Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din Romania – UNTRR atrage atenția că potrivit unor studii de specialitate, 60% dintre firmele de transport rutier prezentau risc de insolvență înainte de criza COVID-19, la care se adaugă problemele actuale generate de pandemia cu noul coronavirus care au condus la o deteriorare a lichidităților și a profitabilității.
Conform datelor Organizației Mondiale a Comerțului, economia globală (PIB) se va contracta drastic în 2020 cu până la 8%, iar comerțul global se va diminua cu până la 32% în 2020 ca urmare a pandemiei Covid-19.
Analizele realizate de UNTRR subliniază cât de serios este afectată industria transporturilor rutiere de mărfuri și persoane de criza Covid-19.
Astfel, pentru transportul rutier de mărfuri, veniturile s-au diminuat cu 40% în perioada de izolare (comparativ cu cifrele din 2019), multe operațiuni de transport cum ar fi transportul autovehiculelor, pieselor auto, îmbrăcăminte, flori și materiale de construcții s-au redus dramatic cu până la 100%, cursele în gol au crescut cu până la 40%, iar contractele noi au scăzut cu 90%.
Pentru transportul rutier de pasageri, operațiunile de turism cu autocare, cele internaționale pe distanțe mari și transporturile spre școli și grădinițe au scăzut cu 100%. Liniile de transport naționale pe distanțe mari s-au diminuat cu până la 90%, serviciile de taxi au scăzut cu până la 80%, iar transporturile speciale pentru municipalități (bolnavi, persoane în vârstă) s-au diminuat cu până la 90%. Veniturile au scăzut, în medie, cu 50-100% în perioada de izolare, cele mai afectate fiind companiile care operează curse regulate internaționale și servicii turistice cu autocarele.
În acest sens, UNTRR solicită Guvernului și Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC) soluții urgente, pe termen scurt, pentru a asigura că transporturile rutiere pot contribui la relansarea economică.
Potrivit comunicării Comisiei Europene din data de 13.05.2020, COVID-19: Orientări privind restabilirea progresivă a serviciilor de transport și de conectivitate, transportul de marfă ar trebui să fie în continuare protejat pentru a asigura funcționarea lanțurilor de aprovizionare, iar controlul la trecerea frontierelor, care în prezent ar trebui să dureze maximum 15 minute, va trebui relaxat pentru ca în final tranzitul pentru toate vehiculele de transport marfă să fie fluidizat cel puțin la nivelul anterior crizei.
Totodată, CE mai recomandă ca în timpul tranziției și în urma recomandărilor autorităților de sănătate publică, controalele de sănătate la frontiere ar trebui să fie reduse treptat, iar măsurile de carantină sistematice (adică aplicate indiferent de simptomele afișate sau de rezultatele testelor) trebuie ridicate.
În acest sens, UNTRR solicită autorităților facilitarea operării transporturilor rutiere de marfă pe teritoriul României și eliminarea restricționării circulației camioanelor numai pe culoarele de tranzit pentru transportul rutier atât în România, cât și în țările vecine, în coordonare cu autoritățile din aceste state.
Totodată, Comisia Europeană precizează că ar trebui să se asigure că operatorii de transport și furnizorii de servicii care furnizează servicii echivalente pentru aceeași rută sunt supuși unor măsuri echivalente. Obiectivul ar trebui să fie acela de a oferi același nivel de siguranță, claritate și predictibilitate pentru pasageri, pentru a evita discriminarea și pentru a păstra condițiile de concurență echitabile.
UNTRR solicită autorităților române asigurarea unui tratament egal pentru cursele charter operate atât de liniile aeriene, cât și de autocare pentru transportul lucrătorilor sezonieri. În lumina Comunicării CE, solicită oprirea discriminării operatorilor români de transport rutier cu autocare, față de operatorii aerieni sau feroviari.
