Tranziția la transporturi mai verzi prin directiva #greendeal ar tebui să se facă mai accelerat. De aceea, transportatorii așteaptă de la Uniunea Europeană și de la Guvernele statelor din UE așteaptă stimulente pentru a trece la flote de camioane mai puțin poluante alimentate cu CNG și LNG. România nu ar trebui să facă excepție, dar în loc de a conține soluții pentru flote și infrastructură verde de transport, PNRR-ul trimis din România este plin de piste de biciclete.
Ce fac celelalte țări UE? Câteva exemple concludente!
În Irlanda a fost creat un program numit The CNG Vehicle Grant Scheme. Acesta a apărut ca o necesitate în a oferi asistență operatorilor de transport și de flote în finanțarea tranziției către camioane noi și mai curate alimentate cu Gaz Natural Comprimat (CNG).
Schema susține cu subvenții achiziția de aproximativ 400 vehicule noi pe an. Ceea ce contribuie semnificativ la decarbonizarea Irlandei prin trecerea de la diesel la o alternativă la fel de bună și accesibilă.
În Germania, de aproape 4 ani, subvenția pentru achiziția unui cap tractor sau a unui autoșasiu este de 8.000 de euro pentru cele alimentate cu CNG și de 12.000 de euro pentru cele alimentate cu LNG. Subvenția este limitată la 500.000 de euro pentru fiecare companie în parte, iar subvenția nu poate depăși 40% din costul total al vehiculului.
Austria, Belgia, Danemarca, Franța, Germania, Luxemburg, Malta și Slovacia oferă subvenții la cumpărarea de camioane pe gaz, aceasta alături de diverite scutiri totale sau parțiale de impozite, taxe de drum și altele. Scutiri de taxe sunt oferite de majoritatea țărilor europene pentru acest tip de camioane, deci avantajele deținerii unei asemenea flote sunt clare.
În România, transportatorii depun eforturi deșarte
Încă din 2019, UNTRR a solicitat sprijinul Administrației Fondului pentru Mediu pentru acordarea de subvenții transportatorilor români în vederea achiziționãrii de camioane CNG/LNG. Prin comparație, State Membre precum Franța și Germania oferã de mult timp subvenții transportatorilor din aceste țãri pentru achiziționarea de camioane CNG/LNG, prin programe de subvenționare a achiziției de camioane CNG/LNG acoperind pânã la 40% din costul vehiculului (Germania), prin exceptarea vehiculelor CNG/LNG de la plata taxelor de drum și prin instituirea unui nou bonus ecologic la achiziția de vehicule ecologice sau pentru finanțarea prin leasing operațional a vehiculelor grele electrice si a celor care funcționeazã pe bazã de hidrogen(Franța).
În ciuda pierderilor și incertitudinii economice, transformarea sectorului transporturilor rutiere va continua și chiar în ritm accelerat în domeniul decarbonizãrii, având în vedere obiectivele europene ambițioase ale Pactului Verde European, iar presiunea asupra sectorului de transport este foarte mare pentru a realiza o reducere cu 90% a emisiilor generate de transporturi pânã în 2050.
Transportatorii români doresc sã investeascã în vehicule ecologice, iar la acest moment, CNG/LNG sunt singura soluție fezabilã importantã pentru companiile românești care opereazã transporturi rutiere internaționale în UE, având în vedere faptul cã pe distanțe lungi, vehiculele electrice nu sunt viabile din punct de vedere economic.
Tranziția verde prin decarbonizarea transporturilor rutiere din România este unul din domeniile prioritare pentru România, cu cea mai mare nevoie de sprijin prin finanțarea UE pentru:
– reînnoirea flotei (camioane, autocare și autobuze) cu vehicule funcționând pe combustibili alternativi prin acordarea de subvenții transportatorilor români de pânã la 50% din costul vehiculului, similare celor acordate transportatorilor din alte State Membre pentru achiziționarea vehiculelor CNG/LNG,
– dezvoltarea unei rețele de stații de alimentare CNG/LNG în România la un nivel similar celorlalte State Membre UE.
Instrumentele sub umbrela Next Generation EU (UE – Generația Viitoare) oferã României oportunitatea istoricã de a folosi sprijinul financiar european pentru relansarea economicã competitivã, cu mãsuri pentru atingerea obiectivelor de digitalizare și decarbonizare în același timp.
UNTRR a solicitat în nenumărate rânduri Guvernului României valorificarea pragmaticã și concretã a sprijinului financiar important acordat de UE prin Pachetul de redresare – NextGenerationEU, respectiv alocarea a 5 mld. Euro pentru sectorul transporturilor rutiere prin planul național de redresare și reziliențã în urmãtorii 3 ani, pentru digitalizare și reînnoirea a jumãtate din flota României de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfã (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bazã de gaz natural comprimat/lichefiat(CNG/LNG) și pentru dezvoltarea a 100 de stații de alimentare CNG/LNG în România.
Un program de stimulare este neapărat necesar în România
Transportatorii rutieri români doresc să investească în vehicule ecologice, însă au nevoie de sprijinul autorităților române pentru implementarea soluțiilor ecologice de transport, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu combustibili alternativi prin alocarea finanțărilor europene disponibile prin PNRR și Fit for 55, cât și pentru stimularea achiziției de vehicule ecologice, iar în prezent vehiculele GNC/GNL și pe termen lung cele pe hidrogen, oferă singura alternativă viabilă la motorină, în special pentru transportul rutier pe distanțe lungi, unde vehiculele electrice nu sunt viabile din punct de vedere economic.
