Modul de viață și afacerile sustenabile sunt tendințe sociale majore. Acestea sunt foarte evidente în transport și logistică. Deși carburanții tradiționali ai motorului auto, benzina și motorina, continuă să predomine în transportul rutier, există un impuls din ce in ce mai mare pentru trecerea către propulsii alternative. Este vorba despre de carburanți pe bază de gaze naturale, indiferent dacă este comprimat (CNG) sau lichefiat (LNG). Cererea pentru ei a crescut atât la nivel european, cât și la nivel local.
Acest lucru a fost confirmat de cele mai recente cifre ale Asociației Cehe a Gazului (CGA). În ciuda impactului negativ al pandemiei de coronavirus asupra transportului cu camioane, consumul de CNG din 2020 a fost egal cu rezultatul record al anului precedent, iar consumul de LNG a crescut cu 57% de la an la an, până la 956 mii de kilograme în 2020. Potrivit CGA, un total de 27.750 vehicule alimentate cu gaze naturale au circulat pe drumurile cehe anul trecut, ceea ce demonstrează tendința în creștere.
Atât gazul natural comprimat, cât și cel lichefiat oferă multe avantaje față de carburanții fosili tradiționali în transportul rutier. Vehiculele utilitare și camioanele LNG și GNC produc mult mai puține emisii de gaze cu efect de seră și particule solide, provocând mai puțină poluăre a aerului (cu până la 20% emisii de CO2 mai mici și cu până la 95% emisii mai mici cu bio-LNG sau bio-CNG). Astfel de vehicule sunt, de asemenea, semnificativ mai silențioase și, prin urmare, sunt permise în locurile în care mașinile pe benzină și diesel sunt interzise (de exemplu, sunt scutite de interdicțiile camioanelor în orașe și de restricțiile nocturne).
Beneficiile financiare merită luate în considerare și ele. Vehiculele CNG sau LNG pot avea un preț mai mare decât, să zicem, mașinile cu motor diesel, dar costul lor global poate fi mai mic. Acest lucru se datorează carburantului mai ieftin, precum și subvențiilor de la stat, scutirilor de la taxa rutieră și altor tipuri de sprijin.
Numărul stațiilor de alimentare cu LNG și CNG a crescut în toată Europa. Experții consideră că stimulentele guvernamentale și o cerere tot mai mare pe piață vor conduce la extinderea în continuare a infrastructurii de carburant alternativ.
Numărul stațiilor de alimentare cu LNG din Europa ar trebui să depășească două mii până în 2030, în conformitate cu planurile „verzi” ale UE de reducere a emisiilor din transport. Studiile sugerează că până atunci, numărul camioanelor LNG care străbat drumurile europene va fi ajuns la aproximativ 280 de mii. Aceasta va reprezenta o creștere substanțială în comparație cu 9.500 de astfel de vehicule în 2019.