Norma pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 132/2017, privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie, a intrat în vigoare de la 1 august, data publicării în Monitorul Oficial.
Stabilitate a prețului poliței RCA
Potrivit lui Muntean, tarifele RCA nu mai pot oscila mult față de cele existente, din mai multe motive. Principalul argument este că Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) le-a solicitat firmelor de asigurări să prezinte planul de afaceri pe următorii ani, care cuprinde și strategia RCA a acestora. „Dacă asigurătorii obișnuiau în ultimii doi ani să majoreze brusc tarifele RCA pentru o anumită categorie de asigurați RCA (ex: tineri, transportatori etc.), acest lucru nu va mai fi posibil, pentru că orice majorare de tarif trebuie fundamentată pe date oficiale și cuprinsă în planul de afaceri al firmei de asigurări“, spune președintele ASSAI.
De asemenea, asigurătorii vor trebui să notifice ASF cu privire la orice modificare de cost a tarifului RCA cu minimum 60 de zile înainte ca tarifele notificate să intre în vigoare. ASF are astfel timpul necesar să efectueze calcule comparative și să verifice dacă modificarea de tarif este sau nu fundamentată de către asigurător. „Asigurătorii nu mai pot folosi strategia de respingere a unei categorii de asigurați prin ofertarea unor prețuri majorate care să fie refuzate de către acea categorie. Escaladările de preț din anii anteriori pentru anumite categorii de asigurați așa au început. Pentru a evita asigurarea unor anumite categorii de asigurați, asigurătorii au început să crească toți tarifele RCA pentru acele categorii și am ajuns să asistăm în piața de asigurări la aberații de preț în timp foarte scurt din partea asigurătorilor. Această situație nu va mai fi posibilă“, mai spune președintele ASSAI.
Potrivit acestuia, limitarea cheltuielilor administrative la 25% nu va mai permite asigurătorilor RCA creșterea tarifelor prin majorarea acelor cheltuieli care erau suportate pe nedrept de către asigurați.
Polițe mult mai scumpe pentru indisciplinați
Sistemul bonus-malus va fi modificat, în sensul creșterii acestor procente, astfel încât orice șofer cu conduită bună în trafic, așa cum sunt cei mai mulți dintre cei peste 5,7 milioane de șoferi, să beneficieze de bonusuri, iar șoferii care înregistrează daune să plătească RCA semnificativ mai scumpă. Sistemul bonus-malus este format din categoria de bază B0, din 8 clase de bonus, respectiv 8 clase de malus. Clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare. Astfel, şoferii care nu produc accidente ar putea plăti poliţe RCA cu 50% mai ieftine (bonus) decât tarifele de referinţă, iar cei care au un comportament inadecvat în trafic ar putea plăti cu până la 80% mai mult (malus), față de 32% în prezent. Norma spune că penalizarea este de două clase la fiecare eveniment pentru care s-a plătit o despăgubire. Asta înseamnă o scumpire a poliței de 20%. Astfel, un șofer încadrat la categoria B0 va ajunge la M2 după prima daună și la M8 după patru daune. La Bonus 8, adică o reducere de 50% a poliței, se ajunge după 4 ani de condus fără daune.
Asigurat cu risc ridicat
Norma clarifică și conceptul de asigurat cu risc ridicat, adică acel asigurat care a avut multe daune și care primește niște cotații de preț ridicate (și fundamentate) din partea tuturor firmelor de asigurări, poliță RCA pe care acesta nu-și va mai putea permite să o cumpere și care va avea drept consecință sistarea accesului acestei persoane în calitate de șofer pe drumurile publice. Acest șofer-problemă și „neasigurabil“ va beneficia de un mecanism de subvenționare din partea sistemului de asigurări, fiindu-i facilitată achiziția unei polițe RCA la un preț semnificativ mai redus decât ofertele inițiale, dacă asiguratul se va adresa BAAR și va face dovada ofertelor de preț ridicate primite din partea asigurătorilor.
Posibilitatea răscumpărării poliței RCA
Dacă ai produs o daună minoră, poți s-o plătești tu, ca persoană vinovată, și nu îți va fi afectat sistemul bonus-malus.
Dacă ai mai multe autovehicule înmatriculate, fiecare având clase de bonus-malus diferite, și îți înmatriculezi o altă mașină, vei beneficia de clasa de bonus cea mai favorabilă.
Norma a introdus și posibilitatea decontării directe. Aceasta este cu titlu opțional, contra cost, și va conduce la schimbarea criteriilor de alegere a unui asigurător și la competiția reală între aceștia, arată președintele ASSAI. Asigurații nu vor mai alege un asigurător după criteriul „cel mai bun preț“, ci își vor cumpăra o poliță RCA după criteriul seriozității și încrederii în acea societate de asigurări, ca atunci când alegem un asigurător CASCO.
Noutăți pe partea de acordare a despăgubirilor
Când păgubitul RCA are o daună, asigurătorul e obligat să menționeze pe polița RCA dreptul său fundamental de a-și alege singur unitatea reparatoare. Durata de programare a constatării daunei scade de la 5 zile la 3 zile lucrătoare sau la o dată ulterioară convenită între părți.
Dacă asigurătorul nu îi constată dauna în termenul de 3 zile lucrătoare, păgubitul RCA își poate închiria o mașină în acea perioadă, pe costul firmei de asigurări. Mașina închiriată trebuie să fie din aceeași clasă sau o clasă inferioară autovehiculului avariat.
„Inspectorul de daună va propune soluțiile tehnice inițiale de reparație a pieselor. Unitatea reparatoare le poate modifica în acord cu prevederile tehnice din manualul de reparație al producătorului auto și cu acordul păgubitului RCA. Aceste măsuri vor conduce la reducerea termenului de indisponibilizare a mașinii în service cu aproximativ 40%“, a explicat președintele ASSAI.
Potrivit acestuia, dacă păgubitul RCA are proces-verbal de constatare a daunelor și autorizație de reparație de la poliție, poate să meargă direct în service și service-ul poate începe reparația înainte ca asigurătorul RCA să efectueze constatarea daunelor. Cu alte cuvinte, nu mai aștepți să te programeze inspectorul de daune cele 3 zile lucrătoare.