Uniunea Naţionala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului accelerarea procesului de aderare la spaţiul Schengen şi simplificarea procedurilor administrative la punctele trecere a frontierelor, cu scopul de a reduce timpii de aşteptare foarte mari care afectează şi perturbă grav operaţiunile internaţionale ale transportatorilor români.
“În data de 07.06.2022, la frontierele României din Vest (Nadlac 2, Borş şi Petea) se înregistrau cozi de camioane de peste 25 km. Daca astazi România ar fi fost în spaţiul Schengen, s-ar fi eliminat mai multe probleme întâmpinate în prezent, iar timpii de aşteptare a transportatorilor români la frontiera s-ar reducere semnificativ”, se menţionează într-un comunicat remis miercuri AGERPRES.
Potrivit UNTRR, în privinţa frontierelor din estul României, cu Republica Moldova şi Ucraina, cozile de camioane erau şi mai mari, timpii de aşteptare depăşind 30 de ore.
“Cu ţările non-UE aglomeraţia de la frontiere s-ar putea rezolva în mare parte prin simplificarea procedurilor administrative din partea autorităţilor”, se precizează în comunicat.
Totodată, prin utilizarea sistemului TIR, transportatorii rutieri beneficiază de reducerea la minimum a sarcinilor administrative şi financiare privind operaţiunile vamale.
“Studiile Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere (IRU) au arătat că infrastructura la nivelul punctelor de trecere a frontierei este necesară, dar nu suficientă pentru dezvoltarea economică şi 39,7% din totalul timpului destinat transporturilor reprezintă întârzierea la trecerea frontierelor, lucru inadmisibil în Spaţiul Economic European”, susţin reprezentanţii UNTRR.
Conform sursei citate, în lipsa unui personal suficient şi bine instruit, dacă se pierde mult timp la trecerea frontierelor, dacă procedurile nu sunt armonizate şi dacă toate acestea pot duce şi la plăţi neoficiale – atunci transporturile sunt întârziate şi economia este penalizată.
Astfel, UNTRR solicită Guvernului intensificarea acţiunilor pentru integrarea României în spaţiul Schengen cât mai curând posibil şi reducerea poverii administrative la punctele de trecere a frontierelor.