Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR semnaleazã cu îngrijorare faptul cã Ministerul Federal al Transporturilor și Infrastructurii Digitale din Germania– BMVI a eliminat de pe site-ul sãu precizarea cã întoarcerea acasã a șoferilor nu este obligatorie.
Deși inițial UNTRR a salutat, în luna septembrie a acestui an, interpretarea Germaniei, țarã care deține și Președinția Consiliului UE în aceastã perioadã, privind posibilitatea și nu obligația ca șoferii sã se întoarcã în mod regulat la locul de reședințã sau la centrul operațional al companiei, considerãm cã eliminarea de cãtre Germania a acestor precizãri de pe site-ul oficial al Ministerului Federal al Transporturilor și Infrastructurii Digitale – BMVI (https://www.bmvi.de/ ) conduce la creșterea incertitudinii juridice privind aplicarea Pachetului Mobilitate 1 pentru transportatorii români, în contextul lipsei unui rãspuns oficial al Comisiei Europene pentru clarificarea aplicãrii noilor prevederi.
Reamintim cã Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 31 iulie 2020, iar anumite prevederi din acest pachet legislativ cu impact devastator pentru industria transporturilor rutiere din România, precum obligația întoarcerii acasã a șoferilor prevãzutã prin Regulamentul nr. 1054/2020, se aplicã din 20.08.2020 deși încã lipsesc prevederi clare din partea Comisiei Europene privind modalitatea de a documenta îndeplinirea acestei obligații inclusiv în situația în care șoferul nu dorește sã se întoarcã acasã, precum și informații privind amenzile aplicabile în cazul nerespectãrii acestei obligații.
Cu toate cã UNTRR a solicitat clarificãri Comisiei Europene privind aplicarea noilor reguli imediat dupã publicarea Pachetului Mobilitate 1, pentru asigurarea unui cadru legal clar și armonizat la nivel european, în scopul prevenirii controalelor și amenzilor abuzive ale autoritãților din Vestul UE, UNTRR nu a primit niciun rãspuns din partea Comisiei Europene, deși noile reguli sunt în vigoare din 20.08.2020. Comisia Europeanã încã lucreazã la un set de clarificãri privind întoarcerea acasã a șoferilor, declarația și controlul întoarcerii, care se așteaptã sã fie prezentate în luna noiembrie 2020.
Totodatã, precizãm cã UNTRR a contestat la Curtea Generalã a Uniunii Europene prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționeazã grav activitatea transportatorilor români în UE. UNTRR solicitã CJUE anularea prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasã a șoferilor și interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã, precum și suspendarea aplicãrii acestor prevederi discriminatorii pânã la decizia de anulare, având în vedere cã transportatorii români nu au o opțiune viabilã la acest moment.