Uniunea Națională a Transportatorilor Rutier din România avertizează că termenul limitã pentru dotarea autovehiculelor de transport intracomunitar cu tahograf inteligent 2 este 31 decembrie 2024, dupã care cei care nu au respectat aceastã regulã au de îndurat consecințe grave.
Germania încadreazã la încãlcãri foarte grave lipsa unui tahograf inteligent versiunea 2, iar în Franța, penalitãțile pot duce chiar la un an de închisoare și o amendã de 30.000 de euro! Pânã în septembrie, din circa 60.000 de autovehicule care fac preponderent transport intracomunitar, din cele 185.000 de autovehicule de transport marfã de peste 3,5t licențiate în România, doar 10.000 erau echipate cu noul tahograf inteligent 2, iar circa 17.000 erau echipate cu tahograful inteligent 1. Chiar considerând un ritm mai accelerat de montaj al tahografului inteligent 2 pânã la finalul anului, încã 10.000 de autovehicule ar putea fi dotate cu tahograful inteligent 2, însã o treime din flota dedicatã operațiunilor intracomunitare ar fi în pericol sã nu poatã fi dotatã și sã nu poatã sã treacã frontiera din România spre alte țãri UE începând cu 1 ianuarie 2025.
În acest context, UNTRR solicitã autoritãților române și europene extinderea cu doi ani a termenului limitã de retro-echipare cu tahograf inteligent 2 a autovehiculelor de marfã și persoane utilizate în transportul internațional în Uniunea Europeanã (UE).
Toate autovehiculele care efectueazã transport intracomunitar de mãrfuri și persoane, dotate cu tahograf analogic sau digital non-inteligent trebuie echipate cu tahografe inteligente 2 pânã la finalul acestui an, iar pentru cele echipate cu tahograf inteligent 1 termenul este de 18 august 2025, așa cum prevede Pachetul Mobilitate 1 (PM1) prin Regulamentul 1054/2020.
O extindere a acestui termen cu doi ani ar permite transportatorilor sã facã operațiunea de retro-echipare cu ocazia inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului, scutind astfel cheltuieli importante.„Dacã nu se extinde termenul, transportatorii rutieri români riscã sã piardã accesul pe piața UE, întrucât doar autovehiculele dotate cu tahograful inteligent 2 vor putea efectua transporturi internaționale intracomunitare începând cu 1 ianuarie 2025 și cele cu tahograf inteligent 1 pânã în august 2025.
Nerespectarea acestei reguli poate duce la amenzi imense și sancțiuni complementare cum ar fi imobilizarea autovehiculului și tractarea lui pânã la cel mai apropriat atelier autorizat pentru schimbarea tahografului cu unul inteligent 2, probabil la costuri mult mai mari decât în cazul unei schimbãri voluntare”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Din sondajele realizate de UNTRR și IRU pe aceastã temã reiese cã industria transporturilor rutiere atât din România, cât și din celelalte state membre UE se confruntã cu întârzieri și provocãri majore în respectarea termenelor limitã ale Pachetului Mobilitate1. Un studiu IRU din septembrie efectuat în rândul a peste 1.000 de transportatori aratã cã doar 6,42% din flota acestora fost dotatã cu tahograf inteligent 2.
Conform analizelor UNTRR, transportatorii români opereazã în mod dedicat circa 60.000 de autovehicule în transportul rutier internațional de mãrfuri în UE, la care se adaugã alte câteva zeci de mii utilizate ocazional. Majoritatea necesitã retro-echipare cu tahografe inteligente 2 în urmãtoarele trei luni.
Este nevoie de mãsuri urgente!
În acest context, UNTRR solicitã autoritãților române și europene mãsuri urgente pentru a evita blocarea accesului românilor la piața UE:
1. Extinderea termenelor prevãzute de Regulamentul 1054/2020 cu doi ani, pentru a permite efectuarea retro-echipãrii în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului.
Reamintim cã introducerea serviciului de autentificare a semnalului OSNMA la generația a 2 a tahografului inteligent, planificatã inițial de Comisia Europeanã pentru sfârșitul lui 2023, este încã în așteptare, ceea ce adaugã incertitudine și complexitate procesului de retro-echipare, precum și costuri suplimentare.
2. Alocarea de fonduri europene pentru acoperirea costurilor suplimentare asociate retro-echipãrii autovehiculelor cu tahografe inteligente 2.
