Restricţionarea liberei circulaţii a mărfurilor în cadrul UE are un impact negativ semnificativ asupra funcţionării pieţei interne, precum şi asupra eforturilor de reducere a emisiilor şi asigurării calităţii aerului, în cazul Brenner, susţin reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Reprezentanţii UNTRR apreciază sprijinul ministrului Transporturilor şi Infrastructurii care a răspuns solicitării Uniunii de a interveni împotriva Austriei în cadrul Consiliului Miniştrilor de Transport UE din 1 iunie 2023, susţinând respectarea liberei circulaţii a camioanelor în Tirol la pasul Brenner.
“În ciuda cozilor de camioane de până la 70 km, guvernele şi autorităţile UE întârzie soluţionarea blocajelor din Brenner. Comisia Europeană trebuie să acţioneze urgent pentru lansarea procedurilor legale împotriva Austriei”, susţin reprezentanţii UNTRR.
Conform sursei citate, la Consiliul UE care a avut loc săptămâna trecută în Luxemburg, miniştrii de Transport din UE au dezbătut problema liberei circulaţii a mărfurilor de-a lungul pasului Brenner, la frontiera landului austriac Tirol cu Italia, pe una dintre cele mai tranzitate rute europene.
“UNTRR salută susţinerea miniştrilor Transporturilor din România, Bulgaria, Republica Cehă, Lituania şi Olanda pentru respectarea principiului liberei circulaţii de către Austria, precum şi eforturile miniştrilor din Germania şi Italia de a aduce aceasta problema în atenţia Consiliului Miniştrilor de Transport UE, ridicând problema la nivel european, însă constatăm cu îngrijorare că se întârzie în continuare adoptarea unei soluţii”, se mai precizează în comunicat.
În cadrul întâlnirii Consiliului UE, Germania şi Italia au subliniat faptul că actuala situaţie este nesustenabilă şi cauzează cozi lungi de camioane la frontieră, blocajele din pasul Brenner cauzând probleme în facilitarea comerţului la nivel european.
“Din nefericire, Austria nu a demonstrat nicio intenţie reală de a rezolva problema blocajelor de camioane din pasul Brenner, care afectează de mai mulţi ani industria transporturilor rutiere din UE. Eforturile de a creşte oferta de transport feroviar de marfă şi capacitatea de transport combinat s-au dovedit insuficiente pentru a rezolva singure problema volumului de mărfuri care tranzitează pasul Brenner. Ambele moduri de transport sunt necesare”, se mai spune în comunicat.
Potrivit UNTRR, restricţiile de circulaţie pentru camioane au generat blocaje masive de trafic, cozile de camioane ajungând la 70 km chiar în preajma vacanţei de vară.
“Această situaţie este inacceptabilă şi paradoxală, având în vedere emisiile nejustificate de CO2 generate de camioanele care staţionează în cozile de la frontieră, contrar intenţiilor Austriei privind reducerea emisiilor”, precizează reprezentanţii uniunii.
UNTRR, alături de IRU – Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere, apreciază eforturile comisarului pentru transport Adina Vălean de a aduce la masa discuţiilor statele membre UE pentru a îmbunătăţi sustenabilitatea pasului Brenner cu menţinerea totodată a liberei circulaţii a mărfurilor.
“Cu toate acestea, discuţiile nu s-au dovedit suficiente şi, la acest moment, Comisia Europeană trebuie să utilizeze toate instrumentele legale pe care le are la dispoziţie pentru deblocarea acestei situaţii, răspunzând numeroaselor solicitări ale industriei transporturilor rutiere din ultimii ani”, susţin reprezentanţii organizaţiei.
Volumul ridicat al tranzitului prin pasul Brenner necesită o soluţie europeană urgentă pentru a facilita circulaţia camioanelor între Austria, Germania şi Italia. Ministrul Mobilităţii din Austria a confirmat că, numai anul trecut, 5,2 milioane de camioane au trecut prin pasul Brenner.
Restricţionarea liberei circulaţii a mărfurilor în cadrul UE are un impact negativ semnificativ asupra funcţionării pieţei interne, precum şi asupra eforturilor de reducere a emisiilor şi asigurării calităţii aerului, în cazul Brenner.