Asociațiile patronale de transportatori UNTRR, APTE 2002, FORT și APULUM solicită Parlamentului să asigure prin intermediul ASF publicarea prețurilor RCA pe ultimii cinci ani pentru fiecare categorie de autovehicule în parte, precum și valorile costurilor RCA, cu toate elementele din structura de cost, potrivit unui comunicat comun.
“Faptul că aceste informații nu sunt publice, transparente și clare pentru toți asigurații care sunt obligați să plătească această asigurare obligatorie RCA poate indica faptul că ASF este incompetentă sau este și coruptă”, se precizează în comunicat.
Transportatorii au invitat, totodată, firmele de asigurări care nu pot face publice în mod transparent metodele de calcul ale valorilor RCA să renunțe la acest tip de polițe.
“Toate aceste firme au în portofoliu procente considerabile din asigurarea obligatorie RCA, toate încearcă să încarce nota de plată RCA cu costurile întregii firme pentru toate tipurile de asigurări, încercând să manipuleze opinia publică și autoritățile că pierd bani din acest segment de afaceri — mai au puțin și vor solicita subvenții de la statul român. Nu vă întrebați cum societăți de asigurări similare din toate țările UE pot să opereze asigurări RCA la tarife de 5-10 ori mai mici decât în România, fără să clameze pierderi?”, se mai arată în comunicatul transportatorilor.
Ei au amintit că, recent, ASF a respins intrarea pe piața RCA din România a două firme din Bulgaria, pe motiv de protejare a pieței interne.
“Întrebarea firească este de ce ASF protejează asigurătorii existenți în România de competiția unor noi firme?”, se întreabă transportatorii.
Patronatele din transporturile rutiere precizează și faptul că, atunci când au avansat cifra de 4.907 lei pe RCA pe 12 luni pentru segmentul de vehicule comerciale de peste 16 tone, au ținut cont de datele și metodologia de calcul făcute publice recent de către ASF: frecvența daunelor pentru segmentul vizat, valoarea medie a daunei pe segmentul vizat, costurile de achiziție și administrare, costurile de reasigurare, coeficient de ajustare statistică, coeficient de majorare a daunelor.
“ASF și asigurătorii susțin că rezultatul nu este bun, însă nu vin cu date și cifre care să arate ce este diferit în abordarea lor și mai ales ce date și cifre și metode de calcul folosesc, dacă cele disponibile nu sunt corecte. Încercați să găsiți date publice cu istoricul evoluției prețului RCA și a daunalității pe fiecare segment de autovehicule/vehicule asigurate RCA din ultimii 5 ani și veți constată că lipsesc cu desăvârșire”, precizează patronatele.
Potrivit acestora, profitabilitatea medie a firmelor de transport rutier în 2014 a fost de 1,8%, iar, în același an, valoarea RCA a fost de 1.000 de euro la vehiculele comerciale. Polițele au crescut apoi la 3.500 de euro în decembrie 2015 și la 5.000 de euro în iulie 2016, ceea ce duce firmele de transport din România pe pierdere.
Din 2012, RCA a crescut la segmentul autovehiculelor de peste 16 tone de la 300 euro la 5.000 euro pentru clasa B0, au mai arătat transportatorii.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat, în 15 septembrie, că ia în calcul stabilirea unui tarif țintă pentru polițele RCA de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Decizia vine în urma protestelor transportatorilor rutieri.
Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, prin ordonanță de urgență, plafonarea tarifelor RCA pe o perioadă de 6 luni, la un nivel ce va fi stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Actul normativ permite stabilirea de către ASF, pe o perioadă de șase luni, a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice.