Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã din nou introducerea costului minim de referințã în transporturile rutiere naționale, dupã ce în Ungaria a devenit funcțional de sãptãmâna trecutã. Costul de referințã asigurã competiția loialã și sustenabilitatea în piața de transporturi.
Ce este costul de referințã?
Reprezintã costurile tipice de operare pentru un vehicul greu de marfã utilizat pentru transporturile rutiere regionale sau internaționale. În Ungaria, Spania sau Franța, de pildã, costul minim de referințã deja funcționeazã (în unele țãri, încã din anii 50). Atenție, costul de referințã nu este prețul final.
Radu Dinescu, Secretarul General UNTRR: ” Un sistem legal de stabilire a costului de referințã în transporturile rutiere naționale ar oferi protecție transportatorilor, permițându-le sã respecte legislația și sã includã toate costurile legale, care trebuie transferate clienților. Prin aceastã mãsurã, s-ar putea realiza actualizarea automatã a costului de referințã în transporturile rutiere naționale cu prețul la motorinã, taxele de drum și orice alt cost, care ar trebui sã meargã automat cãtre clienți, fiecare transportator având posibilitatea sã negocieze liber cu clienții marja de profit. Similar, costul de referințã este ca EURIBOR – rata de referințã pentru piața monetarã în Euro, la care se adaugã marja specificã a fiecãrei bãnci.
În al doilea rând, costul minim de referințã asigurã concurența loialã în transporturi. Pentru asta, toți trebuie sã ne raportãm la același cost de referințã, care regleazã concurența pe piațã și pe care îl solicitãm autoritãților de 16 ani. În consecințã, ca sã creascã încasãrile la stat din activitatea transportatorilor este nevoie ca statul sã creeze pârghiile legale pentru respectarea concurenței în aceastã piațã. Deci cerința noastrã nu este altceva decât un win-win firesc, privind și exemplul Ungariei care a reușit sã legifereze costul de referințã chiar de sãptãmâna trecutã”.
Presiunea clienților pe tarife și includerea în serviciul de transport și a altor obligații suplimentare precum încãrcarea – descãrcarea mãrfii sau raportãrile pentru sustenabilitate, ca și lipsa unor prevederi legale în România de co-responsabilizare a expeditorilor conduc la situații abuzive pentru transportatorii rutieri, precum supraîncãrcarea vehiculelor sau plata unor tarife sub costuri, care distorsioneazã competiția pe piața de transport și afecteazã viabilitatea firmelor de transport rutier.
De altfel, introducerea costului minim de referințã a fost și una dintre primele mãsuri solicitate de transportatorii care au participat recent la sondajul UNTRR cu privire la cele mai stringente Top 10 probleme din industrie prezentat aici.
Consecințele neintroducerii costului de referințã
La acest început de an, firmele de transport rutier se confruntã cu numeroase provocãri precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA, timpii mari de așteptare la frontiere și costurile legate de respectarea noilor prevederi ale legislației naționale și europene. Estimãm o creștere generalã a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de pânã la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scãdea, în lipsa implementãrii costului de referințã în transporturile rutiere, pentru cã tarifele de transport nu vor absorbi integral creșterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport, funcționarea, și chiar viabilitatea unora dintre acestea, care deja se confruntã cu dificultãți serioase
Firmele mici de transport se vor lupta sã supraviețuiascã. Impactul va fi major în economie, angrenând creșteri de prețuri în lanț, dacã luãm în calcul faptul cã transportul rutier de mãrfuri constituie 71% din totalul mãrfurilor transportate (inclusiv maritim), potrivit studiului UNTRR – “Piața Transporturilor rutiere 2018-2030“.
Neaplicarea unui cost de referințã se va simți și în exportul de servicii al României deoarece transporturile reprezintã aproape jumãtate din acesta.
Demersuri ale UNTRR pentru introducerea costului de referințã
UNTRR a înaintat Consiliului Concurenței și Institutului Național de Statisticã documentația pentru stabilirea costului de referințã similar modelului Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), funcțional încã din 1949. UNTRR colaboreazã de peste 16 ani cu CNR, începând din 2008 am realizat seminarii în România la care experții CNR au prezentat costul de referințã, precum și analize ale sectorului românesc de transport rutier de mãrfuri și ne oferim sã acordãm toatã asistența necesarã autoritãților din România în facilitarea dialogului cu CNR privind introducerea costului de referințã.
Introducerea costului de referințã în transporturile rutiere conform modelului CNR este o solicitare transmisã constant de UNTRR autoritãților române în ultimii 16 ani împreunã cu modelul de calcul CNR cu privire la condițiile și costurile tipice de operare pentru un vehicul greu de marfã de 40 de tone utilizat pentru transportul internațional pe distanțe lungi, disponibil pe site-ul UNTRR aici.
Pentru fiecare tip de transport, de exemplu transport camion 40 tone pe distanțe lungi sau pe distanțe regionale, elementele de cost (carburant, asigurãri, taxe, salarii, întreținere-reparații, etc), sunt aceleași în Franța și în România și considerãm cã pentru România, Institutul Național de Statisticã – INS poate calcula și publica lunar valoarea elementelor specifice de cost din modelul CNR. Precizãm cã stabilirea unui index sau observator al costului de referințã în transporturi este o mãsurã practicatã de mai multe țãri europene precum Franța, Spania, Norvegia sau recent în Ungaria. În legislația din Ungaria, autoritãțile includ în costul minim de transport și costul de încãrcare și costuri suplimentare pentru staționarea vehiculului.