Pana de cauciuc – cum să schimbi roata de rezervă rapid și în siguranță

Vine un moment în viața fiecărui șofer când se produce inevitabilul, și anume pana de cauciuc. Este o întâmplare dezagreabilă pentru care ar trebui să fii întotdeauna pregătit atunci când ești pe drum. Deși, este un inconvenient, să schimbi roata de rezervă nu este nici dificilă și nici costisitoare.

Înainte de a te apuca să schimbi anvelopa cu roata de rezervă, fii sigur că ești pe marginea drumului, în siguranță și nu pe mijlocul șoselei.

Înainte de a pleca la drum lung, verifică întotdeana să ai roata de rezervă umflată corespunzător. La mașinile noi, multe dintre ele nu mai vin echipate cu roată de rezervă deoarece anvelopele cu care sunt dotate dețin tehnologia runflat. Cu anvelopele runflat poți circula în caz de pană o anumită distanță cu o anumită viteză, suficient cât să ajungi la cel mai apropiat service auto.

Ideal ar fi să fii exersat schimbarea roții acasă de câteva ori pentru a te familiariza cu pașii. În felul acesta îți va fi mai ușor când se va întâmpla cu adevărat, și vei fi pregătit chiar și pe vreme rea.

Cu uneltele potrivite în caz de pană, schimbarea cauciucului nu-ți va crea probleme. Vei avea nevoie de: roata de rezervă, un cric, o cheie dinamometrică, mănuși, o păturică pe care să te așezi, triunghi reflectorizant, opțional lanternă și vestă reflectorizantă.

Primul pas este să ajungi cu mașina într-un loc sigur, cu suprafață plană, cât mai rigidă și fără pantă, preferabil din asfalt sau beton.

Pune triunghiul reflectorizant la o distanță de minim 50m în spatele mașinii pentru a fi cât mai vizibil, dacă ai și vestă reflectorizantă, o poți folosi pentru un plus de siguranță. Pasagerii din mașină să iasă din vehicul și să se adăpostească într-un loc sigur.

  1. Asigură-te că mașina este oprită, cu frâna de mână trasă dar în viteză.
  2. Slăbește prezoanele vehiculului dar nu desface roata definitiv.
  3. Pune cricul sub mașină și ridică roata până nu mai atinge solul. Abia atunci, desfă prezoanele de tot.
  4. Înlătură roata cu pană și pune roata de rezervă, strânge prezoanele cu mâna.
  5. Coboară mașina de pe cric până când aceasta atinge solul. Strânge prezoanele cu cheia.
  6. Asigură-te că prezoanele au fost strânse bine pentru a nu întâmpina probleme pe drum.

De cele mai multe ori, anvelopele de rezervă sunt evaluate doar pentru o viteză maximă de 50-55 km/h. Acest lucru înseamnă că nu vei putea conduce mai repede dacă vrei să eviți o altă explozie.

Mașina se va manevra și frâna mult mai diferit, așa că fii atent și precaut la orice semn diferit pe care îl simți în timpul condusului. Pentru a economisi din spațiul mașinii, roțile de rezervă sunt mai mici, însemnând că sunt proiectate doar pentru a parcurge un număr redus de kilometri, așa că vei avea nevoie de o anvelopă nouă cât de curând.

 

Related posts