Ford Trucks este divizia de camioane a mărcii americane, activitatea acesteia fiind cesionată, pentru nu mai puțin de 40 de țări, parteneriatului Ford Otosan, care și produce camioanele pe care le vinde. Cel mai nou produs al acestei divizii este camionul electric, care a fost prezentat la Hanovra și care acum este testat de parteneri ai Ford Truck pe șoselele din România.
Ford Truck ar putea aduce în România, pentru companiile de colectat gunoiul menajer, camioane electrice, iar în viitor acestea ar putea fi chiar comandate de la distanță, după cum a relatat Serhan Turfan, președintele Ford Trucks și vicepreședinte al Ford Otosan, în centrul de cercetare și dezvoltare al companiei din apropiere de Istanbul. „Ford a cedat responsabilitatea camioanelor către Ford Otosan, iar noi operăm Ford Truck în Europa, dar și în Africa și Asia. Singurele piețe unde nu operăm sunt America de Nord și America de Sud”, a explicat Turfan.
În Turcia se află de altfel și singura unitate de producție a Ford Truck, cu o capacitate de aproape 19.000 de unități anual, de unde sunt exportate către piețele globale camioanele și piesele de schimb ale acestora. Ford Otosan dezvoltă de la zero camioanele, produce motoarele și celelalte componente necesare.
Cele mai noi produse ale acestei divizii a Ford sunt camionul F-Max, care a primit premiul „International Truck of The Year” în 2019, și camionul electric ce urmează să fie lansat pe piețele din Europa. România este una dintre piețele cu o evoluție foarte bună, după cum reiese din datele companiei, care arată că Ford Truck are o cotă de piață de peste 11%, una dintre cele mai mari din aria de responsabilite a mărcii, după Turcia, Portugalia și Maroc. „România este o piață importantă pentru noi”, a subliniat Serhan Turfan, care a spus că sunt deja deschise 13 puncte de vânzare și 22 de centre de service în România. De altfel, cifrele privind vânzările din România confirmă evoluția bună: în acest moment sunt deja 3.000 de camioane Ford care au fost vândute pe piața locală până acum, după ce pragul de 2.000 fusese atins în 2021, pe o piață care a atins 6.200 de unități în 2021 și ar putea ajunge, potrivit estimărilor la 6.500 de unități în acest an. Cele mai interesante informații pe care le-a transmis șeful Ford Trucks sunt cele referitoare la viitoarele camioane pe care compania le dezvoltă în propriul centru de cercetare și care vor aduce pe șoselele lumii nu doar camioane electrice, ci și camioane autonome și chiar camioane care pot fi conduse de la distanță, de un operator aflat într-un centru de comandă. Complet conectate, echipate cu tehnologia care permite rularea fără intervenția șoferului, camioanele dezvoltate de Ford Truck vor putea fi preluate la nevoie de un operator pentru a fi conduse. Nu este o poveste SF, ci un proiect aflat în plină dezvoltare. Printre tehnologiile care vor echipa aceste camioane, numite Generation F, se numără și parcarea automată cu spatele, o operațiune care solicită extrem șoferii în acest moment, atunci când manevrează vehiculul în zonele de încărcare sau descărcare.
Până la lansarea pe piață a acestor camioane ale viitorului, Ford Truck a prezentat la IAA Hanovra primul camion electric al mărcii, care este gata pentru intrarea în producția de serie. Acesta oferă o baterie de 392 kWh, cu o autonomie de până la 300 km, și va putea fi folosit sub formă de caroserie rigidă pentru diferite activități, în construcții sau transport. Una dintre activitățile pentru care este testat este transportul de gunoi menajer, România fiind una dintre țările care beneficiază de acest camion pentru teste. Dacă testele vor fi reușite, camioanele vor putea participa la licitațiile organizate de administrațiile din România. „Sunt teste importante pentru noi, vom înțelege mai bine nevoile municipalităților”, a explicat Serhan Turfan, care a spus că „în viitor veți vedea camioanele noastre electrice în România, la transportul de gunoi”. „Vor fi importante reduceri de costuri de utilizare, nu doar de emisii, comparativ cu motoarele diesel”.
Șeful Ford Truck a mai prezentat o serie de informații importante referioare la alternativa cu hidrogen, pe care industria auto o propune în acest moment la propulsia cu baterii. „În urma discuțiilor cu centrul de cercetare și dezvoltare am ajuns la concluzia că atunci când distanțele sunt mari, când se solicită un consum mare de energie, hidrogenul este mai potrivit. În viitor credem că ambele propulsii vor exista. Veți vedea pe camioanele care au de parcurs 1000 de km propulsia pe hidrogen. De aceea toți constructorii investesc în ambele tehnologii”. Turfan a mai explicat că, deocamdată, prețul camioanelor cu hidrogen este mai mare, așa cum propulsia electrică a ajuns acum de 2-3 ori mai scumpă decât cea cu combustie. El nu a exclus posibilitatea ca hidrogenul să fie din nou folosit în motoarele cu combustie, ceea ce ar reduce prețul de producție semnificativ. Serhan Turfan a mai vorbit și despre dificultatea de dezvoltare a propulsiei electrice pe camioane, în condițiile în care nu există puncte de încărcare pentru aceste vehicule. „Nu știu dacă România a început să ofere susținere pentru stațiile de încărcare. Este nevoie de eforturi din partea tuturor, pentru a atinge țintele de mediu, cum este acordul de la Paris și celelalte ținte”.