Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã Guvernului României clarificarea Hotãrârii Comitetului Naþional pentru Situaþii de Urgenþã (CNSU) nr. 77 din 30 septembrie 2021 prin introducerea prevederilor articolului 4, literele b și c, din Hotãrârea CNSU nr. 28 din 14 mai 2021, precizează transportatorii într-un comunicat transmis redacției.
“Reamintim cã Hotãrârea CNSU nr. 43 din 1 iulie 2021 a modificat Hotãrârea CNSU nr. 28 din 14 mai 2021, prin eliminarea art. 4, pct b. și c., ceea ce a condus la perturbarea activitãții industriei de transport rutier.
Având în vedere cã șoferii de camioane își efectueazã activitatea și odihna în cabinã și sunt mai izolați decât orice altã categorie socialã, UNTRR solicitã reintroducerea în Hotãrârea CNSU nr. 77 din 30.09.2021 a excepțiilor de la mãsura carantinei pentru:
– conducãtorii autovehiculelor de transport marfã cu capacitatea maximã autorizatã mai mare de 2,4 tone precum și conducãtorii autovehiculelor pentru transport persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului
– conducãtorii auto, care se deplaseazã în interesul desfãșurãrii profesiei din statul de rezidențã al acestora într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat al Uniunii Europene în statul de rezidențã, indiferent dacã deplasarea se face prin mijloace individuale sau în cont propriu
Șoferii profesioniști sunt exceptați în toate țãrile UE și non-UE de la mãsurile de carantinare, având în vedere cã stau singuri în cabinã peste 90% din timp. Aceștia au fost în prima linie de la începutul pandemiei, livrând alimentele și medicamentele necesare pentru populație.” susțin transportatorii în comunicat.
De exemplu, începând cu data de 03.10.2021, Germania a inclus România în lista zonelor cu risc epidemiologic ridicat (zone de risc, cu incidențã ridicatã). În acest sens, cetãțenii români au obligația de a se înregistra online și vor intra în autoizolare dacã nu pot prezenta dovada testãrii, vaccinãrii sau vindecãrii de virusul SARS–CoV–2. Cu toate acestea, transportatorii rutieri sunt exceptați de la obligațiile de înregistrare a intrãrii și de autoizolare.
Mãsurile adoptate de statul român prin Hotãrârea CNSU nr. 43 din 1 iulie 2021 sunt posibile generatoare de abateri de la legislația în vigoare. Totodatã, traficul de camioane se va muta în Serbia sau Ungaria, cu implicații majore asupra bugetului de stat.
Hotãrârea CNSU nr. 77 din 30 septembrie 2021 introduce o prevedere destul de neclarã – “conducãtorii auto se excepteazã de la mãsura carantinei dacã prezintã rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecþia cu SARS-CoV-2 efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de intrarea în þarã, iar deplasarea se realizeazã doar în scop profesional” – ceea ce ar putea duce la o aplicare eronatã și neuniformã a legislației din partea autoritãților de control de la frontiere.
În acest sens, UNTRR solicitã autoritãților române emiterea unei noi hotãrâri în care sã fie reintroduse prevederile art. 4, pct. b. și c. din Hotãrârea CNSU nr. 28 din 14 mai 2021.