Euro NCAP anunță astăzi oficial un moment important în dezvoltarea unui sistem de evaluare a siguranței camioanelor. Aceasta este o reacție directă la datele care arată că, deși camioanele reprezintă doar 3% din vehiculele de pe drumurile Europei, ele sunt implicate în aproape 15% din totalul deceselor rutiere din UE. La NCAP24, în fața unui public de experți internaționali în siguranța rutieră și a industriei, Euro NCAP va prezenta elementele pe care organizația le consideră în prezent ca parte a viitorului sistem de evaluare Truck Safe și modul în care intenționează să evalueze și să compare performanța camioanelor.
Camioanele joacă un rol vital într-o economie vibrantă și productivă. Totuși, datele arată că există un număr disproporționat de mari de decese legate de camioane în Europa. Schema de evaluare viitoare a Euro NCAP este proiectată să depășească și să accelereze reglementările actuale de siguranță pentru camioane din UE, conducând inovația și echilibrând nevoile diferitelor sectoare de vehicule comerciale din Europa.
Astăzi marchează un moment semnificativ în dezvoltarea schemei de evaluare Truck Safe a Euro NCAP. Din păcate, când camioanele sunt implicate în accidente, dimensiunea și greutatea lor înseamnă că există un risc mai mare de decese – în special pentru utilizatorii de drum vulnerabili (VRUs). Euro NCAP subliniază astăzi necesitatea ca camioanele să fie mai bine echipate cu tehnologii care salvează vieți, în special legate de evitarea accidentelor, vizibilitate și aspecte ale salvării după accident. Protocoalele anunțate astăzi vor fi publicate oficial luna viitoare și demonstrează că metodele de testare a celor mai bune practici dezvoltate în ultimul deceniu pentru autoturisme pot fi transformate în linii directoare utile pentru proiectarea camioanelor grele mai sigure din viitor. Prin prezentarea publică a procedurilor și cerințelor înainte de evaluare, sperăm că industria va lua notă și va reacționa în consecință. La NCAP24, ne bucurăm să fim însoțiți de actori cheie din industrie și de producători de vehicule, inclusiv DAF, Scania, Volvo și ZF, care își demonstrează tehnologiile de ultimă oră.
În ultimele 12 luni, EuroNCAP anunță că a colaborat îndeaproape cu producătorii de vehicule pentru a dezvolta testele și am consultat diferiți actori interesați din Europa, inclusiv distribuitori, transportatori, asigurători, autorități municipale, legislatori și organizații strategice de drumuri pentru a înțelege pe deplin complexitățile legate de siguranța camioanelor și a drumurilor.
Schema de evaluare viitoare Truck Safe va încuraja performanța bună în materie de siguranță atât în orașe, cât și pe autostrăzi și va permite optimizarea siguranței operaționale și a costurilor. Noile cerințe de reglementare au obligat producătorii să îmbunătățească performanța în materie de siguranță. Totuși, obiectivul nostru este să progresăm către cele mai bune practici în toate tipurile de siguranță a vehiculelor, și nu doar să respectăm standardele minime, un obiectiv pe care l-am atins cu succes pentru autoturisme.
Accidentele dintre camioane și utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (VRUs) reprezintă în prezent 25% din totalul deceselor din UE. Accidentele cu camioane variază semnificativ în funcție de tipul de mediu rutier (Oraș sau Autostradă) precum și de partenerul de coliziune (autoturism sau VRU). Noile teste vor emula coliziunile din lumea reală și vor încuraja producătorii să instaleze tehnologii de evitare a coliziunii și să îmbunătățească vizibilitatea șoferului. În viitor, Euro NCAP va extinde programul pentru a include și protecția la impact. Abordarea adoptată de Euro NCAP este concepută pentru a evidenția tehnologiile care sunt atât rentabile, cât și eficiente în materie de siguranță și care permit operatorilor să selecteze vehiculul cel mai sigur pentru un anumit rol.
Transportul rutier joacă un rol integral și vital în economiile noastre. Drumurile mai sigure sunt cheia acestui aspect, dar este complex. Nu există o singură soluție. Este vorba despre adoptarea unei abordări holistice pentru a face atât camioanele, cât și drumurile mai sigure: de la comportamentul și monitorizarea șoferilor; la infrastructura rutieră; la adoptarea tehnologiilor de asistență la conducere disponibile în prezent pentru autoturisme; și la examinarea structurii camioanelor și a modului în care acestea se comportă în accidente.
Cu cât recunoaștem mai repede că tehnologiile de siguranță pentru camioane sunt în urma celor pentru autoturisme, cu atât mai repede vom putea reduce numărul de accidente fatale care implică camioane.