Schimbările climatice și degradarea mediului sunt o amenințare existențială pentru Europa și lume. Pentru a depăși aceste provocări, Comisia Europeană a realizat Acordul Verde european. Industria transporturilor încearcă trei soluții principale: electrificare, hibridizare și alimentarea cu CNG sau LNG. Să vedem care sunt avantajele camioanelor alimentate cu CNG în fața celor diesel și care sunt costurile pentru a trece de la un camion diesel la unul alimentat pe gaz.
Camioanele pe gaz au randament financiar mai bun
Conform unui studiu efectuat de ADAC și TÜV Rheinland în 2020, camioanele alimentate cu gaz natural lichefiat (LNG) sunt deja mai ieftin de operat pe distanțe lungi decât cele diesel. În plus, rețeaua de alimentare devine din ce în ce mai densă.
La studiu au participat companii din Germania care au deja în flote camioane CNG sau LNG. Concluzia acestui studiu: camioanele alimentate cu gaz reprezintă o soluție tehnologică matură, spre deosebire de celulele de combustie, autostrăzile electrificate sau camioanele electrice cu baterii, ajunse doar la stadiul de prototipuri sau producție de serie mică.
Rezultatele au fost prezentate la un seminar online. Experții au evaluat 10 studii diferite despre propulsiile alternative pentru camioanele pentru distanțe lungi. De asemenea, ei au vorbit cu reprezentanții companiilor care folosesc camioane LNG.
Compania Volvo susține că produsul său Volvo FH LNG oferă același consum de combustibil ca Volvo FH alimentat cu diesel. În orice caz, deoarece LNG este adesea mai ieftin, aceasta este o ocazie optimă de a vă reduce costurile de combustibil. Totul aproape la aceeași putere și cuplu.
Preț mai mare, costuri de operare mai mici
Alte tipuri de propulsie, precum cea electrică bazată pe baterii sau hidrogen, au fost până acum prea scumpe pentru afacerile obișnuite, dar ar putea deveni o alternativă pe termen mediu și lung. Potrivit studiului, camioanele LNG sunt mai scumpe, dar au costuri de operare mai mici decât cele diesel. În plus, ele sunt scutite de taxa de drum din Germania până la finalul anului 2023. Autonomia în ambele cazuri este de aproximativ 1.000 km, față de 400 km pentru camioanele cu hidrogen sau 150 km pentru cele electrice cu baterii. Timpii de realimentare sunt de asemenea similari.
Potrivit studiului, în prezent există 23 de stații de alimentare cu LNG în Germania, alte 17 urmând a fi deschise în acest an. Și aici diferența față de stațiile de alimentare cu hidrogen sau stațiile de încărcare electrice de mare putere este încă foarte mare.
Rețelele de stații CNG și LNG sunt într-o continuă dezvoltare, iar companii precum DKV Mobility continuă să extindă rețeaua de acceptare a GNL. Rețeaua DKV crește în mod constant și le oferă acum clienților săi acces la peste 300 de stații GNL din zece țări – în special în Germania, Austria, Belgia, Olanda, Italia, Franța, Spania, Polonia, Suedia și Finlanda.
La fel, alte companii de profil anunță că șoferii care aleg acest combustibil alternativ au la dispoziție mii de stații de alimentare în spațiul UE.
Ce este CNG?
CNG reprezintă abrevierea de la Compressed Natural Gas, în traducere libera Gaz Natural Comprimat. GNC/GNCV (gaz natural comprimat pentru vehicule) este „gazul natural stocat în recipiente sub presiune, prin comprimare, în scopul utilizării drept combustibil pentru vehicule cu motoare termice”, conform Legii Energiei nr. 123/2012. După comprimare la cca 1% din volumul său, gazul natural rămâne în stare gazoasă și presiunea la care se comercializează ca CNG este de 200 BAR, în recipiente speciale (butelii).
Gazul natural provine din zăcămintele naturale din subsol și se obține prin extracție. Este gazul transportat prin conducte și utilizat în mod curent la aragaz pentru gătit și la centralele termice de apartament pentru încălzirea locuințelor și apă caldă menajeră.
De ce e mai bun decat alt combustibil?
CNG – este un carburant alternativ, fiind cel mai prietenos cu mediul dintre toți combustibilii fosili. Gazele de eșapament ale motoarelor cu gaz natural nu conțin poluanți dăunători sau cancerigeni.
Emisiile de particule:
Are arderea cea mai curată, ceea ce înseamnă că după combustie emite cele mai puține particule – cu până la 95% mai puțin decât în cazul carburanților tradiționali. Exemplul pentru a demonstra cât de curat arde gazul natural este utilizarea lui la aragaz: dacă în urma arderii ar rezulta fum, am avea cu toții tavanul și pereții din bucătării plini de funingine. Este cunoscut că particulele (fumul) sunt emisiile cele mai nocive pentru sănătatea oamenilor, astfel că CNG este ideal pentru utilizarea în transportul în comun, pentru îmbunătățirea dramatică a calității aerului în aglomerările urbane.
