Marile companii auto se înghesuie la ajutoare de stat cu proiecte majore

Mari companii din industria auto continuă să vadă România ca un teren propice pentru investiții. Star Assembly, Continental și Automobile Dacia pregătesc noi proiecte pentru care nu uită să aplice și la ajutoarele de stat.

Proiectul Ministerului Finanțelor de stimulare a afacerilor din România prin schema de ajutor de stat pentru investițiile cu impact major în economie a atras proiecte din partea multor companii din industria auto.

Odată cu majorarea bugetului pentru acest proiect cu 1 miliard de lei, de la 6,38 miliarde de lei la 7,38 miliarde de lei, în perioada 15 iunie – 26 iulie 2022 s-a înregistrat oa avalanșă de solicitări pentru investiții mai mari de 1 milion euro.

Conform Ministerului Finanțelor, sesiunea a avut un buget de cel puțin 700 milioane de lei, cu posibilitatea suplimentării acestuia, și a suscitat un interes crescut din partea investitorilor, fiind depuse 193 de cereri de finanțare.

Pentru acordarea finanțării, punctajul a fost realizat pe baza unor criterii precum valoarea investiției, tipul investiției inițiale, locul în care se va face investiția, rentabilitatea cifrei de afaceri (în cazul întreprinderilor în activitate), valoarea capitalului subscris și vărsat (în cazul întreprinderilor nou înființate).

În urma finalizării procesului de ordonare pe baza punctajului obținut, vor intra în analiză proiecte de investiții cu o valoare totală de cca 3,2 miliarde lei pentru care se solicită un ajutor de stat de aproximativ 682,8 milioane lei.

Dintre cele patru firme ale căror cereri se încadrează în limita bugetului acestei sesiuni și intră imediat în analiză, una aparține segmentului auto și are în plan o investiție de 674.402.303 de lei, adică peste 137,5 milioane de euro.

Pentru această nouă investiție, Star Assembly, căci despre această divizie a grupului Daimler este vorba, poate primi un ajutor de stat de 185.482.500 de lei (cca. 37,8 mil. euro).

Compania Star Assemby, alături de Star Transmission, a luat naștere în 2001 ca un joint venture între prestigiosul grup german Daimler AG și Uzina Mecanică Cugir. În noua companie, Daimler deținea un pachet de 58% dintre acțiuni.

Concernul german a contribuit la STC cu un capital de aproape 5 milioane de euro (utilaje în valoare de 2,2 milioane euro și 2,2 milioane de euro în numerar). Capitalul UMC în nou înființata STC a fost de aproximativ 4 milioane euro (utilaje în valoare de 2,1 milioane euro, respectiv clădire/teren evaluate la 1,9 milioane euro).

În 2010, la Cugir sunt produse 1.380.000 de bucăți de roți de lanț pe an. Tot în același an, STC achiziționează încă un amplasament, în municipiul Sebeș, județul Alba. În iunie, ajung aici primele utilaje pentru liniile „Întinzător de lanț“, „Roți planetare“ și primele bancuri pentru montare cutii de viteze FAG.

Deschiderea oficială a Halei din Sebeș are loc în noiembrie. După amplasarea primei linii de montaj pentru cutii de viteză la Sebeș, STC începe un nou capitol, prin montarea unor cutii de viteze FAG complete pentru Mercedes-Benz A-Klasse.

Ulterior, în 2016, hala din Sebeș, devenită Star Assembly, începe producţia cutiei de viteze automate cu nouă trepte 9G-TRONIC.

La nivelul anului 2021, Star Assembly și Star Transmission, companii ale Mercedes-Benz AG, numărau aproximativ 3.000 de angajați. n cadrul Star Assembly sunt asamblate cutii de viteze automate cu dublu ambreiaj în opt trepte, precum și transmisii cu nouă trepte de viteză pentru Mercedes-Benz. La sediul Star Transmission sunt produse roţi dinţate, componente prelucrate mecanic pentru motoare, transmisii, țevi de înaltă presiune și sisteme de direcţie.

Pe lângă investiția de peste 137 de milioane de euro a celor de la Star Transmission, în procesul de selecție pentru acordarea de ajutoare de stat al Ministrului Finanțelor au intrat și alte companii cunoscute la nivel mondial, dar care nu se încadrează în bugetul acestei sesiuni și sunt nevoite să aștepte o alta.

Astfel, producătorul de anvelope Pirelli Tyres, care deține o uzină la Slatina, a depus documentele necesare pentru o investiție de 393.606.080 milioane de lei (cca. 80 mil. euro) pentru care a solicitat un ajutor de stat de 117.835.573 lei.

De asemenea, divizia Automotive Systems a grupului german Continental are în plan o investiție de 401.121.472 lei, pentru care a solicitat un ajutor de stat de 126.146.880 lei.

Dintre companiile din industria auto care pregătesc investiții în România nu lipsește, desigur, divizia românească a grupului Renault, Automobile Dacia. Compania producătoare de vehicule are în plan o investiție de 296.075.521 lei, pentru care a solicitat statului român un ajutor de 82.919.002 lei.

Alte companii importante care au solicitat ajutor de stat pentru noi investiții sunt Gestamp Beycelik Romania, ATP Trucks Automobile sau Federal Mogul Friction Products.

Related posts