Da, aerul din anvelope este afectat de temperatura. Cand este cald, presiunea este mai mare si cand este mai rece, presiunea este mai mica. Nu anvelopele sunt cele care sustin greutatea masinii, ci aerul din anvelope, astfel incat pentru a putea face acest lucru, anvelopele trebuie sa fie mereu umflate corespunzator.
Lucrurile care influenteaza presiunea in anvelope sunt:
- Temperatura ambianta, care este temperatura aerului in afara anvelopei
- Temperatura anvelopei
- Expunerea solara
- Scurgeri, punctie sau scurgere naturala
Aerul din anvelope este afectat de temperatura. Cand este cald, presiunea este mai mare Producatorii de vehicule fac o recomandare pentru presiunea anvelopelor, care este de obicei afisata pe interiorul usii soferului. Aceasta presiune este legata de tipul si dimensiunea anvelopei si de greutatea vehiculului si se numeste presiunea de umflare la rece, deoarece este presiunea de utilizat atunci cand umflati anvelopele la rece. In timpul utilizarii si chiar pe parcursul zilei, presiunea anvelopelor variaza.
Cand temperatura este ridicata, aerul din anvelope preia mai mult volum, in timp ce atunci cand temperatura este rece, aerul preia mai putin volum. Astfel, atunci cand temperaturile scad, computerul din masina dvs. crede ca anvelopele dvs. sunt cu aer scazut. Presiunea de umflare a anvelopelor scade, in general, cu 1 pana la 2 psi pentru fiecare 10 grade temperatura scade. De asemenea, cand va conduceti masina si anvelopele se incalzesc, presiunea din anvelope va creste cu un psi in fiecare interval de cinci minute in primele 15-20 de minute pe care le conduceti.
Modificarea presiunii in anvelope datorita schimbarilor de temperatura ambianta
Vremea rece inseamna o presiune mai mica a anvelopelor decat vremea calda. Presiunile mai mici maresc suprafata anvelopelor in contact cu soseaua, ceea ce creste consumul de combustibil. Presiunea mai mica face ca peretii laterali ai anvelopelor sa fie mai flexibili si compromite aderenta si manevrabilitatea. De asemenea, anvelopa se deformeaza mai mult datorita greutatii vehiculului si acest lucru provoaca acumularea de caldura in cauciuc, reducandu-i durata de viata. Pentru fiecare scădere de 1 grad Celsius, presiunea anvelopei scade cu aproximativ 0,19 PSI.
Modificarea presiunii in anvelope datorita expunerii directe la soare
Influenta soarelui asupra presiunii pneurilor poate face diferenta de pana la 15%. Anvelopele sunt de culoare neagra si absorb mai bine caldura soarelui, caldura ce o transmit in aerul din interiorul lor. Astfel, cauciucul va deveni mai fragil, provocând ruperea și expunerea părții interioare ceea ce va duce la distrugerea pneului.
Sisteme automate de monitorizare a presiunii pneurilor
Privind diferitele calcule de mai sus, este posibil sa aveti o variatie de 10 PSI. Daca va umflati anvelopele masinii in timp ce sunt reci intr-o noapte rece si apoi le conduceti pe drumuri aspre si uscate la viteze mari in soarele aprins, trebuie sa adaugati mult mai multa presiune.
Multe masini sunt dotate cu un sistem de monitorizare a presiunii in anvelope care afiseaza o lumina pe tabloul de bord daca presiunile anvelopelor sunt in afara unui interval predefinit. Cu ajutorul acestui sistem de monitorizare a presiunii, puteti fi siguri ca veti avea mereu presiunea corecta in anvelope.
Cum reduceti efectul schimbarii temperaturii asupra presiunii pneurilor?
Mai intai, verificati presiunea anvelopelor (inclusiv anvelopa de rezerva) in fiecare luna si veti putea apoi sa le dozati aerul dupa necesitate. De asemenea, ati putea sa va umflati anvelopele mai degraba cu azot decat aer, deoarece este mai putin probabil sa se scurga prin cauciuc si nu este afectat la fel de mult de temperatura.
In concluzie, nu numai oamenii sunt afectati de caldura, ci si anvelopele noastre, de aceea trebuie sa avem grija suplimentara la schimbarile de temperatura si sa actionam in consecinta.