Spania este singurul stat UE care are un program de-minimis pentru sprijinirea firmelor de transport în vederea retro-echipãrii cu tahograf inteligent 2, deși sunt mai multe state în care industria de transport rutier a solicitat un astfel de sprijin, inclusiv Romania și Polonia. UNTRR a solicitat încã din 2020 alocarea de fonduri europene pentru retro-echiparea cu tahograf inteligent 2 a flotelor transportatorilor rutieri români implicate în transporturi internaționale în UE.
Obligativitatea retro-echipãrii tuturor autovehiculelor utilizate în prezent, în transporturile intracomunitare, introdusã de Pachetul Mobilitate 1 este o mãsurã unicã în istoria tahografului și, în general, în domeniul tehnic, la nivel european, în condițiile în care, anterior, toate obligațiile au vizat doar vehiculele nou-înmatriculate.
Aceastã obligație împovãrãtoare de retro-echipare cu tahograful inteligent 2 vizeazã facilitarea controlului mãsurilor Pachetului Mobilitate 1 pentru transportatorii români și estici, precum detașarea și întoarcerea acasã a șoferilor și a camioanelor, contestate de UNTRR, Guvernul României și alte țãri europene afectate, la Curtea de Justiție UE – CJUE care sãptãmâna trecutã s-a pronunțat și a anulat întoarcerea acasã a camioanelor.
„Ne confruntãm cu o situație fãrã precedent în UE, când un Regulament obligã echiparea retroactivã a tuturor autovehiculelor utilizate în transportul intracomunitar! Trebuie înțeles cã noi, esticii facem transportul cross-trade în UE, în timp ce în țãrile dezvoltate din vestul Europei, operatorii lucreazã preponderent național. De exemplu, în Franța, 94% dintre autovehiculele operate sunt implicate exclusiv în transport național și nu au nevoie de tahografe inteligente 2. Și atunci orice mãsurã luatã, care ne pune pe noi în dificultate sã ne retro-echipãm în timp util, poate afecta modul de funcționare al pieței europene de transport. Aceste aspecte le vom prezenta cãtre Comisia Europeanã într-o abordare cât mai realistã în privința potențialelor amenințãri ale funcționãrii pieței europene de logisticã.”, a mai spus secretarul general UNTRR.
Românii au doar 2 alternative
Obligativitatea ca toate autovehiculele sã se doteze în termen de trei luni cu noua variantã de tahograf ar putea duce și la multe situații neplãcute pentru transportatorii români. Deoarece în România, cei doi unici producãtori privați de tahografe din UE au doar câte un reprezentant unic, care fac regulile dupã bunul plac, îngrãdind la maximum concurența și așa limitatã la nivel european. De aceea, ne dorim ca autoritãțile din România sã își joace rolul de arbitru imparțial, corect, care sã faciliteze îndeplinirea obligației legale de cãtre transportatorii români.
În paralel vom adresa solicitãri de clarificare Comisiei și celor doi producãtori europeni care se bucurã de exclusivitatea furnizãrii unor echipamente obligatorii prin lege, supra-protecția reprezentanților la nivel național fiind total nejustificatã. Transportatorii români nu pot monta în România tahografe noi cumpãrate din alte țãri din UE, fãrã sã plãteascã tributul reprezentantului local al unuia din cei doi producãtori de tahografe, abordare inexistentã în orice altã țarã din UE.
La nivelul IRU, subiectul va fi discutat la Bruxelles în 16 octombrie a.c., o decizie a membrilor urmând sã fie luatã fațã de potențiale solicitãri cãtre CE.
Suntem pe locul 3 în UE
România ocupã locul 3 în privința transporturilor rutiere internaționale de mãrfuri în UE 27 de tip cross-trade (operate de un transportator RO între alte țãri UE) și a transporturilor rutiere de mãrfuri în regim de cabotaj (operat de un transportator RO între douã locații de încãrcare/descãrcare din interiorul unei alte țãri UE). În acest context, UNTRR evidențiazã necesitatea alocãrii de fonduri europene pentru a sprijini transportatorii rutieri români în activitãțile de transport rutier prestate în cadrul UE, prin acoperirea costurilor suplimentare asociate retro-echipãrii obligatorii cu tahografe inteligente versiunea 2.
UNTRR solicitã adoptarea urgentã a acestei mãsuri, care va contribui la menținerea industriei de transport rutier ca lider la exportul de servicii al României, cu 7,81 miliarde euro în 2023, în fața exportului de servicii IT de 7,772 miliarde euro și cu un sold pozitiv (export-import) de 6,226 miliarde de euro, înaintea soldului serviciilor informatice, de 5,9 miliarde euro.