UNTRR a contestat la Curtea Generalã a Uniunii Europene prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționeazã grav activitatea transportatorilor români în UE. Transportatorii sunt reprezentați de cãtre firma de avocaturã DLA Piper UK LLP – Bruxelles. Demersul UNTRR de contestare a Pachetului Mobilitate 1 a fost fundamentat pe baza Studiului KPMG din 22.10.2020 – Analiza de impact a modificãrilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfã – solicitat de UNTRR, Studiului Transport & Mobility Leuven (2019).
UNTRR (Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România) a depus 3 acțiuni de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), respectiv la Tribunalul General al Uniunii Europene, prin care solicitã:
– anularea prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasã a șoferilor și interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã
– suspendarea aplicãrii prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasã a șoferilor și interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã, pânã la decizia de anulare
– anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasã a camioanelor.
“Considerãm important ca transportatorii rutieri români, ca pãrți direct afectate, sã acționeze împotriva Pachetului Mobilitate 1 la Curtea Generalã a UE și acesta este scopul acțiunilor inițiate de UNTRR. Pachetul Mobilitate 1 genereazã costuri anuale de aproape 1 miliard de euro pentru transportatorii rutieri români și o pierdere anualã de venituri de 524 milioane euro”, a declarat domnul Constantin Isac – Președinte UNTRR, arãtând totodatã cã “UNTRR susține demersul Guvernului României de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiție UE și salutã acțiunile similare de contestare a Pachetului Mobilitate 1, inițiate de celelalte State Membre afectate”.
Pânã la o decizie privind anularea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, UNTRR solicitã suspendarea de urgențã a aplicãrii prevederilor discriminatorii ale Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasã a șoferilor și interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã, care se aplicã deja din 20.08.2020. Transportatorii români nu pot aștepta încheierea procedurii principale de anulare a acestor prevederi fãrã a suferi prejudicii cu consecințe grave și ireparabile, care le vor amenința viabilitatea financiarã.
UNTRR este reprezentatã de cãtre firma de avocaturã DLA Piper UK LLP – Bruxelles. Demersul UNTRR de contestare a Pachetului Mobilitate 1 a fost fundamentat pe baza Studiului KPMG din 22.10.2020 – Analiza de impact a modificãrilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfã – solicitat de UNTRR, Studiului Transport & Mobility Leuven (2019) – Impactul Pachetului Mobilitate 1 asupra transportului rutier european de marfã realizat la cererea Asociației Transportatorilor Rutieri din Lituania (LINAVA) și UNTRR și a cercetãrilor Interbiz gmbh solicitate de UNTRR.
Studiul KPMG – Analiza de impact a modificãrilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfa indicã faptul cã prevederile Pachetului Mobilitate 1 vor genera transportatorilor rutieri români pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro, urmare a curselor în gol determinate de obligația întoarcerii acasã a camioanelor. De asemenea, transportatorii români vor avea un cost suplimentar anual cu locurile de cazare de 228 milioane euro, cu combustibilul de 197 milioane euro din cauza întoarcerii obligatorii a vehiculelor la fiecare 8 sãptãmâni, taxe suplimentare de drum de 150 milioane euro/an, costuri de transfer a șoferilor acasã la fiecare 3 sau 4 sãptãmâni de 162 milioane euro/an, costuri administrative de 60 milioane euro/an, costuri cu instalarea tahografelor inteligente de 61 milioane euro, costuri cu parcãrile securizate de 29 milioane euro/an și alte costuri legate de întreținere și reparații de 77 milioane euro/an.