Precizăm că transportul cu autocarul este preferat de multe companii din România pentru organizarea deplasării personalului angajat și a lucrătorilor sezonieri, având în vedere prețul accesibil, precum și siguranța, calitatea și flexibilitatea serviciilor oferite. Semnalăm că prin actuala restricționare a activității transportatorilor rutieri români de persoane, s-a ajuns la situația inacceptabilă în care operatori străini de autocare să asigure transportul către Vestul UE al lucrătorilor români din agricultură.
Problema cea mai urgentă și imediată pentru operatorii de transport rutier este lichiditatea care, pe fondul scăderii dramatice a cererii de transporturi rutiere, face ca IMM-urile din domeniu să se afle în pragul insolvenței. Dacă vor fi lăsate să falimenteze în timpul crizei, serviciile esențiale pe care acestea le prestează nu vor mai fi disponibile imediat în momentul în care relansarea economică începe.
Ca urmare, UNTRR solicită Guvernului și MTIC demararea imediată a unor programe de ajutor financiar:
– Furnizarea de asistență nerambursabilă directă firmelor de transport rutier sub formă de ajutor temporar la care să se renunțe pe măsură ce situația se îmbunătățește.
– Facilitarea accesului la împrumuturi pentru acoperirea costurilor variabile (cum ar fi nevoile operaționale curente), refinanțarea creditelor în derulare pentru achiziționarea de active și facilitarea creditelor pentru reînnoirea flotelor la dobânzi reduse sau chiar 0%.
– Facilitarea amânării datelor scadente la împrumuturi și la ratele de leasing (inclusiv leasing operațional).
– Prelungirea termenelor de plată și/sau reducerea temporară sau anularea taxelor și impozitelor
– Facilitarea reducerii primelor de asigurare și eliminarea primelor pentru vehiculele neutilizate ca urmare a suspendării serviciilor de transport mărfuri și persoane.
– Elaborarea programelor de ajutor financiar pentru lucrătorii din sectorul de transport rutier aflați în șomaj tehnic și facilitarea reintegrării pe piața forței de muncă în transporturi a persoanelor calificate aflate în șomaj ca urmare a crizei.
– Includerea ramurii transporturilor rutiere în cadrul sectoarelor strategice prioritare pentru dezvoltarea competitivă, eligibile pentru finanțare prin fondurile europene.
Măsurile fiscale solicitate nu vor fi suficiente și, de aceea, ar trebui însoțite de măsuri nefinanciare țintite în mod eficient, iar în acest sens UNTRR solicită:
– Deblocarea transportului rutier internațional de persoane și aplicarea acelorași reguli pentru toate modurile de transport. Considerăm că așa cum se permite plecarea la lucru cu avion charter, tren și cu autoturism, trebuie să fie permisă și deplasarea cu autocarele, atât pentru a permite celor care au contracte să meargă la lucru și să degreveze presiunea pe bugetul statului, cât și pentru a permite transportatorilor de persoane să organizeze similar cu liniile aeriene tot chartere spre țări precum Germania, Spania, Franța.
– Eliminarea restricționării circulației camioanelor numai pe CULOARELE DE TRANZIT PENTRU TRANSPORTUL RUTIER atât în România, cât și în coordonare cu țările vecine.
– Posibilitatea organizării de sesiuni de instruire/specializare a conducătorilor auto profesioniști, angajați ai firmelor românești de transport rutier de marfă.
– Desemnarea lucrătorilor din domeniul transporturilor rutiere drept lucrători cheie și asigurarea accesului prioritar la echipamentele și materialele de dezinfecție care nu au fost încă disponibilizate în cantități suficiente de către autorități.
– Flexibilitate maximă în materie de interpretare a regulilor de conducere, a restricțiilor privind conducerea și măsuri de toleranță legate de prelungirea valabilității documentelor de control expirate inclusiv a vizelor, certificatelor și a permiselor.
Astfel, UNTRR solicită autorităților române reducerea poverii financiare directe pentru operatorii de transport rutier și adoptarea unor măsuri care să permită deblocarea transportului rutier internațional de persoane și eliminarea restricțiilor din transportul rutier internațional de mărfuri.