Ofertă extinsă de camioane pe gaz la producătorii europeni

Dacă până acum v-am prezentat avantajele camioanelor grele alimentate cu CNG sau LPG, haideți să vedem și pe ce ofertă se pot baza transportatorii europeni și ce ofertă de astfel de camioane au ei la dispoziție pe piața din Uniunea Europeană.


Deși carburanții tradiționali ai motorului auto, benzina și motorina, continuă să predomine în transportul rutier, există un impuls din ce in ce mai mare pentru trecerea către propulsii alternative. Nu vorbim despre e-mobilitatea mult discutată, ci de carburanți pe bază de gaze naturale, indiferent dacă este comprimat (CNG) sau lichefiat (LNG). Cererea pentru ei a crescut atât la nivel european, cât și la nivel local. Gazul natural este, evident, un combustibil fosil, dar poate produce emisii de CO2 cu 20% mai mici decât motorina. Dacă, în schimb, este utilizat biogazul, impactul asupra mediului poate fi redus cu până la 100%.
Producătorii europeni de camioane grele au luat încă din 2010-2011 în serios această alternativă, unii dintre ei având chiar o experiență mai mare, Iveco producând versiuni CNG ale van-ului Daily de peste 20 de ani.
Mulți dintre ei oferă în Europa alternative alimentate cu gaz pentru toate aplicațiile și tonajele.

Scania anunță că există un interes crescut pentru vehiculele ce funcţionează pe bază de biogaz sau gaz natural în ţări precum Italia şi Franţa, ca urmare a disponibilităţii mărite, a infrastructurii îmbunătăţite şi a unei bune retanbilități pentru transportatori. Aspectele privind sustenabilitatea sunt la fel de importante – gazul natural asigură o reducere a CO2 de aprox. 15%.
Motoarele alimentate cu gaz care funcţionează conform principiului Otto (cu pre-amestecarea combustibilului şi bujii) au intervale de intervale de service mai scurte decât motoarele diesel. Totuşi, Scania a atins un interval de service semnificativ mai lung, durata de viaţă a bujiilor setând de fapt limitele. Intervalul de service este la 45.000 de kilometri, motorul fiind unul de 13 litri (OC13) care are 410 cp şi 2.000 Nm – similar cu motoarele diesel cu aceeași capacitate cilindrică și poate fi montat pe toată gama de vehicule grele.

Volvo Trucks a lansat încă din 2017 autocamioane Euro 6 alimentate cu gaz natural lichefiat sau biogaz, pentru transporturi grele. Noile autocamioane oferă același nivel de performanță, manevrabilitate și consum de combustibil ca autocamioanele Volvo cu motor diesel. În plus, emisiile de CO2 ale noilor autocamioane sunt cu 20 – 100% mai mici în comparație cu ale modelelor echipate cu motoare diesel, în funcție de opțiunea de combustibil aleasă. Noile modele Volvo FH LNG și Volvo FM LNG sunt disponibile cu puteri de 420 sau 460 CP, pentru operațiuni de transport regional și de cursă lungă.
În plus, consumul de combustibil este echivalent cu cel al motoarelor diesel oferite de către Volvo, dar cu 15 – 25% mai mic decât consumul motoarelor cu gaz convenționale.
Combustibilul utilizat este gaz natural sub formă de LNG (gaz natural lichefiat) sau biogaz, cunoscut ca bio-LNG. Ambele tipuri de combustibil conțin metan. Dacă este utilizat biogazul, amprenta asupra mediului se poate micșora chiar și cu 100%, iar dacă se utilizează gaz natural, aceasta se micșorează cu 20%. Acest lucru este asociat cu emisiile vehiculului din timpul utilizării („de la rezervor la roată”.)
Pentru a maximiza autonomia, rezervoarele sunt alimentate cu LNG, care este stocat la presiunea de 4 – 10 bari, și la o temperatură situată în intervalul -140 și -125° C. Cel mai mare rezervor de combustibil poate conține suficient LNG pentru o distanță de aproximativ 1.000 km. Timpul de alimentare cu gaz este similar cu cel necesar pentru alimentarea rezervorului cu motorină. În timpul condusului, combustibilul este încălzit, presurizat și transformat în gaz, înainte de a fi injectat în motor. Pentru a aprinde gazul, este adăugată o cantitate infimă de motorină, la momentul injecției. O reducere de 100% a emisiilor de CO2 necesită ca motorina fosilă să fie înlocuită cu HVO (uleiuri vegetale hidrogenate) și combinată cu bio-LNG.
Volvo oferă și modelul FE alimentat exclusiv cu gaz natural comprimat sau, preferabil, cu biogaz comprimat, cu tehnologie cu bujie. Folosește tehnologia cu bujie și oferă cuplu de 320 CP și 1356 Nm.
Autocamionul este echipat cu transmisie automată. Prin urmare, vă puteți aștepta la aceeași productivitate și aceleași caracteristici de rulare pe care le oferă un Volvo FE obișnuit. Dar acesta este proiectat pentru a fi perfect la transporturi pe distanțe mici, cu opriri și porniri frecvente – precum transportul de deșeuri și activitățile de distribuție urbană.
Volvo Trucks colaborează, acum, atât cu furnizorii de gaz, cât și cu clienții, pentru a dezvolta extinderea infrastructurii LNG în Europa. Această dezvoltare este susținută politic în multe țări, dar și de către U.E. O strategie pentru extinderea infrastructurii LNG este, de asemenea, inclusă în pachetele de acțiuni ale Comisiei Europene și ale Statelor membre, privind securizarea pe termen lung a rezervei de energie din Europa.