Aceastã pierdere de venituri și creștere a costurilor va determina mulți dintre transportatorii rutieri de mãrfuri din România fie sã-și întrerupã activitatea, fie sã își mute operațiunile în alte State Membre: 34% își vor muta afacerea (reprezentând echivalentul unei scãderi de 1,8 miliarde euro a veniturilor din transportul rutier de marfã din România), 21% își vor închide afacerile (ceea ce ar putea genera o nouã scãdere a veniturilor din transporturi de 1,1 miliarde euro), 28% își vor schimba strategia de afaceri cu o altã activitate economicã (reprezentând pierderi în sectorul transportului rutier internațional de mãrfuri de 1,5 miliarde euro). În consecințã, cel puțin 26.016 șoferi și personal administrativ angajați în prezent în sector ar putea sã-și piardã locul de muncã (adicã o creștere a ratei șomajului în România de 0,3%). Astfel, se estimeazã cã veniturile din transportul rutier internațional de marfã din România vor scãdea cu 4,5 miliarde euro, ceea ce reprezintã o diminuare de 1,4% a produsului intern brut național.
UNTRR solicitã CJUE anularea prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasã a șoferilor și interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã, precum și suspendarea aplicãrii acestor prevederi discriminatorii pânã la decizia de anulare, având în vedere cã transportatorii români nu au o opțiune viabilã la acest moment. Pe de o parte, dacã transportatorii români respectã obligațiile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 și asigurã întoarcerea acasã a șoferilor la fiecare 4 sãptãmâni consecutive în România (de cele mai multe ori din Europa de Vest și Centralã unde își presteazã serviciile, adicã cealaltã parte a UE), afacerea acestora este afectatã ireversibil negativ și în curând vor da faliment, iar șoferii lor își vor pierde locul de muncã.
Pe de altã parte, dacã transportatorii români nu respectã aceste obligații, aceștia sunt amendați în statele membre ale UE. În aceastã situație, transportatorii români sunt obligați sã plãteascã amenzile ilegale impuse, în caz contrar vehiculele acestora vor fi imobilizate din cauza neplãții sancțiunilor acordate. Plata tuturor acestor amenzi ilegale va avea drept consecințã blocarea afacerii firmelor de transporturi rutiere românești, ceea ce se traduce prin faliment și pierderea locului de muncã pentru șoferii profesioniști. Fãrã suspendarea prevederilor discriminatorii ale Regulamentului 1054/2020, transportatorii români se vor afla într-o poziție care ar pune în pericol viabilitatea lor financiarã, suferind astfel un prejudiciu grav și ireparabil.
UNTRR solicitã CJUE anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasã a camioanelor.
Aceastã obligație privind întoarcerea acasã a camioanelor la fiecare 8 sãptãmâni este extrem de împovãrãtoare determinând curse goale suplimentare de 9.800 km/camion/an, afectând libertatea firmelor de transport rutier de a-și organiza flota și limitându-le disproporționat posibilitatea de a furniza servicii pe piața internã.
Implementarea integralã a Pachetului Mobilitate 1 va eroda semnificativ profitabilitatea transportului rutier internațional de marfã din România – conducând atât la pierderi de venituri din cauza curselor goale determinate de întoarcerea obligatorie a camioanelor, precum și la o bazã de costuri mai mare, determinate de personalul administrativ și conducãtorii auto suplimentari care ar fi necesari pentru respectarea noilor cerințe. Transportatorii români vor fi astfel profund dezavantajați fațã de competitorii lor din Europa Centralã și de Vest.
Prin ignorarea impactului dezastruos pe plan financiar, administrativ, economic, social și de mediu al Pachetului Mobilitate 1, UNTRR acuzã Parlamentul European și Consiliul UE cã nu au respectat obligațiile legale solicitate de tehnica legislativã europeanã și au adoptat prevederi discriminatorii, precum obligația întoarcerii acasã a camioanelor, fãrã o analizã de impact.
Aceastã încãlcare a dreptului comunitar nu poate fi toleratã, având în vedere efectele dramatice asupra industriei de transport rutier din România!
UNTRR preciează în comunicat că solicitã CJUE anularea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 – obligația întoarcerii acasã a camioanelor, obligația întoarcerii acasã a șoferilor și interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã. Pânã la adoptarea deciziei de anulare, UNTRR solicitã CJUE suspendarea de urgențã a obligației întoarcerii acasã a șoferilor și suspendarea de urgențã a interzicerii efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã, pentru evitarea distrugerii ireparabile a firmelor de transport rutier din România și protejarea șoferilor acestora în contextul agravãrii pandemiei Covid-19.