Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului României și Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor din România (MTIC) contestarea în termen a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea Europeană de Justiție și ulterior să finalizeze transpunerea Regulamentul (UE) 2020/1054 privind noile prevederi referitoare la timpii de conducere și de odihnă în legislația națională.
În data de 31 iulie 2020, a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Pachetul Mobilitate 1 care aduce grave prejudicii sectorului de transport rutier din România prin:
– obligația întoarcerii șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni la sediul firmei sau la locul de reședință,
– obligația întoarcerii camioanelor în România, la fiecare opt săptămâni,
– interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabina camionului, în condițiile în care infrastructura europeană duce lipsă acută de locuri de parcare securizate și de locuri de cazare adecvate șoferilor profesioniști
– aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de legea specială de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier, ceea ce generează o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici, limitând totodată transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade.
Deși Regulamentul (UE) 2020/1054 se aplică deja din 20 august 2020, lipsesc informații esențiale privind aplicarea noilor reguli, fapt care a condus la creșterea incertitudinii legale în rândul firmelor românești de transport rutier în legătură cu modul de documentare a îndeplinirii noilor obligații precum întoarcerea acasă a șoferilor sau dovedirea faptului că repausul săptămânal normal nu a fost efectuat în cabină. UNTRR a solicitat încă de la publicarea Pachetului Mobilitate 1, în 31 iulie 2020, clarificări de la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor din România (MTIC) și Comisia Europeană (CE) privind “locul de reședință”, precum și confirmarea faptului că întoarcerea acasă a șoferilor poate fi organizată în centrele logistice închiriate sau deținute de firmele românești de transport în Europa de Vest, confirmarea libertății conducătorilor auto să aleagă unde își petrec perioada de repaus, respectiv a libertății șoferilor români de a alege să nu se întoarcă acasă și clarificarea modalității în care aceasta trebuie să fie documentată de firme și de șoferi în cazul unui control. De asemenea, UNTRR a solicitat stabilirea unei proceduri corecte și armonizate de controlare a respectării interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal de peste 45 h în cabină care să fie respectată în toate Statele Membre.
În prezent, la nivelul MTIC se analizează transpunerea cât mai urgentă a Regulamentul (UE) 2020/1054 în legislația națională, pe fondul unui posibil infringement împotriva României, prin modificarea Ordonanței Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora.
Deși în momentul de față sunt deschise 115 proceduri de infringement împotriva României, din care 11 pe Mobilitate și Transport, neaplicarea acestor acte europene nu a afectat industria de transport rutier așa cum este afectată prin Regulamentul (UE) 2020/1054 și Pachetul Mobilitate 1.
UNTRR avertizează că Pachetul Mobilitate 1 va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români și asupra României, cu consecințe economice majore. În următorii 2 ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional, inclusiv a personalului direct implicat și a familiilor. Se estimează că 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus și jumătate din firmele rămase care operează transport rutier internațional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.
Guvernul lituanian a deschis deja acțiunea la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) cu privire la dispozițiile Pachetului de Mobilitate pe care le consideră neconforme cu principiile Uniunii Europene, aducând pierderi semnificative atât sectorului de transport și logistică lituanian, cât și întregului stat. Conform Ministerului Justiției din Lituania, acțiunea în instanță privind dispozițiile Pachetului de Mobilitate vizează în special prevederile privind întoarcerea obligatorie a vehiculelor în țara de reședință, restricțiile de cabotaj și regulile privind perioadele de odihnă pentru șoferi.