Marii producători de AdBlue, aditivul care ajută sistemele SCR ale mașinilor să reducă emisiile de oxizi de azot, au restricționat vânzările afectând în special transportatorii de mărfuri.
Cei care utilizează mașini diesel de generație mai nouă, dotate cu sistem SCR (Selective Catalytic Reduction) – indiferent că vorbim despre autoturisme sau vehicule de transport mărfuri sau persoane – știu că pentru a funcționa în parametri optimi, mașinile lor au nevoie, pe lângă carburant, de un aditiv menit să reducă emisiile poluate. Denumit AdBlue, acesta poate fi achiziționat de la stațiile alimentare sau din magazine.
De câteva săptămâni, companiile de transport au observat că devine tot mai dificil să își asigure stocurile de AdBlue. În ultimele zile, chiar și în benzinăriile frecventate de posesorii de autoturisme, acest aditiv a devenit mai greu de găsit.
Motivele penuriei de AdBlue care amenință în special utilizatorii de mașini alimentate cu motorină sunt legate de reducerea producției de către majoritatea producătorilor acestui aditiv. Acuzând costurile mari de producție generate de scumpirea gazelor care ajută la producerea AdBlue, producătorii fie au oprit complet producția, fie au redus-o semnificativ.
Un exemplu clar vine de la compania BASF care a anunțat reducerea substanțială a producției de AdBlue din cauza scumpirii gazului necesar în procesul de producție al ureei sintetice. O măsură similară au luat și SKW din Germania sau Yara din Italia, în timp ce slovacii de la Duslo – cei mai mari producători de AdBlue din Europa – au luat o decizie chiar mai drastică oprind temporar producție.
În fața unei evidente lipse de AdBlue, unele companii de transport s-au grăbit să își asigure stocuri pentru o perioadă mai îndelungată, iar în anumite cazuri chiar guvernele au intervenit pentru a direcționa producția locală de AdBlue către companiile naționale. Este cazul Slovaciei care, conform publicației Pravda, a lansat o comandă de 500 de mii de litri de aditiv către Duslo încercând astfel să securizeze, măcar temporar, aprovizionarea companiilor de transport din țară.
Cum o cerere mai mare decât oferta, calată pe o creștere a prețurilor de producție, nu putea duce decât la o majorare a prețului final, costul unui litru de AdBlue a urcat simțitor în toată Europa. În Italia, un sindicat al transportatorilor a avertizat că stocurile de AdBlue sunt epuizate rapid și că prețurile acestui aditiv aproape s-au dublat.
Deși criza de AdBlue a avut și are efecte în special asupra transportatorilor, criza de AdBlue începe să se facă simțită și la șoferii de autoturisme personale. De exemplu, conform presei maghiare, compania națională de petrol şi gaze MOL a anunţat că introduce restricţii la vânzarea de AdBlue. Limita maximă pentru fiecare tranzacție făcută în stațiile proprii de carburanți este de 50 de litri.