Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită autorităților române și instituțiilor europene aderarea României cu prioritate la spațiul Schengen și asigurarea dreptului de liberă circulație în UE pentru transportatorii rutieri și pasagerii români, precum și eliminarea blocajelor care afectează în prezent camioanele și autocarele la frontierele României, țară membră UE din 2007.
La 15 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană sunt inacceptabile cozile de zeci de kilometri de camioane la frontierele UE, care blochează activitatea transportatorilor rutieri români și generează poluare, 25% – 30% timp de muncă pierdut pentru conducătorii auto români și întârzieri în livrarea mărfurilor către clienți, afectând lanțurile logistice, procesele de producție și aprovizionarea orașelor și ducând la creșterea costurilor pentru transportatorii rutieri și consumatorii finali.
Anul acesta, la frontierele României din Vest (Nădlac 2, Borș și Petea) se înregistrau cozi de camioane de peste 25 km, iar la toate punctele de trecere a frontierei României cu Bulgaria (Giurgiu, Calafat, Negru Vodă, Vama Veche, inclusiv la cele cu bac/feribot) s-au înregistrat cozi și timpi de așteptare de peste 72 ore. Dacă România ar fi fost în spațiul Schengen, s-ar fi eliminat mai multe probleme întâmpinate până în prezent, iar timpii de așteptare la frontieră s-ar reducere semnificativ pentru transportatorii rutieri români.
Intrarea României în Schengen este o necesitate pentru industria transporturilor rutiere, contribuind la fluidizarea traficului de frontieră și la facilitarea călătoriilor pasagerilor români în spațiul european fără frontiere. Totodată, prin eliminarea blocajelor la frontierele UE, conducătorii auto profesioniști nu s-ar mai confrunta cu timpii imenși de așteptare în camion și ar câștiga o zi conducere, mărfurile ar putea ajunge la destinație mai repede și mai eficient, iar emisiile poluante și consumul de combustibil ar fi reduse și astfel firmele de transport vor suporta costuri mai mici.
Aceste aspecte vor reprezenta un avantaj pentru atragerea investițiilor străine directe în România, ceea ce va duce la o dezvoltare a economiei, a producției, a logisticii și, implicit, a transporturilor. UNTRR a semnalat în numeroase rânduri practicile de control ale părții ungare, care nu fac decât să coboare România pe lista opțiunilor investitorilor străini, care în actualele condiții preferă Ungaria – unde volumul investițiilor străine directe anual a fost și este de 2 până la 4 ori mai mare decât în România. În ultimii 15 ani, Ungaria a atras 170 miliarde de euro investiții străine directe, în timp ce România, o țară de două ori mai mare și cu populație dublă, a reușit să atragă 54,4 miliarde de euro investiții străine directe. În mărimi raportate pe cap de locuitor, Ungaria a atras de 6 ori mai mulți bani per capital în aceeași perioadă. Statele membre colaborează, dar trebuie reținut că se află într-o permanentă competiție pentru atragerea investitorilor și dezvoltarea proprie. Simplul fapt că România a fost primită la masa UE, nu înseamnă că va primi ceva gratis. Statele membre UE sunt precum o națională sportivă într-o competiție europeană sau mondială, fiecare vrea să cucerească primul loc.
Rezultatul Consiliului UE de Justiție și Afaceri Interne (JAI) de săptămâna aceasta privind acceptarea României în spațiul Schengen este deosebit de important și de așteptat de industria transporturilor rutiere din România, având în vedere numeroase beneficii pe care le va aduce intrarea în Schengen atât pentru transportatorii rutieri români și conducătorii auto profesioniști, cât și pentru pasagerii și clienții acestora, respectiv:
– Eliminarea timpilor mari de așteptare pentru camioane la frontierele interne UE pe cale rutieră va reduce poluarea, consumul de combustibil, costurile și întârzierile în lanțurile de aprovizionare
– Eliminarea abuzurilor și timpilor nejustificați de așteptare la controlul pașapoartelor pentru autocare va oferi turiștilor români și străini un tratament civilizat
– Evitarea depășirii timpilor de conducere strict reglementați în UE, de către conducătorii auto români, din cauza timpilor de așteptare în coadă la trecerea frontierei va duce la evitarea sancționării acestora de către autoritățile europene de control, precum și la creșterea eficacității activității conducătorilor auto profesioniști români
– Posibilitatea ameliorării crizei de conducători auto profesioniști prin angajarea conducătorilor auto din țări terțe UE și utilizarea acestor conducători auto în curse internaționale, similar firmelor din țări Schengen. În acest moment conducătorii auto angajați din țări terțe nu pot lucra în UE mai mult de 90 de zile într-un interval de 180 zile.
Statele Membre UE trebuie să stopeze practica de discriminare nejustificată a unor State Membre precum România, care este mai mult decât implicată în relația cu UE și NATO, și care nu se bucură de un tratament egal din partea celorlalte state UE și NATO, tocmai probabil pentru că se comportă prea servil și umil și îndeplinește cu ușurință toate solicitările.
O abordare subiectivă din partea Statelor Membre UE nu încurajează alte țări să creadă în valorile enunțate ale UE, dacă practica le contrazice în mod vizibil și constant.