Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Președintelui României, Klaus Iohannis, Prim-Ministrului României, Ludovic Orban, Ministrului Afacerilor Interne, Marcel Vela, Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode, Ministrului Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, intervenția urgentă, pe cale diplomatică, pe lângă autoritățile din Germania, Austria, Ungaria și alte state membre UE, pentru a permite șoferilor profesioniști români să circule cu autoturisme, inclusiv vehicule de transport persoane de 8+1 locuri, pentru a-și prelua camioanele și pentru a opera transporturi rutiere conform contractelor în curs cu partenerii externi.
Firmele de transport rutier din România au aproape 60.000 de camioane care lucrează în Europa de Vest și contribuie, în principal, la exportul de servicii de 5,95 miliarde euro, generat anul trecut de transportul rutier de marfă. O parte din aceste camioane românești lucrează în continuare pentru industria alimentară, farmaceutică, chimică (dezinfectanți, echipamente de protecție etc.), prelucrătoare, și dețin cea mai mare pondere în exportul de servicii al României.
Oricum accesul la piața de transport din UE este atacat serios prin Pachetul Mobilitate 1, astfel că solicităm măsuri urgente care să permite accesul șoferilor la autovehiculele de transport marfă operate.
Germania, Austria,Ungaria, dar și alte state membre UE au impus restricții de călătorie șoferilor profesioniști români, iar acestea contravin principiului liberei circulații a lucrătorilor din transporturi, instituit prin comunicarea Comisiei Europene 2020/C 96 I/01 din data de 24.03.2020, referitoare la implementarea culoarelor verzi în temeiul Orientărilor privind măsurile de gestionare a frontierelor în vederea protejării sănătății și a asigurării disponibilității mărfurilor și serviciilor esențiale.
Conform Comisiei Europene (CE), statele membre trebuie să ia măsuri pentru a asigura libera circulație în UE a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional, din toate modurile de transport, precum conducătorii auto, navigatorii, piloții, echipajele, inspectorii de vagoane, lucrătorii de întreținere.
CE arată că ar trebui să se renunțe la norme precum restricțiile de călătorie și carantina obligatorie a lucrătorilor din sectorul transporturilor care nu prezintă simptome, iar lucrătorii nu ar trebui să fie împiedicați să treacă o frontieră internă pentru a-și îndeplini funcțiile în domeniul transporturilor: certificatele de competență profesională recunoscute la nivel internațional ar trebui să fie considerate suficiente pentru a demonstra că un lucrător este activ în domeniul transportului internațional.
În pofida liniilor directoare ale CE, reprezentanții vămilor germane și austriece sunt detașați la trecerea de frontieră a României cu Ungaria (Nădlac I) și refuză accesul șoferilor români care călătoresc cu mașina în Ungaria, în Austria sau Germania pentru a-și prelua camioanele.
Mai multe companii românești de transport rutier au semnalat UNTRR că șoferii lor profesioniști nu au avut voie să părăsească România și să călătorească în Germania / Austria cu mașinile pentru a-și prelua camioanele și a opera transporturi rutiere în aceste state membre, conform contractelor încheiate de companiile românești, deși șoferii au prezentat reprezentantului vamal austriac / german toate documentele necesare: permisul de conducere, certificatul de pregătire periodică a conducătorilor auto, cardul tahograf, certificatul pentru lucrătorii din sectorul transporturilor internaționale conform UE – culoare verzi (anexa 3 CE), scrisoare de la angajator în limbiile română, maghiară, germană, în care se preciza motivul deplasării, documente suplimentare necesare pentru tranzitul prin Ungaria și Austria, contractul cu partenerul german și contractul de muncă al șoferului în limba română și germană.
Așa cum Germania a intervenit pe cale diplomatică și a solicitat lucrători români pentru a fi angajați în agricultură, UNTRR solicită autorităților române să depună toate demersurile diplomatice pe lângă autoritățile din Germania, Austria, Ungaria și alte state membre, pentru a permite șoferilor profesioniști români să-și ridice camioanele și să opereze transporturi rutiere conform contractelor în curs.
În lipsa unei intervenții urgente din partea autorităților, România va pierde 5,95 miliarde de euro, cât reprezintă exportul de servicii pentru ramura de transport rutier, cu efecte majorare asupra deficitului de cont curent, cursului de schimb și inflației.
UNTRR solicită intervenția urgentă a autorităților române și a Comisiei Europene, pentru a stopa aceste restricții abuzive de călătorie pentru șoferii profesioniști români, îndemnând Germania, Austria, Ungaria, dar și alte state membre, să respecte liniile directoare ale CE și să asigure libera circulație în UE a lucrătorilor români implicați în transportul internațional, pentru a evita blocajele economice în contextul dificil al focarului Covid-19 în UE.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.