Uber a pierdut un proces major în Marea Britanie, Curtea Supremă confirmând că şoferii companiei sunt angajaţi, nu contractori independenţi

Uber a pierdut vineri un proces major în Marea Britanie, Curtea Supremă confirmând o decizie a unei instanţe inferioare potrivit căreia şoferii companiei sunt angajaţi, nu contractori independenţi, transmite Reuters.

Judecătorii au votat în unanimitate respingerea unui apel al Uber împotriva acestei decizii, care ar putea avea implicaţii uriaşe pentru afacerile companiei în Marea Britanie, precum şi pe ansamblul serviciilor la cerere (gig economy), transmite Reuters.

Verdictul de vineri reprezintă înceierea unui conflict juridic desfăşurat pe parcursul a cinci ani între Uber şi un grup de foşti şoferi care susţin că au fost angajaţi cu drepturi legale, precum salariu minim, vacanţe plătite şi pauze de odihnă.

În 2016, un tribunal pentru muncă a decis în favoarea şoferilor, conduşi de Yaseen Aslam şi James Farrar, care au susţinut că sunt angajaţi ai Uber şi că au dreptul la protecţia oferită de legislaţia muncii.

Uber insistă că şoferii săi sunt liber-profesionişti, iar compania acţionează mai mult ca o ”agenţie” care îi pune în legătură cu pasagerii prin intermediul unei aplicaţii.

Uber vrea ca şoferii săi să rămână în categoria contractorilor independenţi, argumentând că şoferii preferă acest model pentru că este mai flexibil. Acest sistem generează costuri mai scăzute pentru Uber.

”Această decizie va reorganiza în mod fundamental economia serviciilor la cerere şi va pune capăt exploatării lucrătorilor prin algoritmi şi trucuri în contracte”, a spus Farrar, secretar general al sindicatului App Drivers & Couriers Union, al şoferilor şi curierilor.

Potrivit Uber, decizia se aplică doar unui număr de 25 de şoferi care au intentat procesul împotriva sa în 2016, dar a adăugat că se va consulta cu toţi şoferii din Marea Britanie, ”pentru a înţelege schimbările pe care le doresc”.

”Respectăm decizia curţii, care s-a concentrat asupra unui număr mic de şoferi care au folosit aplicaţia Uber în 2016. De atunci am făcut câteva schimbări semnificative în afacerea noastră, îndrumaţi de şoferi la fiecare pas. Acestea includ acordarea unui control şi mai mare asupra modului în care câştigă şi oferirea de noi protecţii, cum ar fi asigurarea gratuită în caz de boală sau vătămare corporală”, ”, a declarat vineri, într-un comunicat, Jamie Heywood, directorul general regional Uber pentru Europa de Nord şi de Est.

Hotărârea Curţii Supreme ar putea pune în pericol modelul de afaceri al Uber în Marea Britanie, rezultând costuri mai mari pentru firmă. Deşi se referă doar la şoferii implicaţi în cazul din 2016, acest caz stabileşte un precedent important care ar putea afecta alţi şoferi Uber şi serviciile la cerere.

Uber va trebui să se întoarcă acum la tribunalul pentru muncă pentru a stabili despăgubirea pentru şoferii în cauză. Există aproximativ 1.000 de reclamaţii similare împotriva companiei, care au aşteptat rezultatul procesului.

Decizia are, de asemenea, implicaţii majore pentru serviciile la cerere din Marea Britanie, sector despre care se crede că are o forţă de muncă de 5,5 milioane de oameni.

Alte companii care operează un model similar cu Uber sunt Bolt şi Ola.

”Acest verdict va avea, fără îndoială, implicaţii pe scară largă pentru toţi operatorii serviciilor la cerere şi va face mai dificil pentru companiile care angajează oameni prin intermediul platformelor digitale să afirme că aceştia sunt lucrători independenţi, în pofida documentaţiei contractuale care ar putea spune altfel”, a spus Helen Crossland, partener la firma britanică de avocatură Seddons.

Cazul din Marea Britanie reflectă conflictul juridic al Uber cu autorităţile de reglementare californiene, care anul trecut au încercat să îi reclasifice pe şoferii Uber şi ai altor servicii de transport, cum ar fi Lyft, ca angajaţi, pentru a le acorda mai multe protecţii.

Dar alegătorii au votat o reglementare numită Propunerea 22, care exceptează Uber şi alte platforme de servicii la cerere de la reclasificarea şoferilor ca angajaţi.

Uber solicită ”o a treia cale” de clasificare a lucrătorilor, care să le ofere anumite protecţii, dar care să asigure totuşi o activitate flexibilă. Compania a prezentat, luni, Uniunii Europene, propuneri pentru un astfel de model, înainte de o revizuire din partea blocului a platformelor care oferă servicii la cerere.

Related posts