Volvo Trucks desfășoară deja teste cu camioanele electrice pe celule de combustibil, care emit doar vapori de apă și care au o autonomie operațională comparabilă cu cea a camioanelor diesel, de până la 1.000 km. O a doua fază pilot va urma în câțiva ani și va implica testarea acestora de către clienți, pe drumurile publice.
Testarea camioanelor electrice pe celule de combustibil în trafic comercial va începe în 2025, cu clienți din nordul Europei, urmând și alte camioane în mai multe țări, în anii care vor urma.
Camioanele electrice pe celule de combustibil alimentate cu hidrogen vor fi potrivite în mod special pentru misiunile de transport de lungă distanță și pentru cele grele, consumatoare de energie. Ele ar putea fi, de asemenea, o opțiune în țările în care posibilitățile de încărcare a bateriilor sunt limitate.
„Cred că testele pilot vor sublinia potențialul camioanelor electrice pe celule de combustibil. Testele se vor desfășura într-un climat aspru și solicitant și ne vor oferi o mare oportunitate de a transporta încărcături de până la 65 de tone,” spune Jessica Sandström, SvP Global Product Management la Volvo Trucks.
Scopul testelor pilot va fi de a studia toate aspectele operării camionului, inclusiv componentele, manevrabilitatea și experiența șoferului.
O celulă de combustibil își generează propria electricitate din hidrogenul de la bord, în loc de a fi încărcată dintr-o sursă externă. Singurele produse secundare emise sunt vaporii de apă. Camioanele electrice Volvo vor utiliza două celule de combustibil cu capacitatea de a genera 300 kW de electricitate și vor avea un timp de realimentare de până la 15 minute.
Tehnologia celulelor de combustibil se află încă într-o fază timpurie de dezvoltare și, în timp ce există multe beneficii, încă rămân unele provocări, nu în ultimul rând privind producția la scară largă de hidrogen* verde și necesitatea dezvoltării unei infrastructuri de alimentare. Pentru a depăși problema deficitului de hidrogen în timpul testelor pilot, alimentarea cu hidrogen verde din surse regenerabile se va face la sediul companiei.
„Ne așteptăm ca furnizarea de hidrogen verde să crească semnificativ în următorii doi ani, deoarece multe industrii vor depinde de el pentru reducerea emisiilor de CO2. În câțiva ani, camioanele pe celule de combustibil vor fi foarte importante pentru transporturile mai grele și mai lungi”, spune Jessica Sandström.
Celulele de combustibil vor fi furnizate de către cellcentric – joint-venture-ul dintre Grupul Volvo și Daimler Truck AG. Cellcentric va construi una dintre cele mai mari fabrici de producție de serie din Europa pentru celule de combustibil, special dezvoltate pentru vehicule grele.