Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salutã acordul politic la care s-a ajuns privind extinderea Spațiului Schengen cu România și Bulgaria la frontierele aeriene și maritime începând cu luna martie 2024, însã solicitã cu fermitate autoritãților române și europene stabilirea unei date clare pentru aplicarea Schengen și la frontierele terestre ale României începând din 2024, se precizează într-un comunicat de presă transmis redacției.
“Aderarea la spațiul Schengen este un pas important și mult așteptat de pasagerii români și operatorii de transport, care trebuia realizatîncã din 2011, când instituțiile europene au constatat cã România îndeplinește toate condițiile tehnice de aderare la Schengen. Având în vedere cã toate datele pasagerilor sunt la dispoziția operatorilor de transport aerieni, extinderea spațiului Schengen cu România la frontierele aeriene putea fi realizatã de mult timp. Întârzierea este evident că nu are absolut nicio justificare de naturã tehnicã, și este doar una politică, membrii clubului UE au ales sã pedepseascã România și Bulgaria și sã le reducã competitivitatea în tot acest timp, înfrânându-le si potențialul de dezvoltare. Acum însã, intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre este o urgențã pentru transportatorii rutieri de mãrfuri a cãror eficiențã este sever penalizatã în prezent prin timpii extrem de mari de așteptare (cca. 30-36 ore zilnic între România și Bulgaria) și pentru operatorii de autocare, pentru a evita povara administrativã semnificativã legatã de noile obligații de verificare a datelor pasagerilor în sistemele europene de autorizare a cãlãtoriilor EES și ETIAS începând de anul viitor” a declarat Secretarul General UNTRR Radu Dinescu.
Sistemul de intrare/ieșire (EES) vizeazã pasagerii din afara UE care au nevoie de o vizã de intrare simplã sau dublã pentru a intra în spațiul Schengen, în timp ce Sistemul european de informații și autorizare de cãlãtorie (ETIAS) asigurã verificarea pasagerilor non-UE care sunt scutiți de obligația de a avea o vizã pentru șederea vizatã pe teritoriul statelor membre. În cazul României – țarã UE, dar non-Schengen aplicarea obigațiilor ETIAS și EES va genera o povarã administrativă semnificativã pentru operatorii români de transport de persoane.
România, prin poziția sa strategicã, joacã un rol esențial în asigurarea eficienței și coeziunii transportului rutier la nivel european. Cu toate acestea, absența României din Spațiul Schengen creeazã bariere administrative și logistice, afectând direct industria transporturilor rutiere și generând costuri semnificative pentru operatorii români. Conform analizei UNTRR de anul acesta privind impactul neaderãrii la Schengen din perspectiva transportului rutier de marfã, industria transporturilor rutiere are pierderi de 2,41 miliarde Euro cauzate de neaderarea României la Schengen.
UNTRR subliniazã importanța integrãrii complete a României în Spațiul Schengen cu frontierele terestre pentru industria transporturilor rutiere de mãrfuri și persoane. “Solicitãm stabilirea de urgențã a unei date fixe pentru intrarea României în Schengen și cu frontierele terestre, iar dacã existã cerințe speciale acestea sã fie clar menționate pentru a avea un sistem de referințã exact cu privire la calendarul aderãrii și obiectivele de atins. Criteriile pe care ceilalți membri ai clubului UE le vor ca România și Bulgaria să le îndeplineascã, nu trebuie să excedã cadrul general și condițiile tehnice de acces în spațiul Schengen” a spus Secretarul General UNTRR Radu Dinescu.
Industria transporturilor rutiere, cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro în 2022, este cea mai afectatã ramurã economicã de neaderarea la Schengen a României – Stat Membru al UE din 2007.
La 16 ani de la intrarea României în Uniunea Europeanã sunt inacceptabile cozile de zeci de kilometri de camioane la frontierele UE ale României cu Bulgaria și Ungaria și timpii de așteptare de 36 ore pentru a trece frontierele interne UE, care blocheazã activitatea transportatorilor rutieri români și genereazã poluare, pânã la 50% timp de muncã pierdut (cu cât cursele sunt mai scurte și timpii de așteptare mai îndelungați, cu atât mai mare este ineficiența transportatorilor) pentru conducãtorii auto și întârzieri în livrarea mãrfurilor cãtre clienți, afectând lanțurile logistice, procesele de producție și aprovizionarea orașelor și ducând la creșterea costurilor pentru transportatorii rutieri și consumatorii finali.
UNTRR face apel la autoritãțile române și europene sã stabileascã cât mai curând posibil o datã fermã pentru aderarea României la Spațiul Schengen cu frontierele terestre în 2024.