Impulsionarea pieței se poate realiza prin acordarea de subvenții transportatorilor români de până la 50% din costul vehiculului, similar celor acordate transportatorilor din alte State Membre pentru achiziționarea vehiculelor GNC/GNL:
- În 2018, Germania a introdus un program de subvenționare a achiziției de camioane GNC/GNL acoperind până la 40% din costul vehiculului. Anul trecut, Germania a prelungit exceptarea vehiculelor GNC/GNL de la plata taxelor de drum până în 2023.
- În septembrie 2020, Franța a instituit un nou bonus ecologic la achiziția de vehicule ecologice sau pentru finanțarea prin leasing operațional a vehiculelor grele electrice/pe hidrogen, care poate fi cumulat si cu stimulentul acordat de stat pentru achiziționarea unui vehicul cu propulsie alternativa, combinația celor doua ajutoare ajungând la 100.000 Euro.
Stimularea achiziționării de vehicule comerciale GNC/GNL în România trebuie corelată cu alocarea de finanțare europeană pentru dezvoltarea infrastructurii de stații de alimentare GNC/GNL pentru vehiculele de transport rutier în România, iar conform prevederilor pachetului legislativ „Pregătiți pentru 55” (Fit for 55), România în calitate de Stat membru trebuie să se asigură că, până la 1 ianuarie 2025, un număr corespunzător de puncte de realimentare cu GNL accesibile publicului este instalat, cel puțin de-a lungul rețelei centrale TEN-T existente, pentru a permite autovehiculelor grele care funcționează cu GNL să circule în întreaga Uniune.
Ca și in situația autostrăzilor, și la infrastructura GNC/GNL România este cu mult rămasă în urmă față de Europa. Motivul pentru care celelalte țări nu mai cer finanțare pentru GNC/GNL la Bruxelles este datorat faptului ca au aceste rețele deja mature. În timp ce majoritatea Statelor Membre UE și-au dezvoltat o rețea de stații de alimentare GNC /GNL, iar în prezent, în Europa sunt 4000 stații GNC – în România sunt numai 3 stații GNC. Totodată, în timp ce în Europa sunt 400 stații GNL, România nu deține nicio stație de alimentare GNL.
Pentru a da șansa si firmelor si cetățenilor României să folosească autovehicule GNC/GNL, soluții mature în Europa in mai toate țările, inclusiv în Bulgaria care are o rețea de 121 stații de alimentare GNC/GNL si Moldova 21 – stații, UNTRR a solicitat la începutul acestui an Guvernului României alocarea a 5 mld. Euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență – PNRR pentru sectorul transporturilor rutiere în următorii 3 ani, pentru digitalizare și reînnoirea a jumătate din flota României de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 tone) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bază de gaz natural comprimat/lichefiat(GNC /GNL) și pentru dezvoltarea a 100 de stații de alimentare GNC/GNL în România. Spre dezamăgirea industriei de transport rutier din România, solicitările noastre nu se regăsesc în actualul PNRR și de aceea ar trebui să fie incluse în Pachetul Fit for 55, pentru ca fondurile europene alocate pentru decarbonizarea transporturilor rutiere din România să fie alocate prioritar pentru dezvoltarea infrastructurii de stații de alimentare GNC /GNL și achiziția de vehicule comerciale GNC /GNL.
GNC /GNL reprezintă primul pas către tranziția verde în industria transporturilor rutiere
Motoarele pe GNC produc 25% mai puțin dioxid de carbon decât benzina și cu 35% mai puțin decât motorina. La acest moment, singura soluție fezabilă pentru transportatorii rutieri sunt vehiculele pe gaz natural comprimat(COMPRESSED NATURAL GAS – GNC) sau gaz natural lichefiat (LIQUIFIED NATURAL GAZ – GNL) care este diferit de GPL – Gaz Petrolier Lichefiat (LPG- liquefied petroleum gas).
În timp ce UNTRR sprijină prevederile Pachetului „Pregătiți pentru 55” (Fit for 55) privind dezvoltarea de stații de reîncărcare electrice (prevăzute și în PNRR) pentru vehiculele comerciale ușoare destinate transportului urban și inter-urban, precizăm că vehiculele electrice nu sunt însă o soluție viabilă din punct de vedere economic pentru transportul rutier pe distanțe lungi. Echivalentul energetic al unui rezervor de motorina de 1200 l – uzual pentru transportul rutier pe distanțe lungi, este dat de 24 tone de baterii – ceea ce reprezintă sarcina utila pentru un camion standard in UE, conform tehnologiilor actuale.
De asemenea, cu toate că Hidrogenul este viitoarea soluție avută în vedere de CE pentru transportul rutier de marfă pe distanțe lungi, precizăm că astăzi nu este disponibil niciun camion pe hidrogen la vânzare – sunt proiecte pentru viitor, iar oricum costurile sunt de 3 ori mai mari decât pentru un camion tradițional. În acest context, camioanele pe GNC /GNL sunt un prim pas către tranziția verde în industria transporturilor rutiere. Sistemele de alimentare cu gaz natural comprimat/lichefiat sunt compatibile pentru conversia ulterioară la hidrogen (“hydrogen ready”).
Totodată, precizăm că 6 din cei 7 producători de camioane europeni au modele disponibile pe gaz natural iar România are mari rezerve de gaze naturale, putând folosi resursele proprii de gaz natural pentru transporturile operate cu vehicule CNG/LNG. În prezent, gazul natural este cel mai rentabil mod de reducere a emisiilor de CO2, iar bio CNG / LNG, produs din deșeuri, vor ajuta România să își reducă amprenta de carbon și să devină un contribuitor important la economia circulară europeană, unul dintre obiectivele tranziției verzi.