Parlamentul European susține prelungirea scutirii de taxe de drum (Toll) pentru camioanele cu emisii zero

Parlamentul European a votat în favoarea prelungirii termenului-limită care permite statelor membre ale UE să scutească integral camioanele și autobuzele cu emisii zero de taxele de utilizare a drumurilor bazate pe emisiile de CO2​.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a salutat decizia, descriind-o ca fiind o măsură cheie pentru a sprijini tranziția către un transport rutier neutru din punct de vedere climatic.


Urgența Tranziției și Inconsistența Actuală

Conform obiectivelor CO2​ stabilite pentru 2030, producătorii trebuie să reducă emisiile medii ale camioanelor, autobuzelor interurbane și autocarelor noi cu 45%. Acest lucru necesită ca aproximativ 400.000 de vehicule grele cu emisii zero să fie operaționale până în acel an.

În prezent, implementarea Directivei Eurovigneta rămâne inconsecventă în întregul bloc comunitar:

  • Doar două state membre au introdus scutiri totale de taxe pentru vehiculele cu emisii zero (ZEV).
  • Zece state aplică tarife reduse.
  • Cincisprezece state membre nu au folosit încă acest instrument de politică.

Potrivit ACEA, scutirile totale se numără printre cele mai eficiente măsuri pentru a reduce diferența de cost dintre vehiculele cu emisii zero (ZEV) și vehiculele convenționale cu ardere internă.


Apelul ACEA către Statele Membre

Thomas Fabian, Directorul pentru Vehicule Comerciale al ACEA, subliniază presiunea timpului:

„Ceasul ticăie rapid. Ne-au mai rămas doar 56 de luni pentru a realiza o creștere de zece ori a cotei de piață a camioanelor cu emisii zero – de la 3,5% astăzi la cel puțin 35% până în 2030.”

El adaugă că, deși Europa a stabilit cele mai ambițioase obiective de reducere a CO2​ din lume pentru producători, „încă nu reușește în mare măsură să ofere condițiile necesare de sprijin. Este de neînțeles că nu sunt implementate toate instrumentele de politică disponibile pentru a face posibilă această tranziție.”

ACEA solicită statelor membre să acționeze imediat după adoptarea formală a propunerii de către Consiliul European, îndemnându-le pe cele care nu au implementat încă taxe rutiere bazate pe CO2​ să își accelereze planurile.

Related posts

Leave a Comment