Transportatorii și beneficiarii serviciilor de transport sunt interesați din ce în ce mai mult de reducerea emisiilor de CO2 și a costurilor, prin utilizarea gazului lichefiat refrigerat ca alternativă de combustibil. Din acest motiv, noile autocamioane Volvo FH și Volvo FM vor avea motoare care funcționează pe bază de gaz natural lichefiat și de biogaz și care oferă aceleași performanțe ridicate ca motoarele diesel. Utilizarea biogazului face posibilă realizarea unui transport neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon și permite reducerea corespunzătoare a acestora cu până la 100%.
Acordul de mediu al UE (Green Deal) indică clar direcția pe care trebuie să o urmeze industria transporturilor pentru un viitor mai curat, ceea ce înseamnă că trebuie să existe o dată limită pentru utilizarea combustibililor fosili. Prin urmare, transportatorii și beneficiarii serviciilor de transport caută din ce în ce mai multe alternative la diesel.
„În prezent, autocamioanele pe bază de LNG reprezintă cea mai viabilă alternativă comercială la combustibilul diesel obișnuit pentru operațiuni de transport de mare tonaj și de cursă lungă. Acest tip de combustibil este disponibil în cantități suficient de mari și la un preț competitiv. Folosirea mai multor autocamioane pe bază de gaz creează condiții favorabile pentru a face trecerea, în timp, la un consum mai mare de biogaz lichefiat”, spune Lars Mårtensson, Director pentru Mediu și Inovație la Volvo Trucks.
Lanțul cinematic Volvo Trucks pentru biogaz lichefiat și gaze naturale are o eficiență energetică comparabilă cu cea a variantelor diesel echivalente, dar generează emisii de CO2 semnificativ mai reduse. Utilizarea biogazului lichefiat, cunoscut și sub denumirea de Bio-LNG, reduce emisiile nete cu până la 100 la sută de la rezervor la roată (TTW), în timp ce utilizarea gazelor naturale reduce emisiile cu aproximativ 20 la sută (TTW) în comparație cu combustibilul diesel standard la nivel european.
Reducerea dependenței de combustibil diesel necesită investiții susținute
Obținerea de biogaz fără combustibil fosil necesită un număr mai mare de instalații de producție pentru prelucrarea anaerobă a deșeurilor, cu posibilitatea răcirii gazului în formă lichidă. Diversele studii au luat în calcul că peste 20% din combustibilul diesel din Europa ar putea fi înlocuit cu gaze regenerabile sub formă de bio-LNG până în 2030. Numărul stațiilor de alimentare cu gaz lichefiat este în continuă creștere și constituie deja o alternativă la combustibil diesel pe multe rute. Cu toate acestea, numărul stațiilor de alimentare trebuie să se extindă în continuare într-un ritm corespunzător creșterii numărului de autocamioane pe gaz.
„Investind în autocamioane cu LNG, scoatem în evidență faptul că bio-LNG reprezintă o alternativă importantă pentru a reduce dependența de combustibil fosil. Cu toate acestea, pentru a accelera tranziția către transportul neutru din punct de vedere climatic, este necesară realizarea în continuare de investiții în stațiile de alimentare cu gaz lichefiat și introducerea de măsuri care să faciliteze investițiile masive în soluții de transport de mare tonaj pe bază de biogaz”, subliniază Lars Mårtensson.
Necesitatea unui mix de combustibili continuă
Deoarece niciun distribuitor individual de energie nu este capabil să facă față tuturor provocărilor legate de schimbările climatice, diferitele tipuri de combustibili și de lanțuri cinematice vor coexista mai departe în viitorul apropiat.
„Adoptarea noilor tehnologii va fi cheia pentru atingerea standardului de neutralitate climatică. Ponderea autocamioanelor cu LNG va crește treptat în Europa. Însă autocamioanele pe gaz nu vor putea face față tuturor provocărilor de transport. Electromobilitatea va juca un rol important la nivel local, dar și regional, iar dezvoltarea bateriilor și a infrastructurii de încărcare vor constitui factori importanți în extinderea acestui concept”, explică Lars Mårtensson.
Electromobilitatea, care folosește celule de combustibil cu hidrogen, are potențialul de a reduce nevoia de baterii în transportul de cursă lungă, pe termen lung.
„Deși s-a înregistrat o evoluție promițătoare în ceea ce privește tehnologia cu celule de combustibil pe bază de hidrogen, mai trebuie încă depășite obstacole practice și financiare înainte de a putea oferi beneficii semnificative pentru climă în domeniul transportului de mare tonaj”, spune Lars Mårtensson.
În ciuda tuturor progreselor tehnice la nivel de electromobilitate, îmbunătățirea continuă a eficienței motoarelor cu ardere va continua să joace un rol esențial în reducerea impactului climatic în anii următori.
„Se pot face deja multe pentru a reduce impactul climatic folosind motoarele actuale. De exemplu, atât autocamioanele diesel noi, cât și cele mai vechi, de la Volvo, pot funcționa cu HVO, un biocombustibil care generează emisii foarte scăzute de CO2. Provocarea este disponibilitatea biocombustibililor care rămâne, în continuare, limitată”, concluzionează Lars Mårtensson.