Aplicarea noii scheme de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) pentru combustibilii utilizați în sectorul transporturilor a fost amânată cu un an. În loc de 2027, taxa va intra în vigoare abia în 2028, în urma negocierilor intense purtate la nivelul miniștrilor Mediului din statele membre ale Uniunii Europene.
Această amânare reprezintă o victorie notabilă pentru România. Ministra Mediului, Diana Buzoianu, a subliniat că anul suplimentar este esențial pentru pregătirea pieței interne.
„Am convins toată Uniunea Europeană și Comisia Europeană să acordăm statelor încă un an, până în 2028, pentru implementarea schemei de certificate de emisii pentru domeniul de transporturi! E un an crucial care ne va permite să ne pregătim temeinic, să nu avem creșteri de prețuri într-un domeniu cheie (transporturi) într-un context deja foarte dificil economic pentru România,” a declarat ministra.
Cât de Mult Se Vor Scumpi Carburanții?
Noua taxă CO2 va funcționa pe principiul pieței de certificate de emisii. Entitățile care eliberează combustibili pentru consum (cum ar fi distribuitorii de carburanți auto) vor fi obligate să cumpere certificate echivalente cantității de emisii eliberate în anul anterior.
- Termen de Achiziție: Începând cu 1 ianuarie 2028, entitățile au obligația de achiziție până cel târziu la 31 mai a fiecărui an.
- Excepție Negociată: Termenul-limită inițial de achiziție se poate amâna suplimentar până la 31 mai 2031, conform actului normativ recent.
Estimările specialiștilor arată că scumpirea carburanților auto va depinde direct de prețul la care se vor tranzacționa certificatele de CO2.
Miza Negocierilor: Miliarde de Euro pentru Sprijin Social
În prezent, autoritățile de la București negociază cu Comisia Europeană viitorul Plan Național Social pentru Climă (PNSC). De succesul acestor negocieri depinde accesul la un pachet de fonduri UE nerambursabile, cuprins între 5,05 miliarde și 6,01 miliarde de euro, din Fondul Social pentru Climă.
Aceste fonduri sunt vitale pentru protejarea utilizatorilor de transport vulnerabili la viitoarele scumpiri ale carburanților auto generate de taxa pe emisii de carbon.
Direcția Climatică a UE: Obiective Ambițioase
În paralel cu amânarea taxei pentru transporturi, miniștrii europeni ai Mediului au stabilit noi obiective climatice pe termen lung, oferind un cadru de referință pentru politica UE:
- Obiectiv 2035: O nouă țintă de reducere a emisiilor UE între 66,25% și 72,5% sub nivelurile din 1990.
- Obiectiv 2040 (Obligatoriu Juridic): Reducerea emisiilor cu 85% până în 2040 (sub procentul de 90% avut în vedere inițial).
România a votat „pentru” acest obiectiv obligatoriu. Acordul include, de asemenea, o clauză de revizuire care permite ajustarea țintei pentru 2040 în viitor, dacă politica climatică ar avea efecte negative asupra economiei UE.
