ANCOM: Traficul de colete interne şi internaţionale a crescut cu 13%, în 2021

Traficul de colete interne şi internaţionale a crescut, în 2021, cu 13% faţă de anul precedent, până la 218 milioane de trimiteri, şi a contribuit cu 81% la realizarea veniturilor din furnizarea de servicii poştale, arată datele publicate, miercuri, de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Potrivit sursei citate, în ceea ce priveşte traficul total de trimiteri poştale, acesta s-a majorat cu 4% faţă de anul 2020, până la valoarea de 595 de milioane, iar veniturile totale au depăşit 4 miliarde lei, în creştere cu 11%, în principal datorită continuării creşterii traficului de colete.

Peste jumătate (56%) din totalul traficului poştal este reprezentat de trimiterile de corespondenţă, în timp ce coletele au ajuns să însemne 37%, cu trei puncte procentuale mai mult decât în anul anterior.

De asemenea, numărul punctelor de acces sau contact la reţele poştale a crescut cu 8%, ca urmare a intrării pe piaţă a unor furnizori al căror model de afaceri se axează pe acestea, iar numărul de sisteme automate de tip “self-service” a ajuns la aproape 2.500, în creştere de la o mie, în 2020.

Datele ANCOM relevă faptul că traficul de colete şi pachete mici a crescut cu 13%, atât în volum, cât şi în venituri. Astfel, în anul 2021, traficul de colete a ajuns la 218 milioane şi a generat venituri de aproximativ 3,3 miliarde de lei, echivalentul unui venit mediu de 15 lei/colet.

În 2021, coletele interne au fost livrate mai repede decât corespondenţa: în medie în 1,2 zile de la intrarea în reţelele poştale, 87% dintre colete fiind livrate în ziua imediat următoare depunerii, doar 0,6% dintre acestea ajungând la destinaţie în cinci zile sau mai mult. În acelaşi timp, 9% dintre coletele interne au fost livrate prin sisteme automate de tip “self-service”, în creştere de la 1% în 2020.

După traficul de livrare colete realizat în cursul anului trecut, principalii concurenţi au fost: Fan Courier (26%), Sameday (23%) şi Cargus (13%).

Pe segmentul traficului de corespondenţă şi imprimate (scrisori, facturi etc.), statistica ANCOM arată o încetinire a scăderii la doar 1%, faţă de peste 6% în 2020, în volum şi prezintă o creştere cu 2% a veniturilor. Venitul mediu a fost de 2 lei/trimitere (1,8 lei/trimitere internă).

Aproape patru din zece trimiteri de corespondenţă (39%) au ajuns la destinatar în 2,6 zile, timp mai mult decât dublu comparativ cu un colet.

La nivel naţional, Compania Naţională “Poşta Română” (CNPR) domină piaţa trimiterilor de corespondenţă în 2021: păstrează 53% din trafic şi creşte la 63% din venituri (+4% puncte procentuale faţă de 2020).

Valoarea totală a pieţei serviciilor poştale din România a depăşit, anul trecut, patru miliarde lei, iar traficul poştal intern a asigurat 3,2 miliarde de lei.

Veniturile medii anuale din trimiteri poştale au crescut cu 11%, până la 212 lei/locuitor, inclusiv pe seama creşterii cu 4% a traficului poştal, până la 31 trimiteri/locuitor. În funcţie de veniturile din servicii poştale furnizate în România, principalii competitori au fost: Fan Courier (25%), Poşta Română (17%) şi Sameday (13%).

Conform arbitrului telecom, în sfera serviciului universal traficul de trimiteri s-a menţinut relativ constant, în 2021, la 209 milioane de trimiteri poştale, traficul intern reprezentând peste 89% (+3% faţă de anul anterior), iar cel internaţional puţin peste 10%. Serviciul universal a contribuit, astfel, cu 35% la realizarea traficului poştal şi cu 16% la realizarea veniturilor sectorului.

La capitolul reclamaţii, anul trecut, numărul total primit de către furnizorii de servicii poştale a crescut cu 11% faţă de 2020, însă cele considerate ca fiind întemeiate au crescut cu 9%, până la 115.000. Pentru 77.000 de reclamaţii au fost acordate despăgubiri, în valoare totală de 16,9 milioane de lei, respectiv o despăgubire medie de 218 lei, în scădere cu 6%, de la an la an.

Două studii de piaţă realizate pentru ANCOM în anul 2021 au arătat că 50% dintre respondenţi au expediat colete poştale în ultimul an, 15% dintre aceştia au folosit aceste servicii de câteva ori pe lună, iar 48% de câteva ori pe an.

Totodată, pe zona de comerţ electronic, 40% dintre respondenţi au realizat achiziţii online de câteva ori pe lună şi alţi 44% au declarat că au cumpărat online de câteva ori pe an. Doar 1% dintre respondenţi nu au făcut niciodată cumpărături online.

Related posts