Cu ocazia lansării produsului de asigurare Lutz CASCO pe diverse piețe est-europene, șeful departamentului de servicii al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și șeful departamentului Contracte de Asigurare LUTZ au discutat despre avantajele acestuia și beneficiile pentru transportatorii rutieri români.
UNTRR: Vă mulțumim pentru timpul acordat acestui interviu. Ați spus în prealabil: „Asigurarea CASCO de la LUTZ este o asigurare dezvoltată special pentru transportatorii internaționali, care acoperă multe riscuri clasice, dar și speciale ale transportatorilor”. Ce vreți să spuneți mai exact prin asta?
LUTZ: În primul rând, mulțumim pentru invitație. Suntem foarte încântați să putem profita de ocazie pentru a prezenta câteva componente importante din conceptul de acoperire Lutz, care a fost dezvoltat de-a lungul anilor.
Lutz Assekuranz își asigură clienții în domeniul CMR și al asigurărilor de transport de mărfuri (CARGO) în cazul avariei mărfurilor pe toată perioada de procesare până la soluționarea evenimentului asigurat – precedând astfel de mai multe decenii. Lutz Insurance se bazează pe o largă experiență și cunoaștere a problemelor pe care le au clienții cu vehiculele lor sau cu asigurătorii CASCO în cazul unei daune.
În cele din urmă, a apărut ideea de a construi un produs cuprinzător care să ajute transportatorul acolo unde se termină asigurarea convențională CASCO.
Un exemplu: multe polițe de asigurare CARGO disponibile la nivel local permit doar reparații foarte limitate în străinătate (cu câteva sute de euro ca sublimită), deoarece tarifele orare sunt de obicei mai mari la nivel extern. Clienții sunt obligați să efectueze reparații în țara lor de origine, dacă este posibil; pentru o reparație completă în străinătate nu există de obicei aprobarea asigurătorului. Politica Lutz este diferită: permite efectuarea reparațiilor complete în atelierul cel mai apropiat de locul accidentului care este în măsură să facă acest lucru, ceea ce înseamnă economii masive de timp pentru transportator – care de obicei trebuie să respecte o dată de livrare sau este în drum spre următorul loc de încărcare – și, de asemenea, un efort organizațional semnificativ mai mic.
UNTRR: Un scenariu complicat, bine-cunoscut pentru transportatorii care operează la nivel internațional, sunt accidentele din străinătate – în special din Europa de Vest (Germania, Franța, Regatul Unit) – care pot duce la operațiuni de recuperare deosebit de costisitoare. Are Lutz o soluție pregătită pentru asta?
Lutz: Vehiculele care nu se pot deplasa singure după un accident trebuie scoase de la locul accidentului într-un timp scurt. De obicei din ordinul poliției. În multe cazuri, depinzi de companiile private de remorcare, care percep taxe mari pentru serviciul lor – în special pentru operațiunile de noapte (și pentru orice închiriere ulterioară a locurilor de parcare). Fără o plată corespunzătoare în numerar, vehiculul și mărfurile încărcate sunt apoi reținute ca depozit – o situație care poate duce la dificultăți financiare masive pentru transportator (costuri de funcționare a vehiculului staționat, cum ar fi asigurarea, inspecția anuală, costurile salariale cu conducătorul auto, întârzierea la livrare; eventual poate chiar există în semiremorcă mărfuri perisabile care trebuie răcite în mod continuu etc.).
Lutz este familiarizată cu problema serviciilor internaționale de remorcare/recuperare din străinătate, motiv pentru care produsul Lutz nu oferă o sublimită pentru astfel de costuri. Mai degrabă, costurile de remorcare/recuperare sunt tratate ca parte a costurilor de recuperare, în principal costurile de remorcare/recuperare și costurile reale de reparație sunt în general incluse până la valoarea de înlocuire (minus valoarea epavei).
Un exemplu: remorcarea costă 15.000 de euro, reparațiile, 10.000 de euro, valoarea de înlocuire a vehiculului este de 50.000 de euro, iar valoarea epavei, de 15.000 de euro. Costurile de remorcare și reparații (25.000 de euro în total) sunt achitate integral, întrucât totalul de 35.000 de euro (valoarea de înlocuire minus valoarea epavei) nu a fost depășit. În acest fel, clienții Lutz Insurance își pot primi din nou vehiculele foarte rapid și pot evita daune financiare masive.
