UNTRR ne anunță că salută clarificările Comisiei Europene privind Pachetul Mobilitate 1, prin care CE ține cont de drepturile omului și lasă la alegerea șoferilor profesioniști unde să își efectueze odihna legală.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR salută publicarea de către Comisia Europeană – CE a primului set de clarificări referitoare la noile prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, prin care CE ține cont de drepturile omului și lasă la alegerea șoferilor profesioniști unde să își efectueze odihna legală. Totodată, Comisia Europeană reconfirmă precizările transmise UNTRR și IRU – Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere încă din 2019, conform cărora autoritățile naționale de control nu pot solicita șoferilor să prezinte documente care să dovedească faptul că repausul lor săptămânal normal care precedă inspecția rutieră nu a fost efectuat în vehicul.
Pe 30.11.2020, Comisia Europeană a publicat primul set de răspunsuri care oferă clarificări la o serie de întrebări ridicate de UNTRR alături de IRU și de alte părți interesate cu privire la interpretarea Regulamentului (UE) 2020/1054 privind timpii de conducere și odihnă ai șoferilor profesioniști. Comisia Europeană arată că prevederile noului Pachet Mobilitate 1 referitoare la obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea repausului săptămânal normal în cabina camionului, acoperite de clarificările CE recent publicate, fac în prezent obiectul procedurii de anulare în fața Curții de Justiție UE, precizându-se că numai Curtea de Justiție a Uniunii Europene este competentă să interpreteze în mod autoritar dreptul Uniunii.
Principalele clarificări aduse de Comisia Europeană privind Pachetul Mobilitate 1 – Regulamentul 1054/2020:
– Firmele de transport au obligația de a organiza întoarcerea acasă a șoferilor la centrul operațional al firmei sau la locul de reședință al șoferului, însă în final este alegerea șoferilor profesioniști unde să își efectueze odihna legală. CE arată că locul în care șoferul își petrece în cele din urmă odihna este alegerea acestuia, exemplificând că un șofer își poate informa angajatorul cu privire la decizia sa de a merge în alt loc decât centrul operațional al angajatorului sau rezidența sa, de exemplu pentru o vacanță. În timp ce șoferul își poate alege locul de odihnă, acesta nu are nicio posibilitate de a elibera angajatorul de obligațiile sale de a organiza munca care să permită întoarcerea regulată „acasă”. Această obligație a întreprinderii de transport rămâne, indiferent de declarația conducătorului auto.
Cu toate acestea, Comisia Europeană nu a răspuns încă întrebărilor adresate de transportatorii români, precum clarificarea “locului de reședință” și a posibilității de organizare a întoarcerii acasă a șoferilor în centrele logistice deținute de firmele românești de transport în Europa de Vest. UNTRR a reluat aceste aspecte în setul 2 de întrebări care urmează să fie adresate CE, alături de IRU.
– Șoferii nu trebuie să prezinte niciun document pentru a proba respectarea interzicerii efectuării repausului săptămânal normal în cabina camionului. În clarificările publicate, Comisia Europeană reconfirmă precizările transmise UNTRR și IRU încă din 2019, conform cărora autoritățile naționale de control nu pot solicita șoferilor să prezinte documente care să dovedească faptul că repausul lor săptămânal normal care precedă inspecția rutieră nu a fost efectuat în vehicul, iar șoferii pot fi amendați pentru nerespectarea acestei interdicții numai atunci când sunt prinși efectuând un repaus săptămânal normal în interiorul autovehiculului la momentul controlului.
Cu toate acestea, UNTRR continuă să solicite CE să se asigure că toate autoritățile de control naționale aplică proceduri corecte și armonizate de controlare a respectării interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal de peste 45 h în cabină, pentru a stopa controalele și amenzile abuzive ale autorităților franceze și belgiene privind repausul săptămânal normal al șoferilor din ultimii ani. De asemenea, până la încetarea pandemiei COVID-19, UNTRR a solicitat CE să se permită șoferilor profesioniști să își efectueze repausul săptămânal normal în cabină, pentru a le proteja sănătatea.
În documentul publicat recent de Comisia Europeană, sunt clarificate și aspecte legate de efectuarea compensărilor în cazul efectuării a 2 perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, regula feribotului, depășirea excepțională a timpilor de conducere, conducerea în echipaj, înregistrarea trecerii frontierei. Toate clarificările CE pot fi consultate aici.
UNTRR anunță că lucrează alături de IRU – Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere, la pregătirea unui al doilea set de întrebări pentru a fi transmise Comisiei Europene, în scopul clarificării tuturor prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind timpii de conducere și de odihnă, precum și ale prevederilor celorlalte dosare din Pachetul Mobilitate 1, și anume detașarea lucrătorilor, cabotajul și accesul la profesie.
Transportatorii consideră important demersul Comisiei Europene de clarificare a aspectelor legate de aplicarea noilor reguli în sectorul transporturilor rutiere din UE, pentru a evita pauperizarea adițională a industriei de transport rutier din România prin plata de amenzi legate de noile prevederi discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1.
În același timp, UNTRR reamintește că a solicitat la Curtea de Justiție a UE-CJUE anularea obligației întoarcerii acasă a șoferilor și a camioanelor, precum și anularea interzicerii repausului săptămânal normal în cabină. Totodată, UNTRR a solicitat suspendarea aplicării obligației întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerii repausului săptămânal normal în cabină, până la o decizie privind anularea acestora. Având în vedere publicarea clarificărilor Comisiei Europene privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor, precizările recente ale CE indică o coordonare preliminară cu CJUE care a luat decizia de a respinge solicitarea de suspendare înaintată de UNTRR.