IVECO S-WAY NP maximizează avantajele celui mai ecologic combustibil. Cu unul dintre cele mai puternice motoare din industrie, de 460 CP și două rezervoare LNG, cu cea mai mare autonomie de pe piață, de peste 1.600 kilometri, modelul este un concurent redutabil pe această piață.
Conform datelor furnizate de DRPCIV, în primul trimestru al anului 2021, IVECO România este lider de piață al segmentului vehicule transport marfă de peste 3,5 tone, alimentate cu combustibili alternativi (cotă de 58%). De asemenea, datele înregistrează o creștere cu 250% față de aceeași perioadă a anului anterior, a înmatriculărilor acestui tip de vehicule, în România. Acest lucru denotă interesul din ce în ce mai mare al transportatorilor români de a economisi bani prin achiziționarea camioanelor alimentate cu combustibili alternativi și de a se alinia, astfel, unor standarde europene premium.


Renault Trucks oferă motoare pe gaz în gamele de camioane municipale, dar și de distribuție. Unul dintre cele mai vândute produse ale sale este D Wide CNG.
În timp ce motorina rămâne cel mai potrivit combustibil pentru transportul profesional pe distanțe lungi, scăderea consumului de combustibil și utilizarea bio-combustibililor de nouă generație și a combustibililor lichizi sintetici reduce amprenta de mediu. Pentru sarcini care implică distanțe mai mici sau în zone periurbane, gazul natural comprimat oferă o soluție dovedită. Renault Trucks oferă un motor cu gaz natural comprimat în gama sa de distribuție. Folosind biometan, acest motor poate reduce emisiile de CO2 cu aproximativ 70% comparativ cu un echivalent diesel.
Avantaje financiare, dar și de protecție a mediului
Atât gazul natural comprimat, cât și cel lichefiat oferă multe avantaje față de carburanții fosili tradiționali în transportul rutier. Vehiculele utilitare și camioanele LNG și GNC produc mult mai puține emisii de gaze cu efect de seră și particule solide, provocând mai puțină poluăre a aerului (cu până la 20% emisii de CO2 mai mici și cu până la 95% emisii mai mici cu bio-LNG sau bio-CNG). Astfel de vehicule sunt, de asemenea, semnificativ mai silențioase și, prin urmare, sunt permise în locurile în care mașinile pe benzină și diesel sunt interzise (de exemplu, sunt scutite de interdicțiile camioanelor în orașe și de restricțiile nocturne).
Beneficiile financiare merită luate în considerare și ele. Vehiculele CNG sau LNG pot avea un preț mai mare decât, să zicem, mașinile cu motor diesel, dar costul lor global poate fi mai mic. Acest lucru se datorează carburantului mai ieftin, precum și subvențiilor de la stat, scutirilor de la taxa rutieră și altor tipuri de sprijin.
Transportatorii din România care folosesc camioane alimentate cu combustibili alternativi economisesc între 5.000 – 7.000 euro pe an, doar din reducerea taxelor de drum, aferente rutelor dintre România și Franța, Germania sau Benelux. La acestea se adaugă și economiile provenite din reducerea costului cu combustibilul, de până la 20%.
Camioanele LNG au în prezent o autonomie cuprinsă între 900 și 1.600 de kilometri, în funcție de configurația vehiculului. Sunt fabricate de producători de camioane de renume, precum Scania, Volvo sau Iveco.

Extinderea infrastructurii de carburanți alternativi
Numărul stațiilor de alimentare cu LNG și CNG a crescut în toată Europa. Experții consideră că stimulentele guvernamentale și o cerere tot mai mare pe piață vor conduce la extinderea în continuare a infrastructurii de carburant alternativ.
Numărul stațiilor de alimentare cu LNG din Europa ar trebui să depășească două mii până în 2030, în conformitate cu planurile „verzi” ale UE de reducere a emisiilor din transport. Studiile sugerează că până atunci, numărul camioanelor LNG care străbat drumurile europene va fi ajuns la aproximativ 280 de mii. Aceasta va reprezenta o creștere substanțială în comparație cu 9.500 de astfel de vehicule în 2019.
Chiar dacă la nivelul României, infrastructura locală de alimentare cu combustibili alternativi (CNG / LNG) nu este aliniată la standardele rețelelor din alte țări din Europa, transportatorii români pot beneficia de sursele de alimentare din țările vecine, precum și de pe coridoarele de tranzit uzuale, care leagă România de restul Europei.

Related posts