UNTRR: Este foarte util, dar nu ajută prea mult dacă vehiculul a suferit o daună totală (de exemplu, a luat foc) sau dacă recuperarea/repararea acestuia este neeconomică având în vedere valoarea de înlocuire. Politica Lutz are un răspuns pentru asta?
LUTZ: Suntem foarte încântați că abordați acest punct în mod direct. Este un bun exemplu despre cum Lutz își asigură clienții acolo unde se termină serviciile altor companii de asigurări. Polița Lutz acoperă costurile de îndepărtare și de distrugere a epavei până la o limită fixă (acesta este de obicei un procent din prețul de NOU al vehiculului) sau prin acord până la o sumă forfetară fixă, independentă, indiferent dacă este cerută sau nu de autorități.
Nu este neobișnuit pentru clienții Lutz să își aducă vehiculul înapoi acasă după o daună totală și să îl repare, folosind banii de asigurare furnizați pentru reparație și alte fonduri personale. Aceasta înseamnă că vehiculele mai vechi, cu o valoare de înlocuire scăzută (unde pierderea economică totală este atinsă relativ rapid) pot fi, de asemenea, repuse pe drum.
Polița Lutz realizează astfel mult mai mult decât polița clasică CASCO, ce vizează în primul rând restaurarea/înlocuirea bunului asigurat ca asigurare de proprietate.
UNTRR: Nu-i rău! La început ați menționat că polița Lutz are potențialul de a acoperi riscuri speciale. Care sunt acestea?
LUTZ: Asigurarea CASCO clasică se bazează pe conceptul de întâmplare a accidentelor. Literatura și jurisprudența definesc accidentul ca pe un „eveniment direct extern care acționează brusc cu violență mecanică”. Ca deosebire de această definiție, avem acoperirile non-casco, adică pur daune comerciale: daunele cauzate de un pericol care este asociat în mod obișnuit având în vedere modul în care este utilizat vehiculul, pagubele cauzate de un pericol asociat și așteptat în mod obișnuit din modul în care este utilizat vehiculul.
Avariile tipice (pierderile din exploatare) în industria de transport de marfă sunt (1) ca urmare a unei manevre de frânare – deplasarea sarcinii, care deteriorează/rupe peretele interior al remorcii; evenimentul prejudiciabil nu provine din „exterior” ci din sfera camionului (cvasi din „interior”). În plus, (2) răsucirea este, de asemenea, un fenomen bine-cunoscut. Exemplu: Șoferul vrea să întoarcă vehiculul și dă înapoi, dar alege un unghi prea abrupt – combinația „se prinde” (formează literalmente numărul „1”), determinând camionul și semiremorca să se deterioreze reciproc. Din nou, definiția unui accident nu ar fi îndeplinită și, în principiu, nu s-ar putea obține nicio despăgubire de la asigurarea CASCO.
Lutz Assekuranz le oferă clienților opțiunea de a primi despăgubiri rezultate din deplasarea și răsucirea mărfurilor în cadrul poliței de asigurare CASCO, iar în unele cazuri chiar și fără suprataxă.
UNTRR: Mulți dintre membrii noștri au curse în Marea Britanie sau Europa de Sud și rezervă feriboturi în acest scop. Sunt tot mai multe accidente în care sunt implicate navele maritime. Produsul dumneavoastră acoperă așa-numitele contribuții/garanții pentru „ Havarie Grosse”? Vă rog să explicați acest lucru mai detaliat.
LUTZ: În ultimii ani, numărul navelor implicate în accidente a crescut semnificativ. Pentru a numi doar câteva exemple notorii din trecutul recent: Costa Concordia (2012), Evergiven (2021), Euroferry Olympia (2022), Felicity Ace (2022).
După cum arată practica, motivele accidentelor pe mare pot fi foarte diferite: incendiu, manevre greșite, fenomene naturale etc.
