Guvernul a avizat proiectul legislativ adoptat deja de Senat, prin care la vânzarea unui vehicul rutier cu cel mult 8 locuri pe scaune, înmatriculat, înregistrat sau introdus pe piaţă în România, vânzătorul va remite cumpărătorului un certificat ”RAR Auto-Pass” valabil pentru 60 de zile.
Proiectul mai prevede și că producătorii de autovehicule vor trebui să informeze Registrul Auto Român cu privire la campaniile de rechemare a vehiculelor cu probleme. Pentru a intra în vigoare proiectul mai trebuie adoptat și de către deputați și promulgat de șeful statului.
Măsurile sunt prevăzute într-o propunere legislativă care aduce noi reglementări la certificarea istoricului vehiculelor rutiere utilizate în vederea înmatriculării acestora în România. Propunerea vizează, în special, stoparea practicii de a comercializa autoturisme care au kilometrajul dat înapoi. Astfel, conform proiectului adoptat, RAR va elibera contra cost deținătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune – autoturisme, un certificat denumit ”RAR Auto-Pass”. Acest certificat va conține informațiile existente în registru cu privire la istoricul citirii odometrului, implicarea vehiculului rutier într-un eveniment care a produs avarii grave la mecanismul de direcție, instalația de frânare sau la structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului, precum și la neprezentarea vehiculului rutier în cadrul unei campanii de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România. La vânzarea unui vehicul rutier înmatriculat, înregistrat sau introdus pe piață în România, vânzătorul va remite cumpărătorului un certificat ”RAR Auto-Pass” valabil, pentru vehiculul rutier supus vânzării, care se constituie în anexă la formularul tipizat ”Contractul de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport”. Certificatul „RAR Auto-Pass” menționat este valabil pentru o singură înmatriculare sau înregistrare, dar nu mai mult de 60 de zile de la data eliberării acestuia.
Proiectul mai prevede că în cazul în care odometrul este defect, proprietałul vehiculului rutier este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la oăeratori economici autorizați. Prin intermediul unei aplicaţii informatice specifice furnizate de către RAR, operatorii economici autorizaţi care desfăşoară activităţi de reparaţii, întreţinere şi reglări funcţionale ale vehiculelor rutiere precum şi activităţi de modificări constructive şi reconstrucţia vehiculelor rutiere sunt obligaţi să citească şi transmită către RAR informaţii legate de numărul de identifîcare/seria de şasiu şi valoarea indicaţiei odometrului din dotare pentru autovehiculul supus prestaţiei în cauza, indiferent de tipul acesteia. De asemenea, și producătorii vehiculelor rutiere sau reprezentanții autorizați ai acestora trebuie să transmită către RAR informații legate de campaniile de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România, inițiate în cazul în care unul sau mai multe sisteme, echipamente, componente sau unități tehnice separate instalate pe vehiculul rutier prezintă un risc important pentru siguranța rutieră, sănătatea publică sau protecția mediului înconjurător, inclusiv informații cu privire la evoluția acestor campanii.
Guvernul a formulat amendamente
Potrivit punctului de vedere transmis Parlamentului, prin care arată că susține inițiativa, Guvernul a formulat și o serie de amendamente, care urmează a fi discutate în comisiile de specialitate ale deputaților. Printre cele mai importante modificări, Guvernul propune eliminarea sintagmei potrivit căreia certificatul RAR Auto-Pass ”se constituie în anexă la formularul tipizat ”Contractul de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport”, în primul rând pentru că înstrăinarea unui autovehicul poate avea loc prin orice modalitate prevăzută de Codul civil – contract de vânzare, donație, moștenire etc., nu doar prin contract de înstrăinare-dobândire model 2016 ITL-054, așa cum fusese stabilit în forma adoptată de Senat. În al doilea rând, o astfel de anexă, mai arată Guvernul, ar face obiectul obligațiilor de declarare fiscală sau înmatriculare a vehiculelor, domenii nevizate de noua modificare. ”La înstrăinarea unui vehicul rutier înmatriculat, înregistrat sau introdus pe piața din România persoana care înstrăinează vehiculul rutier remite dobânditorului un certificat RAR Auto-Pass valabil pentru vehiculul rutier supus înstrăinării”. Guvernul a prevăzut totodată că: ”În cazul în care în registru nu sunt disponibile informații referitoare la vehiculul rutier respectiv, în locul rectificatului RAR Auto-Pass, RAR va emite gratuit un document prin care se va menționa această situație”. Executivul propune, totodată, ca certificatul RAR Auto-Pass să nu fie valabil doar pentru o singură înmatriculare sau înregistrare, valabilitatea de 60 de zile nefiind condiționată de numărul limitat de operațiuni, având în vedere că dobânditorul se va adresa de fiecare în fiecare situație persoanei care înstrăinează.
Printre alte amendamente propuse de Executiv se numără introducerea obligației de furnizare de informații pentru stațiile ITP și atelierele pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză. Executivul prevede și amenzi între 2.000 și 30.000 lei pentru nerespectarea obligațiilor de furnizare a informațiilor prevăzute.