UNTRR solicită măsuri urgente pentru eliminarea problemelor aduse de noile prevederi ale Legii 86/2023 asupra transportatorilor rutieri de marfă, discriminați de autoritățile române

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnaleazã Ministerului Transporturilor și Infrastructurii problemele cu care se confruntã transportatorii rutieri de marfã începând cu data de 15 aprilie 2023 de la intrarea în vigoare a Legii 86/2023, care a modificat Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, prin eliminarea toleranțelor la depãșirea greutãților și dimensiunilor maxime admise ale vehiculelor de transport rutier de mãrfuri.

Aplicarea noilor prevederi are un impact semnificativ asupra transportatorilor rutieri români, genereazã discriminarea acestora în România fațã de competitorii din alte țãri, astfel ajungându-se la situații absurde prin care:

– Pe sensul de intrare în România se emit AST-uri pentru depãșiri nesemnificative ale greutãții maxime admise (50-60 kg) fațã de greutãțile maxime admise de 40 tone sau pentru depãșirea cu numai 1-2 cm a înãlțimii vehiculului, astfel, conform noului cadru legal, o firmã care transportã marfã generalã și depãșește înãlțimea maximã admisã de 4 m cu numai 1-2  cm trebuie sã își achiziționeze AST iar șoferul este obligat sã deținã certificat pentru transport agabaritic.

România este singurul stat membru UE care solicitã pentru șoferul profesionist care deține CPI/CPC și certificat pentru transport agabaritic dacã transportã marfã care presupune o autorizație specialã de transport – AST.  Dupã ce vehiculul care transportã marfã generalã a trecut frontiera, dacã șoferul este oprit de ISCTR și deține AST, inspectorul îl poate sancționa pe șofer sau/și operatorul de transport întrucât acesta nu deține certificat pentru transport agabaritic. Lipsa certificatului pentru transport agabaritic se sancționeazã cu amendã de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplicã operatorului de transport rutier român și cu suspendarea copiei conforme pentru o perioadã de 30 de zile – în timp ce șoferilor strãini nu li se solicitã acest certificat pentru transport agabaritic. În consecințã, transportatorii rutieri strãini nu sunt amendați pentru lipsa certificatului pentru transport agabaritic, în timp ce transportatorii români primesc amenzi ridicate, ajungând sã fie discriminați la ei acasã chiar de autoritãțile române.

– Pe sensul de ieșire din România se aplicã amenzi de cãtre CNAIR pentru depãșiri nesemnificative ale greutãților și dimensiunilor maxime admise.

Deși industria transporturilor rutiere este cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro în 2022 și peste 22,3 miliarde euro contribuție la exportul de servicii în ultimii 4 ani și transportul rutier genereazã circa 5% din PIB-ul României, ne exprimãm dezamãgirea cã nu este chematã la consultãri de cãtre guvernanți atunci când sunt în discuții acte normative sectoriale care urmeazã sã fie modificate și sã producã impact asupra pieței. Reamintim cã transportul rutier angajeazã peste 350.000 de persoane, din care 251.000 șoferi profesioniști.

Având în vedere problemele create operatorilor de transport marfã de Legea 86/2023, UNTRR solicitã:

1. Eliminarea certificatului de pregãtire profesionalã pentru șoferii care efectueazã transport agabaritic, care conduce la discriminarea șoferilor și transportatorilor români la ei acasã fațã de cei strãini, având în vedere cã niciun alt stat european nu solicitã șoferilor profesioniști sã deținã un certificat de transport agabaritic suplimentar fațã de CPI/CPC (certificat de pregãtire profesionalã pentru șoferii de transport marfã). Dacã un camion înregistrat în UE intrã în România și utilizeazã AST pentru depãșire de greutate sau/și dimensiune, șoferul strãin nu trebuie sã deținã acest certificat iar în cazul unui control, ISCTR nu îi aplicã nici amenda cuprinsã între 9.000 lei -12.000 lei și nici nu îi suspendã copia conformã.

