Bulgaria este de curând în Schengen cu granițele aeriene și maritime. Bulgarii pot să zboare până în majoritatea statelor europene, inclusiv până în Elveția, fără un control al pașapoartelor și fără a le fi înregistrate datele, notează postul elvețian SRF. „Trebuie să devenim de urgență stat membru Schengen și terestru, altfel economia va avea de suferit”, a spus un trecător de pe Aeroportul Sofia.
Aderarea cu drepturi depline a Bulgariei la Schengen este blocată de Austria. Viena se teme că vor ajunge și mai mulți refugiați în Occident. Astfel, controlul la frontierele terestre rămâne, deocamdată. La cel de-al doilea pod peste Dunăre, cel de la Vidin-Calafat, este verificat fiecare camion înainte de a intra în România și de acolo în drum spre Europa de Vest. Sunt verificate și autoturismele, la fel și pietonii. Potrivit economiștilor, acest lucru duce la pierderi de circa 500 de milioane de euro în fiecare an pentru economia bulgară. Dar unii câștigă și acum – mai exact mafia.
„Fabrică de bani” – așa a descris pentru SRF un șofer polonez parcarea privată situată înainte de cel de-al doilea pod peste Dunăre. Un semafor înainte de pod direcționează toate mijloacele de transport către parcarea respectivă, unde o noapte de cazare costă 25 de euro pentru străini. Locul este deținut de un „boss bulgar din subteran”, notează Sarah Nowotny de la SRF. Te poți pierde acolo printre anvelope, prelate și plăcuțe de înmatriculare din Turcia, Lituania și Polonia. Apar și bărbați îmbrăcați în negru, cu care nu vrei să începi o dispută, scrie Nowotny.
Totuși, ea a vorbit cu administratorul parcării. El s-a contrazis vreme de doar câteva propoziții. Prima dată a spus că șoferii nu trebuie să intre în parcare și pot rămâne oriunde doresc. Dar cum să facă asta, atunci când există un semafor și un indicator care îi direcționează către parcare? „Semafoarele nu sunt treaba mea. Parcarea este pentru siguranța șoferilor, ei nu au dreptul să stea în drum”, răspunde bărbatul.
De îndată ce Bulgaria va deveni membră cu drepturi depline în Schengen, camioanele vor putea pur și simplu să treacă pe aici fără să aștepte ore întregi și nimeni nu va trebui să folosească parcarea.
Gheorghi Gheorghiev, președintele Camerei de Industrie din regiunea Vidin, a declarat pentru postul elvețian: „Mafia folosește timpul pentru a face încasări, până când vom fi admiși în Schengen și terestru”.
Politicienii locali vor să știe cine este responsabil pentru faptul că semafoarele obligă acum toți șoferii să folosească parcarea privată, arată postul. Dar deocamdată nicio instituție bulgară nu își asumă responsabilitatea.