Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, ministrului Afacerilor Externe şi Agentului Guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene susţinerea urgentă a transportatorilor români în acţiunea depusă la Tribunalul General UE pentru anularea obligaţiei întoarcerii acasă a camioanelor, se menţionează într-un comunicat remis luni de organizaţia transportatorilor.
“Semnalăm Guvernului României că termenul limită pentru această intervenţie importantă pentru soarta transportatorilor rutieri români este astăzi, 22 februarie 2020!”, potrivit comunicatului.
UNTRR şi companii de transport rutier din România au depus anul trecut o acţiune de anulare în faţa Tribunalului General al Uniunii Europene solicitând anularea obligaţiei întoarcerii acasă a camioanelor, măsură introdusă prin Regulamentul (UE) 1055/2020 de modificare a regulilor de acces la profesie şi la piaţa de transport rutier de mărfuri în UE, parte a Pachetului Mobilitate 1 publicat pe 31 iulie 2020 şi ale cărui prevederi se vor aplica din 21 februarie 2022, se precizează în comunicat.
De asemenea, UNTRR a susţinut acţiunea Guvernului Român de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, şi a transmis Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor studiile şi analizele UNTRR privind impactul negativ al Pachetului Mobilitate 1 asupra transportatorilor romani, realizate pe baza numeroaselor probleme semnalate de firmele româneşti de transport rutier.
Obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor are un impact negativ semnificativ asupra României, deoarece operatorii români de transport rutier sunt obligaţi să organizeze întoarcerea vehiculelor la unul dintre centrele operaţionale din România în termen de opt săptămâni de la plecarea din acesta, cu consecinţe negative majore asupra activităţii acestora, se menţionează în comunicat.
Întoarcerea obligatorie acasă a celor 60.650 de camioane româneşti implicate în transport internaţional cross-trade şi cabotaj va duce la curse goale şi la costuri suplimentare semnificative pentru companiile româneşti, generând pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro, conform Studiului KPMG – Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă, document solicitat de UNTRR.
Aceste pierderi de venituri şi creşteri ale costurilor vor determina mulţi dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-şi întrerupă activitatea, fie să îşi mute operaţiunile în alte state membre, potrivit UNTRR.
“Per total, această nouă condiţie va determina o scădere a veniturilor României din transportul rutier internaţional de marfă cu 4,5 miliarde euro, corespunzător unui impact net estimat de 3 miliarde de euro asupra economiei României. Aceasta reprezintă o scădere de 1,4% a PIB-ului României!”, se precizează în comunicatul Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.