Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită intervenţia ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, împotriva deciziei Austriei privind restricţionarea liberei circulaţii a camioanelor în Tirol la Consiliul UE din 1 iunie 2023, potrivit unui comunicat remis miercuri redacției.
Conform sursei citate, transportatorii solicită această intervenţie pentru a determina Comisia Europeană să declanşeze procedura de infringement privind restricţionarea liberei circulaţii.
“Restricţiile de circulaţie pentru camioane impuse în Tirol afectează activitatea transportatorilor rutieri români care operează transporturi rutiere internaţionale în UE”, se menţionează în comunicat.
În ultimul deceniu, transportatorii rutieri de mărfuri din România şi celelalte State Membre UE s-au confruntat cu provocări serioase la tranzitarea Austriei din cauza numeroaselor restricţii de trafic din Tirol şi a unei politici active de transfer modal, susţin transportatorii.
Potrivit UNTRR, Austria restricţionează libera circulaţie a camioanelor, aplicând un set de măsuri de descurajare a tranzitului rutier de mărfuri: restricţia de circulaţie sectorială potrivit căreia anumite grupuri de mărfuri nu mai pot fi transportate pe cale rutieră prin Tirol, restricţii cantitative asupra numărului de vehicule grele de marfă permise pe axa Nord-Sud a autostrăzii A12, respectiv tratarea în bloc a vehiculelor grele de marfă la frontiera germano-austriacă (“Blockabfertigung”), generând cozi ale camioanelor la frontieră.
Reprezentanţii UNTRR susţin că Austria aplică restricţii de conducere pe timpul nopţii sau limitează folosirea vehiculelor grele de marfă aparţinând anumitor clase Euro.
“De-a lungul anilor, Austria a înăsprit aceste măsuri deosebit de împovărătoare pentru operatorii români şi europeni de transport rutier de mărfuri. Totodată, în ciuda eforturilor considerabile de a creşte oferta de transport feroviar de marfă şi capacitatea de transport combinat, aceste eforturi s-au dovedit insuficiente pentru a atenua provocările create de multiplele restricţii de circulaţie austriece, afectând funcţionarea lanţurilor de aprovizionare în cadrul Uniunii Europene”, se menţionează în comunicat.
Potrivit UNTRR, Comisia Europeană întârzie să acţioneze în ciuda numeroaselor solicitări ale industriei transporturilor rutiere.
“Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR, alături de BGL – Germania, IRU şi asociaţii profesionale de transport rutier din Austria, Franţa, Danemarca, Italia, Ungaria, Norvegia, Suedia, Olanda, Republica Ceha şi Polonia, a transmis numeroase scrisori Comisiei Europene privind restricţiile de circulaţie a camioanelor impuse în Tirol, care sunt contrare legislaţiei europene, solicitând în mod repetat deschiderea procedurilor de încălcare a dreptului comunitar (infringement) împotriva Austriei”, se menţionează în comunicat.
În ciuda presiunilor, Comisia Europeană nu a luat nicio măsură împotriva Austriei pentru a opri obstacolele la liberă circulaţie a mărfurilor pe această importantă rută de legatură transalpină. Recent, actualul Guvern italian a crescut presiunea asupra CE şi solicită în mod activ acţiuni legale împotriva Austriei la următorul Consiliu UE al miniştrilor de Transport.
Astfel, UNTRR solicită Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii din România să intervină ferm împotriva restricţiilor impuse tranzitului camioanelor în Tirol în cadrul Consiliului UE al Miniştrilor Transporturilor din 1 iunie 2023 şi să solicite Comisiei Europene să iniţieze de urgenţă proceduri de încălcare a dreptului comunitar împotriva Austriei.