Valoarea totală a despăgubirilor plătite în baza poliţelor RCA a depăşit 1 miliard de lei în primul trimestru, arată datele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), potivit cărea, în comparaţie cu anul 2016, dauna medie RCA a fost cu 27,5% mai mare, evoluând de la 7.061 lei la 9.005 lei în 2020.
“În ciuda contextului pandemic, despăgubirile plătite de companiile de asigurare în baza poliţelor RCA au urcat cu peste 26% în primul trimestru din 2021, conform informaţiilor făcute publice de către ASF. Astfel, valoarea totală a despăgubirilor plătite în baza poliţelor RCA a depăşit 1 miliard de lei în trimetrul 1 2021. De altfel, şi dauna medie plătită de asigurători în baza poliţelor RCA în ultimii 5 ani se află în continuă creştere: în comparaţie cu anul 2016, dauna medie RCA a fost cu 27,5% mai mare, evoluând de la 7.061 lei la 9.005 lei în 2020, în timp ce prima medie RCA achitată de şoferi s-a redus cu aproape 23% în aceeaşi perioadă”, arată UNSAR.
Conform celui mai recent raport al Comisiei Europene, ţara noastră se situează pe primul loc în privinţa numărului de victime din accidentele rutiere în ultimii doi ani, cu 96 victime la un milion de locuitori în anul 2019, respectiv 85 victime la un milion de locuitori, faţă de media UE de 42 victime la un milion în anul 2020.
“Aceste cifre se reflectă şi în percepţia românilor în ceea ce priveşte riscurile, în condiţiile în care 49% dintre şoferi consideră că riscul de a fi implicaţi într-un accident auto este mare şi foarte mare, cu 6 p.p. mai mult faţă de 2019”, potrivit celui mai recent Barometru UNSAR – IRES din 2020.
Potrivit UNSAR, o altă soluţie care ar putea produce schimbări pozitive pentru milioane de şoferi o reprezintă introducerea unui preţ de referinţă orientativ pentru evaluarea despăgubirii atât în ceea ce priveşte partea de reparaţii, cât şi de rent-a-car, măsură inclusă în proiectul de Ordonanţă de urgenţă de modificare şi completare a Legii nr. 132/2017 privind RCA.
“Reiterăm faptul că industria de asigurări susţine introducerea unui preţ de referinţă pentru reparaţiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument nu este o co-plată şi nu ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparaţiilor auto, aşa cum incorect afirmă o organizaţie patronală care reprezintă interesele unei părţi a patronilor de firme de transport rutier, fără competenţe în domeniul serviciilor financiare”, spun reprezentanţii UNSAR.