi indirect. Transportatorii români solicită Guvernului, aşadar, să fie consultaţi înainte de introducerea de noi reglementări care le vizează activitatea, aşa cum se cuvine unui sector economic care contribuie cu peste 7% la PIB-ul României”, mai spun ei.