2. Reintroducerea avertismentului verbal și eliminarea amenzilor și a obligației șoferului de a deține un certificat de transport agabaritic pentru vehiculele care depãșesc înãlțimea cu mai mult de 1 cm, dar nu mai mult de 1% adicã maxim 4 cm

3. Reducerea tarifelor AST, în acest moment România are cele mai mari tarife la AST fațã de statele vecine. Conform celei mai recente analize IRU, Upply și Ti pentru primul trimestru al acestui an, tarifele de pe piața europeanã de transport rutier de marfã au scãzut pentru al doilea trimestru consecutiv, iar volumele de marfã sunt în scãdere. În acest context, firmele românești de transport specializate pe mãrfuri agabaritice nu mai pot concura cu firmele din UE pentru cã în România tarifele pentru obținerea unui AST sunt cele mai mari. De curând, Polonia, care avea tarife foarte mari, le-a redus pentru a-și proteja transportatorii. Nivelul ridicat al tarifelor AST pentru transporturile de mãrfuri agabaritice reduce competitivitatea producției de piese mari pe teritoriul României, lucru care va determina reducerea drasticã a exporturilor și importurilor din industrie.

4. Reducerea taxelor pentru emiterea documentului AST. De exemplu, o firmã de transport agabaritic care cumpãrã un AST care valoreazã 20.000 euro mai plãtește suplimentar și taxa de 20% din valoarea AST pentru emiterea documentului și dacã vrea obținerea în regim de urgențã, acesta se multiplicã cu 1,5. Nu se justificã aceste costuri de emitere a documentului AST; de exemplu, în cazul unei autorizații care costã 200 lei, deși 20% înseamnã 40 lei, operatorul de transport plãtește minim 10 euro. Din acest motiv considerãm cã cei 10 euro reprezintã costul acoperitor pentru emiterea acestui document și solicitãm anularea taxei suplimentare de 20%.

5. Coresponsabilizarea proprietarului mãrfii, expeditorilor de mãrfuri, agenților de expediție, contractanților și subcontractanților de pe tot lanțul logistic al transportului, pentru declararea, completarea greșitã a documentelor de transport, pentru nerespectarea greutãții și/ sau dimensiunilor mãrfii transportate. În Germania, Olanda, Belgia, etc. obligativitatea respectãrii greutãții și dimensiunilor mãrfii revine tuturor celor menționați mai sus, iar în cazul unui control în trafic, dacã marfa depãșește greutatea și/sau dimensiunea declaratã în acte, proprietarul mãrfii este amendat cu valoarea transportului. România este singurul stat din UE care amendeazã doar transportatorul.

6. Abordare adecvatã și proporționalã privind controlarea vehiculelor de transport rutier de marfã numai pentru situații cu risc real și vizibil, evitându-se blocajele la punctele de trecere a frontierei pentru depãșiri nesemnificative ale greutãților și dimensiunilor mãrfurilor transportate. În acest moment prin faptul cã România nu este în spațiul Schengen, toate vehiculele care efectueazã transporturi internaționale sunt verificate în frontierã și li se aplicã amenzi pentru depãșiri de 60 de kg peste greutatea maxim admisã sau pentru 1 cm în înãlțime, în timp ce vehiculele care transportã marfã pe teritoriul național sunt verificare arareori, ceea ce duce la o discriminare între transportatori.

UNTRR solicitã respectarea Directivei 53/96 care prevede cã:

–  în cazul în care sunt utilizate sisteme automate de stabilire a încãlcãrilor prezentei directive și de aplicare de sancțiuni, aceste sisteme automate trebuie sã fie certificate la zi

– realizarea unui numãr adecvat de controale privind greutatea vehiculelor sau ansamblului de vehicule în circulație, proporțional cu numãrul total de vehicule inspectate anual pe teritoriul sãu.

UNTRR solicitã intervenția urgentã a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii privind reglementarea transportului agabaritic pentru menținerea competitivitãții la nivel european a sectorului de transportul rutier și eliminarea prevederilor legislației naționale care conduc la discriminarea șoferilor și transportatorilor români la ei acasã fațã de competitorii lor din alte țãri europene.

Related posts