Protestele transportatorilor și ale fermierilor care s-au extins în 24 de județe ale țãrii sunt consecința lipsei de dialog dintre Guvern și reprezentanții industriei transporturilor din ultimii ani, consideră principala organizație patronală a transportatorilor rutieri.
Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a declarat: “Asistãm la o situație fãrã precedent la care în mod sigur nu s-ar fi ajuns dacã implicarea Guvernului în problemele transportatorilor ar fi fost de-a lungul timpului una realã și susținutã. Ceea ce ne lipsește de multã vreme în relația dintre autoritãți și organizații reprezentative ale transportatorilor este tocmai acest dialog, care ar fi trebuit sã gãseascã o rezolvare pânã acum la problemele cu care se confruntã industria.
Considerãm cãrevendicãrile protestatarilor sunt reale, chiar dacã modul de a le exprima este atipic. Revendicãrile lor se suprapun cu probleme mai vechi din domeniul transporturilor pe care noi le-am semnalat autoritãților de-a lungul anilor. Indiferența cu care guvernanții au tratat aceste probleme a amânat rezolvarea lor pânã acum, când șoferii au reacționat. Ceea ce vedem astãzi în stradã este oglinda întârzierilor în reglementare, a unei piețe a asigurãrilor dezechilibrate și a lipsei de viziune pe termen lung. Sã nu uitãm cã transporturile rutiere sunt vitale pentru economie, ele fiind cel mai mare exportator de servicii al României.”
Menționãm cã o parte dintre revendicãrile protestatarilor au fost de mai mult timp semnalate autoritãților de cãtre UNTRR. Unele au fost rezolvate, iar la alte probleme soluțiile întârzie.
Problemele transportatorilor români semnalate de UNTRR:
Problemele transportatorilor români semnalate de UNTRR:
- Intrarea în spațiul Schengen: Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri solicitã Guvernului stabilirea unei date ferme pentru intrarea României în Schengen cu frontierele terestre în anul 2024. Aceasta reprezintã o urgențã pentru transportatorii de mãrfuri, în condițiile în care eficiența lor este sever afectatã în prezent de timpii de așteptare extrem de mari;
- Acciza la carburant pentru transportul de marfã. În urma majorãrii accizei la motorinã, am solicitat reluarea schemei de restituire parțialã a accizei pentru operatorii de transport rutier, care au de suferit în competiția cu cei strãini;
- Timpi de așteptare la frontierele UE. Am solicitat reducerea timpilor prin suplimentarea personalului vamal și prin crearea unor culoare dedicate ieșirii/ intrãrii în țarã;
- e-CMR (scrisoare electronicã de însoțire, document de control, care atestã cã marfa a fost livratã în stare bunã și care standardizeazã transportul internațional). UNTRR a solicitat folosirea e-CMR pe scarã largã, în urma Convenției la care România a aderat încã din 2019. Printre beneficiile e-CMR: eficientizarea timpilor de lucru și stocarea documentelor în cloud (la care au acces toate pãrțile interesate/implicate);
- Indemnizație de hranã pentru șoferi. Am reușit inițierea unui proiect de lege în Parlament pentru modificarea Codului Fiscal, care prevede instituirea indemnizației de hranã pentru lucrãtorii mobili, cuantum al indemnizației de 50 euro/zi și majorarea plafonului neimpozabil de la 3, la 4 salarii de bazã.
- Polița RCA. O asigurare obligatorie fãrã fluctuații mari de preț este în atribuția reglementatorului acestei piețe. Companiile de asigurãri trebuie sã ofere un RCA ieftin de bazã cu opțiuni separate pentru decontare directã sau compensãri pentru lipsa de utilizare a vehiculelor comerciale. Una dintre posibilitãțile prin care prețul unei polițe RCA rãmâne sub control este ca valoarea acesteia sã fie direct proporționalã cu beneficiile oferite;
- Transport agabaritic. Reducerea tarifelor la autorizațiile speciale de transport agabaritic, în contextul în care România are cele mai mari tarife fațã de statele vecine. Am solicitat folosirea generalizatã a acestor autorizații în regim electronic;
- Criza șoferilor. Este o problemã constantã a pieței transporturilor din România care nu a primit pânã acum atenția autoritãților. UNTRR a obținut reducerea vârstei minime a șoferilor profesioniști, de 21 la 18 ani. Pentru rezolvarea crizei șoferilor, mãsura este necesarã, nu și suficientã;
- Accesul șoferilor non-rezidenți în România. Am sprijinit deschiderea pieței muncii pentru aceștia, astfel încât sã primeascã acces la școlarizare și la cursuri de specialitate înainte de a obține documentele solicitate de MAI (exemplu: permisul de ședere);
- Costul de referințã. Am cerut aplicarea costului de referințã în transporturile rutiere naționale ca model de calcul, dupã cum procedeazã și transportatorii francezi, cu succes. Adoptarea unui cost de referințã presupune introducerea unui model de calcul al costului operațional, peste care transportatorii pot aplica marja de profit;
- Siguranța rutierã. Anul trecut UNTRR a devenit membru fondator al Coaliției pentru Siguranțã Rutierã. Am solicitat sprijin guvernamental pentru creșterea siguranței rutiere, astfel încât România sã scape de tristul record de a fi prima în Europa la numãrul de accidente rutiere;
- Responsabilizarea și sancționarea expeditorilor de mãrfuri, astfel încât aceștia sã nu mai ajungã sã îi punã pe transportatori în situația de a încãlca legislația privind depãșirea greutãților maxime admise, a dimensiunilor legale și a timpului de conducere și odihnã a șoferului;
- Mãsuri pentru stimularea achiziției de autovehicule comerciale verzi.