Arderea mai curată a CNG duce la un avantaj ecologic indirect, respectiv prelungește în general durata de viață a motoarelor pe CNG, reducând astfel resursele necesare producerii de noi motoare. Acest lucru se întâmplă fără compromisuri asupra eficienței energetice, aceasta fiind similară benzinei și motorinei (rata octanica la gaz natural este de 130, față de benzina premium, care are 91)
Emisiile de gaze cu efect de seră:
Gazul natural conține mai puțin carbon decât carburanții tradiționali, emițând, deci, mai puțin CO2 – cu 25-30% mai puțin la autoturisme și vehicule comerciale ușoare și cu 10-20% mai puțin la vehicule grele (potențialul este mai mare – de încă 10-20% – și va fi atins prin aplicarea injecției directe și a ratelor mai mari de compresie).
Pe viitor, pe măsură ce biogazul și gazul sintetic din surse regenerabile vor deveni disponibile și în România, acestea vor putea fi amestecat în gazul natural utilizat la obținerea CNG, se vor reduce emisiile de CO2 încă și mai mult (cu până 95%).
Oxizii de azot (NOx) emiși sunt cu până la 70% mai reduși față de standardele europene foarte stricte pentru camioane grele (Euro VI).
Practic nu există emisii poluante și de gaze cu efect de seră în timpul realimentării autovehiculelor (datorită circuitului de gaz complet controlat).
La vehiculele pe CNG emisiile de monoxid de carbon (CO) sunt si ele diminuate cu 85% față de carburanții clasici.
Poluarea fonică:
Motoarele pe metan reduc poluarea fonică cu cca 50% – 90% față de motoarele cu combustie internă cu carburanți tradiționali.
Compresoarele de gaz natural existente în stații nu au nici un impact negativ din punct de vedere fonic, ele fiind antifonate la standardele europene și fiind oricum la o distanță normată față de celelalte obiective din stație și vecinătăți.
Poluarea olfactivă:
În comparație cu autovehiculele alimentate cu benzină și gazolină, cele pe CNG produc și semnificativ mai puține mirosuri.
Poluarea mediului înconjurător:
Pentru că CNG-ul nu este stocat în rezervoare subterane, pentru că gazul natural este mai ușor decât aerul și din modul în care se desfășoară procesul tehnologic de obținere a CNG nu există riscul de poluare a apelor, care este considerabil în cazul carburanților în formă lichidă.
CNG, fiind în sine un carburant ecologic, activitățile legate de producerea și distribuirea sa creează un întreg lanț ecologic, și locuri de muncă ecologice de la cele pentru construcția stației propriu-zise, crearea echipamentelor utilizate, până la operarea efectivă a stației și activitățile de mentenanță a acesteia.
Realizarea obiectivelor proiectului nu reduce suprafața habitatelor și/sau numărul exemplarelor de specii de interes comunitar, nu va fragmenta habitatele, nu va produce modificări ale dinamicii relațiilor care definesc structura si/sau funcția sitului datorita distantei mari fata de aria protejata.
Temperatura de aprindere a gazului natural este mult superioară față de benzină și motorină, ceea ce îl face mai puțin periculos in caz de accident; gazul natural nu se autoaprinde prin compresie.
Faptul că este mai ușor decât aerul și se disipează rapid în atmosferă îl face mai sigur ca GPL-ul, care este mai greu decât aerul și în caz de scurgere rămâne la sol și poate provoca deflagrații.
CNG este netoxic, în compoziția chimică regăsindu-se (în termeni de volum la gazul metan pe zona de sud a României) mai ales gazul metan – CH4 92%, dar și etan 3,7%, propan 1,24% etc.
Ce este LNG?
GNL (gazul natural lichefiat) este un lichid fără impurități, icolor și netoxic, care se formează în urma răcirii gazului metan la aproximativ – 162 ºC (-260ºF) și se poate folosi drept carburant pentru vehicule de transport marfă și vapoare. Gazul metan, hidrocarbura a cărei ardere este cea mai curată, este o sursă importantă de energie. Gazul metan se răcește pentru a fi transformat într-un lichid, micșorând astfel volumul hidrocarburii în scopul stocării mai simple și sigure, precum și în vederea transportului maritim.
Cu același randament și performanțe în materie de protecție a mediului se prezintă și LNG-ul.
Costuri mai mici pe diferite trasee din Europa obținute cu camioane pe gaz…