Comisia Europeană nu consideră că preţurile de transport mai mici oferite în vestul Uniunii Europene transportatorilor rutieri est-europeni reprezintă o problemă de concurenţă, subliniază Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), care a solicitat Executivului UE să se pronunţe asupra subiectului.
“Comisia Europeană răspunde UNTRR că preţurile de transport diferite oferite operatorilor de transport rutier, pentru aceeaşi activitate în acelaşi loc, nu reprezintă o problemă de concurenţă. Comisia Europeană a răspuns Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) că structura costurilor şi rentabilitatea fiecărui operator de transport rutier sunt determinate de mai mulţi factori care depind, parţial, de performanţa activităţii şi de alegerile fiecărui operator şi, prin urmare, sunt în afara domeniului de intervenţie al Comisiei, şi că preţurile de transport diferite oferite operatorilor de transport rutier, pentru aceeaşi activitate în acelaşi loc, nu reprezintă o problemă de concurenţă”, se menţionează în comunicatul remis luni de UNTRR.
Răspunsul Comisiei Europene vine în contextul în care UNTRR a cerut deschiderea unei investigaţii în ceea ce priveşte diferenţele dintre tarifele de transport plătite operatorilor de transport de marfă din Est şi Vest, pentru aceeaşi activitate în acelaşi loc, explică Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România.
“Astăzi, pentru aceeaşi operaţiune de transport în vestul UE, transportatorii din est sunt plătiţi sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii occidentali primesc 1,5 euro pe km. UNTRR a solicitat Comisiei Europeane să investigheze diferenţele semnificative între tarifele pentru aceleaşi servicii în acelaşi loc, întrucât companiile occidentale sunt plătite cu 50% mai mult decât companiile estice. Ideea de a avea salarii egale ar putea fi acceptată de operatorii de transport rutier, cu condiţia ca şi costul acestora să fie acoperit. Dar abordarea este, în cazul angajaţilor, aceeaşi plată pentru aceeaşi muncă în acelaşi loc, în timp ce pentru companii, autorităţile europene sunt în favoarea unei pieţe libere ‘sălbatice'”, se precizează în comunicatul UNTRR.
În răspunsul transmis organizaţiei transportatorilor români, Comisia Europeană consideră faptul că preţurile diferite între ţări nu indică neapărat o problemă de concurenţă şi că în contextul pilonului social şi de piaţă al Pachetului Mobilitate I, Bruxelles-ul a propus mai multe măsuri pentru a asigura condiţii de concurenţă echitabile.
“De exemplu, Comisia a propus măsuri concrete de combatere a creării de companii cutie poştală, care conferă anumitor operatori un avantaj de cost incorect faţă de concurenţii lor prin utilizarea structurilor juridice. De asemenea, Comisia a propus aplicarea normelor de detaşare la anumite operaţiuni de transport rutier internaţional, pentru a se asigura că şoferii sunt plătiţi în conformitate cu condiţiile sociale şi de remunerare ale statului membru în care lucrează predominant. Aceste norme asigură, de asemenea, că operatorii stabiliţi în diferite state membre sau ţări terţe nu obţin un avantaj neloial, din punct de vedere al costurilor salariale şi sociale, atunci când îşi desfăşoară activitatea în acelaşi stat membru”, se arată în răspunsul Comisiei Europene, publicat de UNTRR.
Comisia Europeană argumentează că rolul său este de a asigura condiţii de concurenţă echitabile între operatorii de transport şi de a preveni avantaje de costuri neloiale şi ilegale sau comportament discriminatoriu, menţionează organizaţia transportatorilor români.
“CE nu are niciun rol de jucat atunci când vine vorba de determinarea preţurilor de piaţă sau a marjelor de profit ale operatorilor. Preţul plătit de expeditori, case de expediţii de marfă şi alţi actori ai lanţului de transport pentru serviciile de transport realizate de transportatorii de marfă sunt negociate şi rezultă din interacţiunea ofertei şi cererii pe o piaţă liberalizată”, se mai arată în răspunsul Comisiei către UNTRR.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România subliniază că, în schimb, Comisia Europeană nu a răspuns la întrebarea UNTRR privind legătura dintre întoarcerea obligatorie acasă a camionului şi condiţiile sociale, în condiţiile în care impactul asupra pieţei şi mediului este ignorat.
“Întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi financiare de 10-14%. Revenirea în ţara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene şi la frontiere, fără nicio justificare economică. Acest lucru ar putea duce la 1.160 de tone de emisii de CO2 / zi sau 418.000 tone/an (calculele sunt pentru camioane înmatriculate în România şi care realizează operaţiuni de transport rutier internaţional. Întoarcerea acasă a unui camion înmatriculat în Germania sau Franţa nu este o problemă, deoarece majoritatea transportului rutier internaţional se realizează între Germania-Franţa-Italia-Benelux)”, se precizează în comunicatul UNTRR.
De la publicarea Pachetului Mobilitate 1 în 2017, UNTRR a solicitat instituţiilor UE să introducă un mecanism european, similar costului de transport calculat de CNR în Franţa (www.cnr.fr) pentru a garanta condiţii de concurenţă egale. În transportul rutier european, costul total al transportului pentru clienţi ar trebui să fie format din costul de referinţă + marja fiecărei companii de transport rutier, similar cu dobânda de referinţă plus marja băncii în cazul sistemului bancar, consideră UNTRR.