Măsurile de salvare pot fi efectuate ca parte a așa-numitei „medii generale” în cazul în care comandantul navei o indică. Aceasta este definită atunci când, din cauza circumstanțelor extraordinare, sunt acceptate în mod deliberat pagube sau costuri pentru a salva nava și încărcătura de un pericol comun. De foarte multe ori sunt pierderi aferente mărfurilor/vehiculelor și costul remorcării navei.
Aceste costuri de salvare împovărează apoi toate părțile implicate în transportul maritim în raport cu bunurile salvate (vehicule, mărfuri etc.) – deci și transportatorii care se află pe navă. De obicei, după salvare, armatorii își revendică garanția asupra bunurilor salvate; asta înseamnă că le păstrează până când participantul respectiv și-a achitat partea din costul avariei generale sau a depus o garanție (de exemplu, sub forma unei polițe de asigurare) pentru plata ulterioară.
(Exact aceste garanții sau contribuții medii generale – până la valoarea de înlocuire – vor fi acoperite pentru vehiculele asigurate prin polița CASCO Lutz.)
Aceste garanții sau prime medii generale sunt pentru toate vehiculele asigurate CASCO până la valoarea de înlocuire a vehiculului, ceea ce înseamnă că transportatorii asigurați cu Lutz își eliberează vehiculul imediat după sosirea în port și îl pot utiliza din nou.
În acest moment, o notă importantă: dacă sunt transportate mărfuri, transportatorul trebuie să se asigure că acestea sunt eliberate și de expeditor. Nu este o problemă cu o poliță Lutz CMR sau CARGO, deoarece acoperirea medie generală este furnizată standard. În caz contrar, transportatorul este sfătuit să solicite expeditorului instrucțiuni și să insiste ca acesta din urmă sau partea interesată de mărfuri să facă repede contribuțiile necesare mediei generale către compania de transport maritim pentru ca transportul să poată fi continuat.
UNTRR: Mulți dintre transportatorii rutieri se vor bucura de acest beneficiu. De ce alte beneficii se bucură asigurații și cât costă asigurarea?
LUTZ: Deturnarea, de exemplu, este inclusă în domeniul asigurării în mod standard – asta înseamnă dacă propriul angajat dispare cu vehiculul. În prezent există o lipsă acută de conducători auto și deci o nevoie asociată de a angaja mai mulți nou-veniți (inclusiv din străinătate). Un alt avantaj pentru clienții noștri este că – după o daună – suma asigurată nu trebuie completată, ci rămâne neschimbată, fără a fi necesară adăugarea primei (deci fără a fi nevoie să plătească pentru a doua oară asigurarea). În plus, polița Lutz nu prevede o „deducere de nou pentru vehicul” în cazul avariei parțiale – costurile pentru piesele de schimb necesare sunt plătite integral și nu sunt reduse. Prin aceasta, dorim să aducem un beneficiu pentru toți acei clienți care au raportat că adesea nu sunt capabili să-și repare complet vehiculul prin polița de la asigurătorii locali. Produsul oferă și alte beneficii, pe care vă invităm să le descoperiți contactând unul dintre consultanții noștri.
Prima specifică depinde de mai mulți factori de risc care sunt luați în considerare în cursul procesului de consultare – dar în general se poate spune că este extrem de ieftină în raport cu acoperirea oferită.
UNTRR: Asta ne duce direct la următoarea întrebare. Ce documente trebuie să trimită un potențial client pentru a primi o ofertă de la Lutz Assekuranz?
LUTZ: Avem nevoie de o listă de vehicule actualizată cu următoarele date: tipul vehiculului, modelul, data primei înmatriculări, numărul șasiului, numărul plăcuței de înmatriculare, orice echipament special cu care este dotat vehiculul și suma asigurată dorită.
Vehiculele nu ar trebui să fie mai vechi de 10 ani, deși sunt posibile excepții în funcție de fiecare caz. Fotografiile vehiculelor cresc șansele unei cotații mai bune.
În orice caz, statisticile de daune ale asigurătorilor actuali sunt necesare doar pentru flotele mai mari.
Informații despre produs puteți găsi pe site-ul nostru https://www.lutz-assekuranz.eu/aktuelles/faq în diferite limbi.
Ne puteți contacta și la numărul de telefon: 021-336.77.88.